Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 01:24:13 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe kan ik de tht datum laten bepalen obv grondstof?  (Read 2881 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: September 28, 2009, 11:10:42 am »

Ik heb een Productie/(eind)artikel met tht 364 dagen. Op het moment van het printen van de stickers wordt op basis daarvan de tht-datum bepaald. (date() + 364)

Dit artikel bestaat uit 1 grondstof.
Nu willen we de tht van het productieartikel, gelijk laten zijn aan die van de grondstof.

Grondstof heeft THT 30-06-2010. Ik heb dit nu in de speciale instruktie van de Productieorder gezet, %PO-INSTPO% drukt deze af op het etiket, maar fraai is dit niet, want de tht op voorraad (administratief) is nog steeds 27-09-2010. Natuurlijk kan ik die handmatig aanpassen met wijzigen voorraaditem. 

Maar: Hoe kan dit nou handiger? Is er ergens een parameter of iets dergelijks, die bepaalt dat de tht "ge-erfd" moet worden van de grondstof. Ook leuk: wat als er verschillende charges van die grondstof ingaan? Dit gebeurt (vooralsnog) niet.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 29, 2009, 09:22:48 am »

Het lijkt me dat we wel iets kunnen maken van een veldje in de Receptheader "THT Overnemen uit eerste grondstof regel J/N", waarna e.e.a. bij Ja doet wat je wilt. Ik vrees alleen dat er meer werk in zit dan je er voor over hebt, domweg omdat er intussen zo veel methoden van Gereedmelden zijn. Overigens (Heart intern) denk ik dat dit bij Goedkeuren moet/mag gebeuren, waarmee het leed al weer beter is te overzien.

N.b.: Met "Overnemen uit eerste grondstofregel" bedoel in de Receptregel (Type Artikel) die als eerste voorkomt in het Recept. Heb je maar één grondstof, dan is het dus die, en heb je meerdere grondstoffen waarvan je weet welke de THT mag bepalen, dan moet die als eerste voorkomen.
Beter en mooier is het natuurlijk om een verwijzing te maken naar een Regelnummer, maar dat lijkt me ook duurder - want moeilijker consistent te houden (ehh, bij die andere methode is dat niet aan de orde, consistent houden).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 29, 2009, 09:40:03 am »

Overigens (Heart intern) denk ik dat dit bij Goedkeuren moet/mag gebeuren, waarmee het leed al weer beter is te overzien.

Ben ik het niet mee eens. Het opboeken kan langere tijd in beslag nemen, en waar je de 5e pallet aan het opboeken bent, kan de 1e pallet al geleverd zijn aan een klant. Met dan verkeerde THT op bijv. Pakbon.
Ook kan de voorraad geleverd worden aan een klant die een bepaade THT afdwingt, heb je het al geleverd, en ga je pas bij goedkeuren aangeven dat het minder lang houdbaar is (en blijkt dat het produkt nooit aan die klant geleverd had mogen worden).

Een probleem wat overigens nog eerder aan de orde zal zijn, is je etiket. Je zult niet eerst xx pallets gaan produceren, om vervolgens pas als je helemaal klaar bent stickers te gaan printen met Houdbaarheidsdata erop, om die vervolgens op alle zakken te gaan plakken. Dat je niet vooraf je stickers al klaar kunt hebben mag duidelijk zijn, maar ik denk dat "opboeken" wel de laatste stap is waar je het etiket wilt kunnen afdrukken.

N.b.: Met "Overnemen uit eerste grondstofregel" bedoel in de Receptregel (Type Artikel) die als eerste voorkomt in het Recept. Heb je maar één grondstof, dan is het dus die, en heb je meerdere grondstoffen waarvan je weet welke de THT mag bepalen, dan moet die als eerste voorkomen.
Beter en mooier is het natuurlijk om een verwijzing te maken naar een Regelnummer, maar dat lijkt me ook duurder - want moeilijker consistent te houden (ehh, bij die andere methode is dat niet aan de orde, consistent houden).

Een alternatief is om de THT datum te laten bepalen o.b.v. het ingredient met de kortste THT datum. Verwerk je maar één produkt in je Recept, dan is dat vanzelf dat produkt. Gaan er meerdere produkten in, met houdbaarheid t/m jan 2010, jun 2010 en dec 2009, dan krijg het eindprodukt als vanzelf ook dec2009.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: September 29, 2009, 09:43:10 am »

Nog een extra moeilijkheid in het hele verhaal (en misschien dat Peter daarom op het idee kwam e.e.a. in Goedkeuren te verwerken) is dat jullie gebruik maken van funktionaliteit "eerst opboeken, dan afboeken".

Ofwel, je boekt eerst je output op die uit de P.O. komt (kan gemeten worden) en pas later wordt aangegeven wat het grondstofverbruik is (en wordt de kostprijs bepaald). Als je nog geen grondstoffen hebt afgeboekt, wordt het natuurlijk helemaal lastig om o.b.v. de ingestoken grondstoffen te bepalen wat de THT van het eindprodukt moet zijn.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: September 30, 2009, 09:04:54 am »

Ik zie het draaibolletje al stilstaan. Betreft vooralsnog 1 artikel, ze doen het maar met die speciale instructie.

Ik zat echter even te denken aan de keuringsnorm "THT". De keuringsnorm THT invullen en op basis daarvan de tht van het voorraaditem (de opgeboekte) beinvloeden.

Maar ach, we redden het met dit ene artikel voorlopig zo ook wel.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 30, 2009, 09:22:44 am »

Ach, Keuren op THT zal vast ook werken, maar doet denk ik niets af aan de betreffende problematiek. Als je met Houdbaarheid werkt, zul je vast wel de THT datum op het etiket willen afdrukken, hetgeen impliceert dat als jij pas de THT datum weet na Keuring, je de opgeboekte voorraad moet blokkeren (In Keuring) en dus niet mag leveren, en pas als de boel gekeurd is, is de THT bekend en kun je stickers gaan afdrukken. Alles valt en staat bij de procedure die je toepast.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 30, 2009, 09:38:47 am »

Quote
Ik zie het draaibolletje al stilstaan. Betreft vooralsnog 1 artikel, ze doen het maar met die speciale instructie.

O, dat was niet bedoeld als "wij stoppen hiermee" hoor. Dit betrof de initiële vraag aan Wouter, en die had hij beantwoord. Kan jij alleen niet zien, dat het zo werkt.

Dus, ga er gerust mee verder als je dat wilt.

Overigens, nu ik toch even aan het woord ben, er komt nog wel meer bij kijken, en dat had ik in eerste instantie gisteren ook zo'n beetje opgeschreven. Maar toen leek het mij te veel op een "dat moet je niet willen" verhaal, en toen heb ik het maar weer weggehaald en aan Wouter overgelaten. Maar die komt vanzelf met hetzelfde, en uiteindelijk zal je het denk ik niet willen betalen.
Hoe dan ook, als je zelf nu al denkt "laat maar", dan zou ik het inderdaad daar bij laten. Maar dus niet omdat ik een bol heb stilgezet !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.013 seconds with 20 queries.