Maar dat bedoelde ik met mijn "aannemen" dat dat werkte. Dus :
Je moet alles kunnen genereren / printen voor email-alleen, dit doorwerken, zaken veranderen zoals je altijd doet, en dan (optioneel) opnieuw dit stapeltje genereren / printen voor zover er Orders zijn veranderd, totdat er niets meer over is wat verkeerd is. Dàn deze "email" stapel emailen.
Vervolgens ga je over dezelfde periode aan de gang met de normale prints, en die handel je 100% af zoals altijd.
Dat het eerste (email) deel zo niet werkt op dit moment is meen ik al aan de orde geweest, maar zo was het wel de bedoeling.
Trouwens, bovenstaande moet net zo goed andersom kunnen : eerst de normale prints afhandelen, waarna het email deel resteert.
Wouter had al goede ideeën met J/N veldjes (zie één van zijn eerste posts in dit topic), dus dat gaat wel werken.
Wat ik nu *niet* (of niet meer
) kan overzien, is of je nu in staat bent het email-deel standaard naar een andere printer te printen dan het niet-email-deel. Immers, als dat kan, dan kan je (Pascal) alsnog kiezen voor de Notepad methode. Niet dat ik je dit ineens wil aanpraten waar ik zelf vind dat dit niet goed werkbaar is, maar dan kan je het wèl zelf kiezen. Dit laatste acht ik van belang, want of het nu een goede reden is om het zo te willen of een slechte, daar behoor ik niet over te gaan. Eén verschil met voorheen : je hebt nu de *gelegenheid* het "goed" te doen, ofwel beide methoden worden geboden.
Ok ... nu ga ik wellicht doorslaan ...
(niet lachen)
Of die andere printer nu werkt of niet, ik neem aan van NIET. Dus, geen optie hier. Lekker puh. Maar, nu gaan we middels het veldje wat eigenlijk aangeeft "testrun" voorwat betreft de emails de volgende opties bieden :
1. Gewoon printen (zie boven);
2. Emailen naar jezelf (c.q. een aangewezen persoon, en middels een Message Rule er even voor zorgen dat ze in een aparte map komen).
Als je nu dus wilt, kan je alles alsnog op het scherm krijgen, en je ziet het in het format zoals de uiteindelijke ontvanger het ook zal zien. Je voert weer alle kontroles uit zoals gebruikelijk, en kan naar eigen keuze de bekeken emails eruit gooien. Goedgekeurd of afgekeurd maakt niet uit, maar het is een middel om te weten welke je al hebt gehad.
De rest is weer hetzelfde : je draait de run opnieuw voor de emails, en de veranderde Orders komen er kwa Faktuur weer in te staan. Nogmaals kontroleren als je wilt, enz.
Het eindigt weer met die ene run die alles (nu daadwerkelijk) emailt.
Mooi. Nu zal ik het "afmaken ook" ...
Als je nu bij de Debiteur aangeeft (nieuwe rubriek) wat het interne Kontaktpersoon-id is die de "test" emails moet ontvangen, en dit betreft een Kontaktpersoon die je bij jezelf (!) opneemt als iets van "Klant groep A" (en dus : hier komt ook een Relatie-ID bij kijken, en wel die van jezelf / het eigen Bedrijf), dan kunnen dus meerdere personen verschillende klantgroepen kontroleren), maar kan je óók snel de persoon voor Klantgroep B veranderen (ziekte e.d.) door in Kontaktpersoon "Klantgroep B" het email adres te veranderen. En nog sterker, wat mij betreft kan je bij die Kontaktpersoon meerdere emailadressen invullen (zal nu niet kunnen, maar mag wat mij betreft zelfs algemeen worden, alhoewel het niet bij alles zal worden onderkend (gaat dan fout). Maar hier ? gewoon een ; ertussen, en allen addresseren. Alleen bij deze testrun wordt dit onderkend, maar ook alleen bij deze testrun zijn deze Kontaktpersonen aan de orde. Dus, bij de rest vul je het niet in, en gaat het dus ook niet fout (indien niet onderkend).
Misschien moet wel die "E-mail" rubriek wat groter worden.
Wellicht denk je "wat is nu in hemelsnaam het verschil met eerst ?" ... wel, dat is het gegeven dat je alleen maar volledige "echte" runs draait, die je DUS alleen maar aan het eind *kan* doen. Dit bewerkstelligt degelijkheid die er voorheen absoluut niet was.
Ik hoop dat je dat kan inzien ...
Van mij mag je dit voor 10 uur hebben.