Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 05:51:35 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout  (Read 10462 times)
0 Members and 5 Guests are viewing this topic.
Gernant Jansen
Poster
*
Offline Offline

Posts: 9


View Profile
« on: June 08, 2010, 02:06:09 pm »

Er is een wens op de zg. puntenregeling op de vrachtbrief te vermelden. Hiertoe moet per artikel worden bepaald wat de vermenigvuldigingsfactor is. Deze is te bepalen aan de hand van de verpakkingsgroep. Schaepman hanteert alleen verpakkingsgroep II, III of geen, en dat geeft een factor van resp. 3, 1 en 0. T.b.v. de vrachtbrief moet worden bepaald hoeveel kg er per klasse wordt verstuurd en worden vermenigvuldigd met de factor. Komt de zending boven de 1000 punten, dan moet de vrachtwagen oranje schilden voeren. Het vermelden van de punten op de vrachtbrief is dan ook een hulpmiddel voor de chauffeur.

De vermenigvuldingsfactor is in te vullen bij het artikel.
Welke variabele moet worden toegepast op de vrachtbrief, en in welk deel van de layout?

Zie helptekst:

Rubriek vermenigvuldigingsfaktor

In deze Rubriek kan aan de Artikel toegekende                         
Vermenigvuldigingsfaktor uit de 1000-puntentabel ingevuld worden. De 
op dit moment gehanteerde waarden zijn 0, 1, 3 of 50. Default staat   
deze Rubriek op '0'.                                                 

Opmerking:                                                           
Deze Rubriek wordt enkel gebruikt om de bijbehorende Layout-Variabele
voor de Vrachtbrief te vullen, de 1000 Puntenregeling zelf wordt voor
alsnog niet ondersteund.

Logged

Heart-Profit company ID : SC
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: June 08, 2010, 02:37:15 pm »

In principe heb je er 2 nodig, namelijk de waarde per artikel (resultante van factor en kg op vrachtbriefregel)

en de totaal waarde van de vrachtbrief.
(sommatie van alle vrachtbriefregelwaarden)

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #2 on: June 09, 2010, 08:54:14 am »

Ondanks dat de Help-tekst inderdaad zegt dat deze Rubriek gebruikt wordt om enkel een Layout-Variabele te vullen t.b.v. de Vrachtbrief betreft het in dit geval een in maart 2008 uitgevoerde maatwerk aanpassing m.b.t. Printen Vrachten t.b.v. het aanpassen van het Genereren Electronisch Verzendbericht vogens de VIS06 Layout. Er is dus geen Layout-Variabele bij Printen Vrachtbrief die hier op anticipeert.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: June 09, 2010, 09:35:05 am »

Berekening op vrachtbriefregel (een HH variabele) is op zich simpel.

namelijk op vrachtbriefregel netto kgs * artikelfactor = aantal punten

De 2e variabele moet dan een sommatie worden van alle punten (net zoals de totaal netto en bruto kgs op de vrachtbrief die in de voet gedefinieerd kan worden heb je dan ook een 1000-punten totaal nodig.

Dan is er nog 1 punt van aandacht.
Momenteel kun je een factor 0-1-3-50 invullen.
Echter er bestaat in de wet nog 1 categorie; n.l. die van stoffen waarvan het vervoer onder de 1000 punten regeling niet is toegestaan.
Daar zou je kunnen stellen dat de factor niet van toepassing is.
eigenlijk zou je dus ook nog een categorie "N" moeten maken die het verbod triggert.

tot zover het stukje ADR wetgeving.... smile
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: November 16, 2010, 12:58:05 pm »

Leuker kunnen we het niet maken... maar toch heb ik een vraag... (hé, wat zie ik daar... ligt daar een beer op de weg?  scratching)

Inmiddels zijn de Layoutvariabelen voor de Vrachtbrief voor een klant in ontwikkeling en zal, net als dat de 1000 punten regeling bij het Electronische Bericht wordt toegepast, er een Layoutvariabele komen om op regelniveau het aantal punten te kunnen vermelden, en tevens een Layoutvariabele om onder op de Vrachtbrief het totaal aantal punten af te drukken.

Zoals mdekraa al aangaf, is de berekening niet zo moeilijk: netto gewicht * faktor bij het artikel.

Maar dan...

In Profit ben ik in staat om 40 blikken van 20 Kg te leveren. 800 Kg netto.
Laat ieder blik ook nog eens 1 Kg wegen, dan komt er v.w.b. het bruto gewicht nog 40 Kg bij.
Nb: In theorie kan het ook nog eens zo zijn dat er 39 blikken van 20 Kg en dat er nog een restblik van 15 Kg geleverd werd, in welk geval het systeem zal berekenen dat er 795 Kg geleverd werd.

Waar het mij om gaat:

Middels een Bedrijfsparameter kan ingesteld worden hoe het gewicht op de Vrachtbrief berekend moet worden:

A = Op basis van de gewichten van het Artikel en de Verschijningsvorm
R = Default A, doch overrulebaar per Raaplijstregel
P = Default A, doch overrulebaar per Pakbon

Dat die 40 blikken per ongeluk nog een uur op de wikkelmachine blijven staan, en er nog 20 Kg folie omheen komt, ok.
Dat die 40 blikken op een pallet komen te staan die ook nog eens 20 Kg weegt, ook ok.
Maar... dat zijn beide invloeden die te maken hebben met het bruto gewicht, en dat terwijl ik zowel op regelniveau als op Pakbonniveau ook het netto gewicht kan overrulen. Waarom eigenlijk ? 795 Kg of 800 Kg netto zou toch juist moeten zijn?

Hoe dan ook, waar ik technisch in staat ben om het systeem te laten berekenen dat er netto 40x20 Kg = 800 Kg geleverd is, en deze 800 Kg in theorie kan zijn opgebouwd uit verschillende artikelen met verschillende vermenigvuldigingsfaktoren, dan gaat e.e.a. natuurlijk nooit werken als we vervolgens op Pakbonheaderniveau het nettogewicht overrulen met 600 Kg, immers, daarmee zouden we ook een lager aantal punten impliceren.

Is het nu onzin dat we het netto gewicht kunnen overschrijven?
Is dat geen onzin? En wat doen we dan met de berekening van de punten? Stellen dat het gewicht 25% lager is ingevuld dan door het systeem berekend, en dan dús ook het berekende aantal punten maar 25% verlagen? Of het aantal punten blijven berekenen o.b.v. de artikelgegevens, met als risico dat als 1 Kg meetelt voor 1 punt, je op je vrachtbrief 600 Kg netto vermeld, maar wel 800 punten.  Sad


Een tweede punt hoeft op zich geen probleem te zijn, maar meld ik toch maar even: het op regelniveau aangeven hoeveel punten het betreft kan natuurlijk alleen maar werken als we "regels" weergeven op de Vrachtbrief. Dus, als de Vrachtbrief automatisch, en gedetailleerd wordt opgebouwd, weten we wat er op regelniveau geleverd is, en kunnen we v.w.b. die regel een aantal punten afdrukken. Stel dat we een Vrachtbrief zelf samenstellen, door bijv. handmatig op te geven dat er "1 pallet met verf"  geleverd is, en desnoods op een 2e regel "1 pallet met verdunner", dan kan het systeem natuurlijk nooit berekenen hoeveel punten dat per regel betreft.
Het totaal aantal punten lijkt me wel gewoon berekend te kunnen worden, immers, van de Vrachtbrief zal bekend zijn welke Pakbonnen, en daarmee welke Artikelen in welke hoeveelheid er aan gekoppeld zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: November 16, 2010, 01:01:04 pm »

puntenregeling = ADR 1.1.3.6.3
gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: November 16, 2010, 01:36:26 pm »

Na enig overleg intern hier ...

Vooralsnog *moet* worden gesteld dat het niet is toegestaan het Netto Gewicht aan te passen, als op regelniveau de punten worden afgedrukt (wat uit Gernant's post nodig blijkt). Dit, omdat het zonder verder maatwerk dan niet consistent kan worden gehouden.
Echter, niets zal hierop kontroleren, dus als het Netto Gewicht toch wordt aangepast, dan uit dat zich niet in de punten (wat op zich helemaal niet erg hoeft te zijn).
Ook zal het aanpassen van de punten niet zijn toegestaan (waar dit voorhet Netto Gewicht dus wel mogelijk is), omdat ook dan e.e.a. niet consistent kan worden gehouden zonder extra maatwerk, terwijl dit "kunnen aanpassen" van zichzelf al maatwerk impliceert.

N.b.: Maatwerk zodat e.e.a. op werkbare manier kan worden aangepast is nog niet eens heel gemakkelijk, vooral omdat wij denken dat dit "inzicht in het resultaat" vergt. Denk aan 1 pallet van 100 blikken van 1Kg van hetzelfde produkt vs. 4 pallets met gevarieerd produkt, ook kwa hoeveelheid punten per produkt.

Als laatste voor nu : het aanpassen van het gewicht zal normaliter ook het navenant aanpassen van de punten impliceren, omdat beiden (zullen) zijn bedoeld voor dezelfde instantie : de vervoerder (ook al is dat voor de punten indirekt, de chauffeur weet ook wel 1 bij 1 te tellen bij voldoende inzichtelijkheid (het 1 pallet met 100 blikken van 1 Kg voorbeeld).

Veel meer kunnen we er alhier beter niet over uitwijden ... smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 16, 2010, 03:31:50 pm »

Maatwerk is inmiddels gereed. Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23046.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #8 on: December 08, 2016, 03:59:31 pm »

Graag jullie mening, in mijn opvatting zal indien je verf (vloeistof) in liters verkoopt niet de netto massa x factor moet gebruiken, maar het volume x factor moet gebruiken.

Dit geeft een wezenlijk verschil in het aantal punten (zeker als je een product hebt met een dichtheid van 1,5 kg/ltr)

Zie hieronder de wettekst.

1.1.3.6.3
Indien gevaarlijke goederen die in de transporteenheid worden vervoerd, tot dezelfde categorie behoren,
is de hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid aangegeven in kolom (3) van de onderstaande tabel.

….


In de bovenstaande tabel wordt onder “hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid“
verstaan:
• voor voorwerpen, de bruto massa in kilogrammen (voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van
de ontplofbare stof in kg; voor gevaarlijke stoffen in machines en uitrustingen, zoals omschreven in
deze Bijlage, de totale hoeveelheid daarin aanwezige gevaarlijke stoffen in kilogram resp. liter);
• voor vaste stoffen, vloeibaar gemaakte gassen, sterk gekoelde, vloeibaar gemaakte gassen en
opgeloste gassen, de netto massa in kilogrammen;
• voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen
in liters ;
• voor gecomprimeerde gassen, geadsorbeerde gassen en chemische st
offen onder druk, de
waterinhoud van de houder in liters
.
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 08, 2016, 04:20:59 pm »

Johan, ik kan de tabel nog niet zien, maar denk nu al dat je wel gelijk zal hebben.
In Profit registreer je het massavolume dacht ik niet, maar er staat mij bij dat je hier wel mee kan omgaan in/via Profit.
Ik zou denken dat onze Richard dit misschien nog wel weet. Eventueel betreft dit een specifieke Excel (van Recepturen). En anders moet er domweg iets worden bijgemaakt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #10 on: December 08, 2016, 04:27:37 pm »

Wat Johan denk ik bedoeld is dat op dit moment alles a.d.h.v. het Netto gewicht wordt berekend en dat er v.w.b. de vloeistoffen met de Liters zou moeten worden berekend en dat dat nu niet gebeurd v.w.b. de 1000-punten x de Faktor.
Denk ik.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #11 on: December 12, 2016, 01:28:52 pm »

Hallo Johan,

Waar is de link naar de Website die het e.e.a. dan beschrijft hoe het hoort te werken, want deze Rubriek bestaat al geruime tijd en zie een stukje terug in dit topic de ADR wetgeving van MdeKraa
Quote
puntenregeling = ADR 1.1.3.6.3
gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid.

Daarnaast was in eerste instantie deze Rubriek alleen bedoeld voor de Vrachtbrief
Quote
Ondanks dat de Help-tekst inderdaad zegt dat deze Rubriek gebruikt wordt om enkel een Layout-Variabele te vullen t.b.v. de Vrachtbrief betreft het in dit geval een in maart 2008 uitgevoerde maatwerk aanpassing m.b.t. Printen Vrachten t.b.v. het aanpassen van het Genereren Electronisch Verzendbericht vogens de VIS06 Layout. Er is dus geen Layout-Variabele bij Printen Vrachtbrief die hier op anticipeert.

Later zijn pas de Layout Variabale (1 Herhalend en 1 Totaal)  er voor bij gekomen op basis van het netto gewicht.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #12 on: December 15, 2016, 09:34:39 am »

Hoi Richard,

zie onderstaande link

https://www.evo.nl/site/0C0E0451ECA9164EC12578790036E024/$FILE/ADR_2015.pdf

pagina 25 en 26
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: December 15, 2016, 09:39:55 am »

Link opvragen (klik) en daarna dit achter the URL pasten : $FILE/ADR_2015.pdf
anders krijg je niet wat Johan bedoelt.

Trouwens, dit werkt ook wel :
LINK

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #14 on: December 15, 2016, 09:43:48 am »

En Johan, noem even de paragraaf en alles wat nauwkeurig wijst naar wat jij bedoelt. Pagina 25 is te vaag (wat al begint met geen paginanummers in dat dokument).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.079 seconds with 21 queries.