Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:17:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Nieuwe btw wetgeving per 1 jan 2010 mbt diensten  (Read 4215 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« on: November 03, 2009, 01:28:18 pm »

Ik heb zojuist geleerd dat er per 1 januari 2010 een niewe btw wetgeving van kracht wordt voor het leveren van diensten. (oa transport).
Het land van vestiging van de dienstverlener wordt bepalend voor de btw percentages en import/export aangiften.
(en niet langer de route die de goederen hebben afgelegd)
Dus als wij een Belgische transporteur goederen van Aalsmeer naar Frankrijk laten rijden dan krijgen we daarvoor een factuur met btw 0 en moeten we de factuurwaarde van de geleverde dienst aangeven in onze intrastat aangifte.

Andersom: als wij zelf goederen transporteren met onze eigen auto's voor een Engelse klant dan moeten wij dat ook aangeven in de intrastat als export van dienstverlening aan Engeland.

(Ik zal het allemaal wel niet helemaal correct formuleren maar Peter is hier, volgens eigen zeggen, veel meer in thuis)

Het zal iig wel invloed hebben op de rapporten die uit profit rollen.

Is er bij jullie iets bekend over deze nieuwe regels en zijn er in Profit aanpassingen voorzien om aan die nieuwe regels te kunnen voldoen?

Thomas

Logged

LE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 03, 2009, 01:49:28 pm »

M.i.v. 1 januari 2010 worden Diensten inderdaad ook als Intra Communautair verkeer betiteld, en zullen deze als zodanig gerapporteerd moeten worden.

De ICL aangifte wijzigt dan ook in een ICP aangifte (Intra Communautaire Prestaties, naast Leveringen ook Diensten).
Onze ICP aangifte is al klaar voor 2010. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22028.0

Maar, e.d. ICP aangifte doet niets meer of minder dan vanaf 1 januari 2010 ook formeel Diensten aan te geven. Wil dat werken, houdt dat wel in dat je formeel met Diensten moét werken. Met een beetje geluk doe je dat nu al, en misschien ook niet. Zo niet, dan zal daar verandering in moeten komen. Ofwel, tot nu toe weerhield niets je er van om niets te registreren inzake een Dienst (transport), en te wachten op een Faktuur die je uiteindelijk kreeg, en die rechtstreeks in de kosten te boeken.
Straks zul je formeel een Inkooporder moeten maken waarop je die Dienst inkoopt, danwel achteraf een Inkooporder moeten genereren zodra je weet dat de dienst is uitgevoerd (kan ook via de Faktuurkontrole).

Ook aan de Verkoopzijde zul je straks formeel een Dienst moeten verkopen (waar je nu het bedrag gewoon als kostenregel kwijt zou kunnen).

Voor diverse Diensten kun je een Artikelnummer toevoegen, en deze als 'Dienst' definiëren. Niet alle Diensten zijn meldingsplichtig, en per Dienst kun je dat instellen. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22033.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 14, 2009, 02:41:18 pm »

Hmm... Hoe zit dit nu eigenlijk precies???

Naast Goederen kunnen straks ook Diensten Intra Communautair zijn...

Maar op welke aangiftes moet dat eigenlijk terecht komen?

We hebben nu:

a. Aangifte Omzetbelasting (Hmenu,8,5,4,1)
Is momenteel nog niet aangepast, maar zal vást v.w.b. de inkopen binnen de EU moeten worden gesplitst naar Goederen en Diensten.
Zo ja, dan zal dit nog moeten worden aangepast.

b. Kwartaal-Listing (Hmenu,8,5,4,2)
Voorheen de ICL aangifte, die m.i.v. 2010 wordt gewijzigd in een ICP aangifte.
Maar, ICL betrof enkel "Intra Communautaire Leveringen", waar nu "Diensten" aan zijn toegevoegd, en waarmee e.e.a. een ICP aangifte (IC Prestaties) wordt. ICL betrof enkel de Leveringen (Verkoop), en niet de Verwervingen (Inkoop).
Wij vermelden op deze aangifte dan ook enkel de geleverde Diensten, en niet de ingekochte Diensten.

Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22028.0

c. CBS IntraStat ICL/ICV (Hmenu,8,5,4,3)
Het CBS gaat over grens overschrijdende Goederen.
Ik heb nog niets gelezen over het feit dat hier ook "Diensten" aan gerapporteerd zouden moeten worden, laat staan dat ik het CBS gehoord heb over een nieuwe recordlayout (waarin diensten bekend gemaakt kunnen worden). Theoretisch gezien zou ik toch iets mogen verwachten in deze hoek, omdat er altijd naar aansluitingen wordt gezocht tussen de ene aangifte en de andere (omzetbelasting aangifte). Neemt niet weg dat als op de OB aangifte Goederen én Diensten gespecificeerd worden (verkoop en inkoop), e.e.a. voor dát deel aan zal sluiten met de CBS aangifte.

Kunnen degene die hier 'verstand' van hebben eens kontroleren of bovenstaande klopt?
« Last Edit: December 15, 2009, 10:39:39 am by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: December 14, 2009, 03:17:19 pm »

Belastingdienst bellen?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Erwin
Poster
*
Offline Offline

Posts: 3


View Profile
« Reply #4 on: December 14, 2009, 04:38:07 pm »

1: Voor de aangifte BTW hoeft er geen splitsing te worden aangegeven tussen diensten/goederen. Zie hiervoor het nieuwe aangifteformulier in de bijlage.
2: Volgens mij akkoord
3: Net contact gehad met CBS, men weet daar van niets (daar zijn het limburgers voor..) Het is wel zo dat de intrastat aangifte alleen over goederen gaat en zolang men daar niets weet zal dit wel zo blijven. Ik heb de vraag daar wel uitgezet.
Wel moet ik eens per kwartaal een papieren opgaaf doen voor het CBS m.b.t. intracommunautaire diensten -> het zou dus wel makkelijk zijn als ik dit d.m.v. een druk op de knop kan uitlijsten, nu gebeurd dit nog handmatig.

* aangite ob 2010.pdf (162.77 KB - downloaded 278 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : MA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: December 15, 2009, 07:32:23 am »

Belastingdienst bellen?

Ga je gang  smile Jij moet straks die aangifte doen, wij niet !

Kijk, wij wéten hier natuurlijk wel veel, maar wij blijven slechts automatiseerders.
Jullie daarintegen zijn degene die dergelijke aangiftes doen, en behoren te weten hoe ze werken.
Ik wil gewoon er even zeker van zijn dat straks niet blijkt dat we dingen vergeten zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 15, 2009, 07:56:11 am »

1: Voor de aangifte BTW hoeft er geen splitsing te worden aangegeven tussen diensten/goederen. Zie hiervoor het nieuwe aangifteformulier in de bijlage.

Hey, geweldig Erwin. Hoe kom je daar aan? Ik heb er op de website van de belastingdienst naar gezocht, maar heb het document niet kunnen vinden.

Volgens mij staat er nú bij de aangifte (vraag 4)  enkel "Leveringen" en nú "Leveringen én Diensten". Het bedrag hoeft weliswaar niet naar Goederen en Diensten gespecificeerd te worden, maar de aangifte moet m.i. m.i.v. 2010 wel zo werken dat hij Diensten meetelt. Dit vereist nog een aanpassing aan de OB aangifte want die zal nu enkel rekening houden met Goederen.

3: Net contact gehad met CBS, men weet daar van niets (daar zijn het limburgers voor..) Het is wel zo dat de intrastat aangifte alleen over goederen gaat en zolang men daar niets weet zal dit wel zo blijven.

Dat dacht ik ook, en zou impliceren dat de IntraStat aangifte kan blijven zoals ze is. Ik heb ook niet gehoord dat deze een andere layout zou krijgen.

Wel moet ik eens per kwartaal een papieren opgaaf doen voor het CBS m.b.t. intracommunautaire diensten -> het zou dus wel makkelijk zijn als ik dit d.m.v. een druk op de knop kan uitlijsten, nu gebeurd dit nog handmatig.

Vooropgesteld dat hier altijd wel een overzicht voor te maken zal zijn, eerst even je opmerking "nu gebeurd dit nog handmatig". Diensten zijn nu toch nog niet Intra Communautair? En toch doe je nu een aangifte voor Intra Communautaire Diensten ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: December 15, 2009, 08:18:12 am »

Nog een ding wat ik tegen kom...

Als we aan de Inkoopzijde de Faktuurkontrole boeken, dan kunnen we de Faktuur standaard afletteren op alle regels die we op de Inkooporder hebben ingekocht. Dit kunnen zowel Goederen als Diensten zijn.

Ik konstateer dat er ooit maatwerk is ontwikkeld voor iemand, die helemaal niet op de Inkooporderregels wil afletteren, maar waarbij de Faktuurkontrole o.b.v. een Bedrijfsparameter zodanig is omgebouwd dat er een overzicht verschijnt van de Ontvangen Goederen, waarna er feitelijk op een Goederen Ontvangst wordt afgeletterd. Welke klanten dat overzicht gebruiken is niet bekend, maar feit is dat in dit overzicht enkel "Ontvangen Goederen" staan, en geen Diensten ! Daar kan derhalve dan ook niet op worden afgeletterd.
Klanten die deze methode gebruiken én Diensten inkopen in het buitenland, zouden óf terug moeten naar de standaard werkwijze, danwel hebben aanvullend maatwerk nodig om eenzelfde soort funktionaliteit te laten ontwikkelen om op Diensten af te kunnen letteren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #8 on: December 15, 2009, 09:29:09 am »


Dat dacht ik ook, en zou impliceren dat de IntraStat aangifte kan blijven zoals ze is. Ik heb ook niet gehoord dat deze een andere layout zou krijgen.

Vooropgesteld dat hier altijd wel een overzicht voor te maken zal zijn, eerst even je opmerking "nu gebeurd dit nog handmatig". Diensten zijn nu toch nog niet Intra Communautair? En toch doe je nu een aangifte voor Intra Communautaire Diensten ?

Naar wat ik begreep is deze regeling mede om fraude tegen te gaan mbt het terugvragen van BTW.
En ik bereep dat het de bedoeling is dat de ICL gegevens door de diverse douanediensten binnen de EG gedaald gaan worden om een sluiting te krijgen mbt diensten en goederen icm BTW vrijstelling.
Tenminste dat is wat de Belastingdienst mij wist te vertellen bij een bijeenkomst een maandje of zo geleden.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 15, 2009, 10:53:03 am »

Volgens mij staat er nú bij de aangifte (vraag 4)  enkel "Leveringen" en nú "Leveringen én Diensten". Het bedrag hoeft weliswaar niet naar Goederen en Diensten gespecificeerd te worden, maar de aangifte moet m.i. m.i.v. 2010 wel zo werken dat hij Diensten meetelt. Dit vereist nog een aanpassing aan de OB aangifte want die zal nu enkel rekening houden met Goederen.

BTW aangifte is hier inmiddels op aangepast.

M.i.v. een aangifte over 2010 wordt aan de inkoopzijde ook een eventuele dienst meegenomen.

Niet-meldingsplichte Diensten worden m.i.v. heden niet meer meegenomen op de aangifte.

NB: Mdekraa, omdat jij net een Upgrade gehad hebt, zal ik deze aanpassing zo wel even nasturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.054 seconds with 19 queries.