Hmm... Hoe zit dit nu eigenlijk precies???
Naast Goederen kunnen straks ook Diensten Intra Communautair zijn...
Maar op welke aangiftes moet dat eigenlijk terecht komen?
We hebben nu:
a. Aangifte Omzetbelasting (Hmenu,8,5,4,1) Is momenteel nog niet aangepast, maar zal vást v.w.b. de inkopen binnen de EU moeten worden gesplitst naar Goederen en Diensten.
Zo ja, dan zal dit nog moeten worden aangepast.
b. Kwartaal-Listing (Hmenu,8,5,4,2)Voorheen de ICL aangifte, die m.i.v. 2010 wordt gewijzigd in een ICP aangifte.
Maar, ICL betrof enkel "
Intra
Communautaire
Leveringen", waar nu "Diensten" aan zijn toegevoegd, en waarmee e.e.a. een ICP aangifte (IC Prestaties) wordt. ICL betrof enkel de
Leveringen (Verkoop), en niet de
Verwervingen (Inkoop).
Wij vermelden op deze aangifte dan ook enkel de geleverde Diensten, en niet de ingekochte Diensten.
Zie
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22028.0c. CBS IntraStat ICL/ICV (Hmenu,8,5,4,3)Het CBS gaat over grens overschrijdende
Goederen.
Ik heb nog niets gelezen over het feit dat hier ook "Diensten" aan gerapporteerd zouden moeten worden, laat staan dat ik het CBS gehoord heb over een nieuwe recordlayout (waarin diensten bekend gemaakt kunnen worden). Theoretisch gezien zou ik toch iets mogen verwachten in deze hoek, omdat er altijd naar aansluitingen wordt gezocht tussen de ene aangifte en de andere (omzetbelasting aangifte). Neemt niet weg dat als op de OB aangifte Goederen én Diensten gespecificeerd worden (verkoop en inkoop), e.e.a. voor dát deel aan zal sluiten met de CBS aangifte.
Kunnen degene die hier 'verstand' van hebben eens kontroleren of bovenstaande klopt?