Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 10:38:34 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Prijsbepaling inkoop charge gaat niet goed bij af en bij boeken  (Read 6394 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #15 on: July 22, 2010, 10:54:36 am »

Met Wouter ben ik het sowieso eens, met Marco misschien. smile

Eerst maar even voordat ik zelf de verwarring zaai (ben ik best goed in) : Wouter, bevat LOCP nou the Werkelijke Kostprijs (dus inklusief DKKs) of niet ?
Zo niet, welk volgens ons officieel fenomeen (berekening e.d.) bevat dat dan wel ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #16 on: July 22, 2010, 11:04:39 am »

LOCP bevat de kostprijs exclusief de DKK's.

De waarde incl. DKK's staat bijv. in de Voorraadmutaties van de Goederen Ontvangst.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #17 on: July 22, 2010, 11:32:39 am »

Maar... er is meer aan de hand... denk ik...

Ik koop een produkt in voor EUR 5,- en doe er EUR 2,- aan DKK bij. Het produkt komt voor EUR 7,- op voorraad te liggen (en LOCP bevat een waarde van EUR 5,-).

Als ik eerst alle voorraad verbruikt heb, en daarna weer wat opboek, wordt gewoon de waarde van EUR 7,- gebruikt. LOVMTV toont als kostprijs reden "de voorraadmutaties".

De kostprijs bij een handmatige voorraadmutatie kan door diverse zaken worden bepaald:

- Bestaat het betreffende Voorraaditem?
- Is er voorraad van deze Artikel/Vrs/Charge/Lokatie/Inhoud (ongeacht Intern Charge)
- Is er voorraad van deze Artikel/Vrs/Charge
- Zijn er voorraadmutaties van deze Artikel-/Vrs/Charge
- Zoeken bij Inkooporders
- Zoeken bij Produktieorders
- Laatste kostprijs Artikel

Wat de "reden" is op basis waarvan de prijs bepaald wordt, wordt genoemd in het LOVMTV scherm.
Ben benieuwd wat hier bij MdKraa stond.

Zojuist nl. even ingebeld, en ik konstateer dat de Artikel-/Verschijning waar MdKraa het over heeft, helemaal niet als zodanig is ingekocht. Het is in Verschijning ORIG099 ingekocht, en daarna omgevormd naar 975AI. Daarna treedt bij dié verschijning de situatie op.

Notabene blijkt dat het voorstel om te zoeken naar de Voorraadmutaties van de Goederen Ontvangst al lang wordt toegepast ! Maar ja... het is een ART008660/975AI die MdeKraa opboekt, en die is nooit ingekocht! (maar omgevormd uit een ORIG099).

De volgende manier waarop dán de prijs bepaald wordt, is door het produkt te lokaliseren op de betreffende Inkooporder, die hoort bij het Chargenummer. Hierbij wordt dan enkel de Inkoopprijs gebruikt, en geen DKK's of andere aan de inkoopzijde kostprijsverhogende faktoren (opslagpercentages).

Nb: Merk op dat er helemaal nooit een kostprijs uit LOCP wordt gehaald ! Dit zal puur een aanname geweest zijn omdat MdeKraa vraagt naar de kostprijs van de Charge, en op tabel LOCP gewezen wordt.

De Inkoopprijs uit de Voorraadmutatie van de Goederen Ontvangst te halen wordt ook toegepast in het eerder genoemde scherm (LOARCPRA?), en lijkt me op zich een juiste methode. Het gaat echter fout omdat er aldaar wordt gezocht geacht Verschijningsvorm 975AI terwijl die nooit is ingekocht, maar omgevormd.

Daar moet mogelijk een 2 trapsraket worden ingebouwd: 1e keer niets gevonden, dan o.b.v. het Chargenummer de Inkooporderregel zien te bepalen (waar anders de prijs uitgehaald zou worden), kijken of daar een andere Verschijningsvorm staat, en zo ja, dan nogmaals zoeken met dié Verschijningsvorm waaronder het is ingekocht...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #18 on: July 22, 2010, 11:40:15 am »

Ben benieuwd wat hier bij MdKraa stond.

Hoef ik inmiddels niet meer te weten: er zal wel hebben gestaan dat de Prijs uit de Inkooporderregel werd gehaald.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #19 on: July 22, 2010, 11:49:06 am »

Juist, dank je Wouter. Dat bevestigt mijn vermoeden dat mijn LOCP antwoord onjuist was, want immers :

Dan hadden we nooit voorraad kunnen verplaatsen (naar een magazijn in het buitenland bijvoorbeeld), de "kostprijs" laten ophogen via (Transport) DKKs, en het weer terug laten komen op de eigen voorraad met een vervolgens hogere Kostprijs (wat overigens alleen kan werken als het niet op dezelfde Lokatie komt te liggen als hetzelfde produkt met dezelfde Charge).

Weten we dat ook weer (eens).
smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #20 on: July 22, 2010, 11:55:39 am »

Daar moet mogelijk een 2 trapsraket worden ingebouwd: 1e keer niets gevonden, dan o.b.v. het Chargenummer de Inkooporderregel zien te bepalen (waar anders de prijs uitgehaald zou worden), kijken of daar een andere Verschijningsvorm staat, en zo ja, dan nogmaals zoeken met dié Verschijningsvorm waaronder het is ingekocht...

Maar? mag dit een oplossing zijn?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #21 on: July 22, 2010, 12:25:10 pm »

Ik heb "een gevoel" van niet.

Dit zou moeten gaan om het handmatig opboeken van een produkt in een Verschijningsvorm die op dat moment niet op voorraad ligt (toch ?). Dus, we gaan dan op zoek naar een andere (eigenlijk) willkeurige Verschijningsvorm die uit Inkoop is ontstaan. Hierbij moet je dan m.i. denken aan "zo direkt mogelijk" of zo. Heb ik nog een beetje gelijk, dan slaat dit nergens meer op. Immers, je kan het hier wel (willen) hebben over dat produkt wat net een rondje magazijnen heeft gedaan.

Tuurlijk, Marco zegt onmiddellijk dat bij hem dit rondje niet aan de orde is. Mooi. Maar ook mooi toeval.

Nogmaals-als-ik-gelijk-heb ... je moet helemaal niets handmatig opboeken. Doe je dat toch, dan moet je zelf even de juiste Kostprijs uitzoeken.
Anders gezegd, ik vind het te ver gaan om dit op te lossen. Het kan alsnog weer fout zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #22 on: July 22, 2010, 12:55:47 pm »

Ok, zonder verdere reaktie even aannemend dat ik gelijk heb, kunnen we het nog steeds maken als Marco rekening houdt met de "niet 100%". Wouter, hoeveel tijd zal daar ruwweg inzitten ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #23 on: July 22, 2010, 01:08:45 pm »

Denk dat het nu nog een kwestie van 0,5 uur is (nadat er eerst al 2 uur uitzoekwerk verricht is).

Ik had eerst ook twijfels over het mogen gebruiken van een Inkoopprijs van een andere Verschijningsvorm, helemaal omdat je kunt bedenken dat die DKK's door de Verschijningsvorm v/d I.O. getriggerd zijn, en mogelijk niet aan de orde zijn bij de andere Verschijingsvorm... echter... het gaat wel om de Inkooporder van hetzelfde Charge waar het om gaat... Ofwel... de Charge zegt feitelijk al dat het produkt op die Inkooporder is ingekocht.
Dan mag het ondertussen wel in een andere Verschijningsvorm zitten, maar als de Goederen Ontvangst Voorraadmutatie wordt gevonden, is het i.i.g. via die I.O. ontvangen. en mag die prijs ook wel gelden.

Bakken we zoiets niet in bij het zoeken naar de Voorraadmutatie, dan geldt dat de prijs uit dezelfde verkeerde I.O. regel gehaald wordt, maar dan zonder DKK's en opslagen erbij, wat denk ik alleen maar fouter is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #24 on: July 22, 2010, 01:20:36 pm »

Aangaande het laatste : ja, daar zal je gelijk in hebben. Maar misschien moeten we (en iedereen) ons afvragen in hoeverre de gevonden prijs als juist moet worden gezien, of alleen een advies betreft. En natuurlijk, in het ene geval is het gewoon juist, maar in het andere geval is het domweg niet zeker. Nou weet ik alleen niet hoe gemakkelijk herkenbaar het is of het "zeker" is of niet.

Marco, je zal het wellicht niet willen, maar voor 1 uur heb je het wat mij betreft.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #25 on: July 23, 2010, 12:20:50 pm »

Als het met dat ene uurtje "minder fout" gaat  : graag....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #26 on: July 26, 2010, 10:34:43 am »

Aangepast. Staat op je systeem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 20 queries.