Leuker kunnen we het niet maken... maar toch heb ik een vraag... (hé, wat zie ik daar... ligt daar een beer op de weg?
)
Inmiddels zijn de Layoutvariabelen voor de Vrachtbrief voor een klant in ontwikkeling en zal, net als dat de 1000 punten regeling bij het Electronische Bericht wordt toegepast, er een Layoutvariabele komen om op regelniveau het aantal punten te kunnen vermelden, en tevens een Layoutvariabele om onder op de Vrachtbrief het totaal aantal punten af te drukken.
Zoals mdekraa al aangaf, is de berekening niet zo moeilijk: netto gewicht * faktor bij het artikel.
Maar dan...
In Profit ben ik in staat om 40 blikken van 20 Kg te leveren. 800 Kg netto.
Laat ieder blik ook nog eens 1 Kg wegen, dan komt er v.w.b. het bruto gewicht nog 40 Kg bij.
Nb: In theorie kan het ook nog eens zo zijn dat er 39 blikken van 20 Kg en dat er nog een restblik van 15 Kg geleverd werd, in welk geval het systeem zal berekenen dat er 795 Kg geleverd werd.
Waar het mij om gaat:
Middels een Bedrijfsparameter kan ingesteld worden hoe het gewicht op de Vrachtbrief berekend moet worden:
A = Op basis van de gewichten van het Artikel en de Verschijningsvorm
R = Default A, doch overrulebaar per Raaplijstregel
P = Default A, doch overrulebaar per Pakbon
Dat die 40 blikken per ongeluk nog een uur op de wikkelmachine blijven staan, en er nog 20 Kg folie omheen komt, ok.
Dat die 40 blikken op een pallet komen te staan die ook nog eens 20 Kg weegt, ook ok.
Maar... dat zijn beide invloeden die te maken hebben met het
bruto gewicht, en dat terwijl ik zowel op regelniveau als op Pakbonniveau ook het
netto gewicht kan overrulen. Waarom eigenlijk ? 795 Kg of 800 Kg netto zou toch juist moeten zijn?
Hoe dan ook, waar ik technisch in staat ben om het systeem te laten berekenen dat er netto 40x20 Kg = 800 Kg geleverd is, en deze 800 Kg in theorie kan zijn opgebouwd uit verschillende artikelen met verschillende vermenigvuldigingsfaktoren, dan gaat e.e.a. natuurlijk nooit werken als we vervolgens op Pakbonheaderniveau het
nettogewicht overrulen met 600 Kg, immers, daarmee zouden we ook een lager aantal punten impliceren.
Is het nu onzin dat we het netto gewicht kunnen overschrijven?
Is dat geen onzin? En wat doen we dan met de berekening van de punten? Stellen dat het gewicht 25% lager is ingevuld dan door het systeem berekend, en dan dús ook het berekende aantal punten maar 25% verlagen? Of het aantal punten blijven berekenen o.b.v. de artikelgegevens, met als risico dat als 1 Kg meetelt voor 1 punt, je op je vrachtbrief 600 Kg netto vermeld, maar wel 800 punten.
Een tweede punt hoeft op zich geen probleem te zijn, maar meld ik toch maar even: het op regelniveau aangeven hoeveel punten het betreft kan natuurlijk alleen maar werken als we "regels" weergeven op de Vrachtbrief. Dus, als de Vrachtbrief automatisch, en gedetailleerd wordt opgebouwd, weten we wat er op regelniveau geleverd is, en kunnen we v.w.b. die regel een aantal punten afdrukken. Stel dat we een Vrachtbrief zelf samenstellen, door bijv. handmatig op te geven dat er "1 pallet met verf" geleverd is, en desnoods op een 2e regel "1 pallet met verdunner", dan kan het systeem natuurlijk nooit berekenen hoeveel punten dat per regel betreft.
Het totaal aantal punten lijkt me wel gewoon berekend te kunnen worden, immers, van de Vrachtbrief zal bekend zijn welke Pakbonnen, en daarmee welke Artikelen in welke hoeveelheid er aan gekoppeld zijn.