Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:28:10 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Speciale functie invullen ADR-ID op artikel/verschijningsvorm-niveau  (Read 4978 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« on: May 07, 2009, 04:28:33 pm »

Is de volgende “speciale” functie mogelijk?

Als op artikel-niveau (Blad 3) bij ADR-kode een “-“ is ingevuld

Het volgende wordt ingevuld

Op artikel/verschijningsvorm-niveau (Blad 5) bij
ADR-tekst A/V/R  --> V
Gevaren-ID ADR --> 22315
IMDG-tekst A/V --> aangevinkt
Gevaren-ID IMDG --> 2325

Het gaat erom dat in geval van vrijstelling van ADR ivm 2.2.3.1.5 de vrijstellings-regels wordt vermeldt op de pakbon.

Op dit moment is ca. 95 % vrijgesteld en staat alles standaard aangevinkt op artikel/verschijningsvorm niveau en is voor die producten die wel ADR-plichtig dit handmatig uitgezet. Echter met de nieuwe wet-geving per 1 januari (overgang tot 1 juli) vallen ca 75% van de producten niet meer onder deze vrijstelling. (handmatig uitzetten is nu dus ook geen optie meer).

Graag een reactie met mogelijkheden en bijhorende kosten.
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 08, 2009, 08:53:46 am »

Johan, het spijt me ... ik kan dit 100 keer lezen (heb ik intussen ook wel gedaan), maar zoals jij het opschrijft kan ik er werkelijk geen chocola van maken. Staat aangevinkt, handmatig uitgezet, handmatig uitzetten is geen optie meer, ADR-plichtig = Uitgezet, Vrijstellen betekent Aanvinken.

Dat ik niet weet wat de "vrijstellingsregels" zijnn die op de Pakbon moeten en waar ze vandaan komen zal mijn eigen gebrek zijn, maar zelfs daarvan mag je meer uitleggen dan niets.

Merk overigens op - en dat geldt voor iedereen - dat ik geen Menno heet, die zich 8 uur per dag kon bemoeien met het uitzoeken wat jullie in hemelsnaam bedoelen. Ik heb daar 0 uur voor, en zal er ook 0 uur aan besteden. Het ligt dus aan jezelf of je antwoord krijgt.

heat
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: May 08, 2009, 10:00:40 am »

Het is relatief simpel:

Binnen het ADR bestaan sommige klassificaties alleen als er meer dan een bepaald volume wordt verstuurd.

Voorbeeld = verf
Het artikel verf is brandbaar en dus ADR plichtig. Dit is ook in het artikel aangegeven (LOAR)

Nu bestaat er een regel die zegt dat bij een kleine verpalkking van een visceuze brandbare stof de ADR plicht vervalt.

Dus heb je onder de artikelverschijning de mogelkijkheid om de ADR omschrijving (GEVO) te wijzigen.

zo maak je dan bv als gebruiker aan :
18661 Hars oplossing, Brandbaar
en
18662 HARS, OPLOSSING, ADR NIET VAN TOEPASSING CONFORM SECTIE 2.2.3.1.5                       

En die kun je dan op artikel/verschijningsniveau koppelen zoals in de post van Johan is aangegeven.

Zijn probleem is echter dat hij 80% van zijn producten moet herklasseren en deze regel niet meer mag toepassen. Dat mag n.l. alleen voor stoffen die niet milieugevaarlijk zijn en traditionaal zijn veel verven bv milieugevaarlijk door de toepassing van diverse pigmenten.

Hij vraagt hier dus niet om een aanpassing van Heart, want dit is zijn specifieke probleem, maar of jullie een zoek en vervang run kunnen doen.


Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #3 on: May 08, 2009, 10:10:51 am »

Marco, bedankt voor de extra uitleg.

Heb inmiddels met Peter alles doorgesproken en is nu aardig duidelijk geworden wat ik bedoel.

Geeft heel wat werk zo'n wetswijziging.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: May 08, 2009, 10:22:20 am »

Houdt je er ook rekening mee dat per nu je ook het driehoekvisje van de IMDG mag veravngen door dat nieuwe multimodale "environmetally hazardous" label?

Wij gebruiken dan ook bij ADR en IMDG gewoon de "MP" omschrijving in het veld ADR en IMDG labels.

mvg

Marco


(PS mag in IMDG op grond van Amendement 34-08)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 08, 2009, 10:35:22 am »

Marco, dank je wel.

Drie kwartier telefoneren verder, en ik kom zelf op het volgende (en wat niet alleen voor Johan van belang is, maar voor iedereen die vanuit ChemGes importeert) :

1.
ChemGes hoest de ADR-kode op voor het Artikel; is het produkt niet ADR-gevaarlijk (IMDG idem lijkt me), dan zal "-" worden ingevuld bij de ADR-kode.

2.
Als het een produkt volgens 2.2.3.1.5 (resp. 2.3.2.5) betreft, ofwel, eigenlijk gevaarlijk maar gezien 2.2.3.1.5. niet, dan zal bij de Artikel-Verschijning een overeenkomstige ADR-kode aan de orde zijn, die (feitelijk zelf verzonnen) 2.2.3.1.5 heet, en met als tekst bijvoorbeeld "ADR NIET VAN TOEPASSING CONFORM SECTIE 2.2.3.1.5" (Marco lijkt dit wat anders toe te passen -> minder mooi zo te zien).
In dit geval wordt bij de Artikel-Verschijning een "V" ingevuld bij ADR-tekst Art/Vrs/Rcpt (dit was enkele weken geleden nog "J" voor "Artikel-Verschijning hanteren voor de ADR).
N.b.: De IMDG-tekst is nog steeds J/N, waarom is mij onduidelijk.

3.
Waar de import vanuit ChemGes mag worden gezien als een run die naar believen kan worden gedraaid, zal deze run de betreffende gegevens op Artikel niveau bijstellen. Met het niveau Artikel-Verschijning doet ze niets (en ook niet met het sinds kort geďmpliceerde niveau Recept doet ze niets).

4.
Iedere keer als de import wordt opgestart, moet de indikatie A/V/R (bij de Artikel-Verschijning) op A worden gezet.

5.
Nadat voorgaande is gebeurd, is alles kwa ADR (IMDG) indkatie juist, alleen de regel "Vrijgesteld" enz. komt niet op de Pakbon. Aldus, de Artikelen die alsnog zijn vrijgesteld omwille van 2.2.3.1.5 moeten worden overruled met een V opdat de bij de Artikel-Verschijning ingevulde (in te vullen) "2.2.3.1.5" id van toepassing kan zijn, en de vrijstellingstekst op de Pakbon wordt afgedrukt.


Jaaa ja.
Johan, zo hebben we het zojuist besproken, maar je ziet wel, dit werkt niet (want het is niet werkbaar, en je zal het wel uit je hoofd laten om die run nogmaals te draaien).
Je zou kunnen zeggen "eenmalig" zo te werk gaan is de oplossing, maar dat is de oplossing helemaal niet, omdat wat er ook verandert - geďndiceerd door ChemGes - het werkt niet door.

Ik weet niet wie deze werkwijze heeft bedacht (ik vrees dat wij daar zelf bij betrokken zijn), maar dit werkt natuurlijk niet, tenzij ik alsnog iets over het hoofd zie;
Marco's methode mag dan minder mooi zijn, maar volgens mij werkt die methode (in de basis) wel.

Het eerste wat overigens is vereist, is dat het gegeven "vrijgesteld omwille van" uit ChemGes komt. Johan, daarover heb ik jou niet gehoord, maar ik kan me toch voorstellen dat dit gebeurt. Zo ja dan moet het alsnog kunnen werken, maar de methode (zoals reeds ingevoerd) blijft me volledig ontgaan. Ik bedoel, vul jouw bestaande 2.2.3.1.5 bij het Artikel in, en het werkt ook. Hooguit kan je dan formeel niet meer zien dat het produkt niet gevaarlijk is, maar daarvoor heb je geen kromme overrulende zaken bij de Artikel-Verschijning nodig.

Ik krijg meer het gevoel dat iemand hier ernstig misbruik maakt van gegevens die om andere reden aanwezig zijn. Neem maar als voorbeeld de < 450L die bij 2.2.3.1.5 aan de orde is, en je ziet dat je daarvoor het Artikel-Verschijnings niveau dient te gebruiken. En dan kan Johan wel zeggen "maar zulke grote verpakkingen hebben wij toch niet" ... ik zeg : en hoe komt zulks uit ChemGes dan ?
gewoon "niet" vermoed ik.

Tenzij ik iets niet begrijp (maar dat verneem ik dan wel van jullie) wil ik *eerst* horen dat uit ChemGes komt "is niet gevaarlijk a.g.v. 2.2.3.1.5 maar zou anders wel gevaarlijk zijn geweest". Als dit er niet uitkomt ga ik hier niet mee door !
(en nee, ik ga ook niet regelen dat dat eruit komt smile).


Mij vertellen waar ik mis zit is veel sneller en makkelijker. Dus doe dat s.v.p. waar mogelijk !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #6 on: May 08, 2009, 11:01:12 am »

Quote
1.
ChemGes hoest de ADR-kode op voor het Artikel; is het produkt niet ADR-gevaarlijk (IMDG idem lijkt me), dan zal "-" worden ingevuld bij de ADR-kode.

ChemGes geeft "-" indien vrijgesteld volgens 2.2.3.1.5, indien niet-gevaarlijk wordt niks weergegeven.

Quote
Het eerste wat overigens is vereist, is dat het gegeven "vrijgesteld omwille van" uit ChemGes komt. Johan, daarover heb ik jou niet gehoord, maar ik kan me toch voorstellen dat dit gebeurt. Zo ja dan moet het alsnog kunnen werken, maar de methode (zoals reeds ingevoerd) blijft me volledig ontgaan. Ik bedoel, vul jouw bestaande 2.2.3.1.5 bij het Artikel in, en het werkt ook. Hooguit kan je dan formeel niet meer zien dat het produkt niet gevaarlijk is, maar daarvoor heb je geen kromme overrulende zaken bij de Artikel-Verschijning nodig.

Klopt en dit moet gebeuren door het feit dat er een "-" bij de ADR-kode wordt ingevuld, dit geeft dan in feite aan vrijgesteld ...
Verder kunnen we hier niet direct "22315" invullen want dan kom ik in de knoei met de etiketten, deze gebruiken namelijk ook deze velden (maar dat is weer een heel ander verhaal)

Quote
Ik krijg meer het gevoel dat iemand hier ernstig misbruik maakt van gegevens die om andere reden aanwezig zijn. Neem maar als voorbeeld de < 450L die bij 2.2.3.1.5 aan de orde is, en je ziet dat je daarvoor het Artikel-Verschijnings niveau dient te gebruiken. En dan kan Johan wel zeggen "maar zulke grote verpakkingen hebben wij toch niet" ... ik zeg : en hoe komt zulks uit ChemGes dan ?
gewoon "niet" vermoed ik.

ChemGes exporteert alleen per artikel, maar er kan wel per artikel opgeven worden wat de verpakkings groote is, dus < of > 450 liter. Wat vervolgens bepaalt of is wel of niet wordt vrijgesteld.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: May 08, 2009, 11:06:48 am »

In chemges moet je daarvoor 2 artikelen aanmaken.
Het vinkje < 450 liter is daar n.l. een artikeleigenschap

Bij ons werkt dat daarom ook nioet omdat bij ons (conform de heart filosofie)  een artikel een in principe oneindig aantal verschijningen heeft. En waar van toepassing wordt een andere regel toegepast.

Dat kan de bovenstaande zijn maar ook bv de LQ (Limited Quantity) regel voor de kleine sample flesjes.

Wat mij betreft is de huidige inrichting in heart dus legitiem en en direct gevolg van de keuze om met artikel verschijningen te werken. en niet zoals bv in SAP met voor elke verpakking een ander artikel nummer.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: May 08, 2009, 11:11:56 am »

Quote
Klopt en dit moet gebeuren door het feit dat er een "-" bij de ADR-kode wordt ingevuld, dit geeft dan in feite aan vrijgesteld ...

Ok ... maar gaat iemand dit dan regelen ? (die indikatie vanuit ChemGes dat het een vrijstelling onder 2.2.3.1.5. resp. 2.3.2.5 betreft)

Als het antwoord "Ja" is, zal ik het eerdere stukkie even opnieuw schrijven.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #9 on: May 08, 2009, 11:28:35 am »

Peter,

Via de mail heb ik een voorbeeld van een importbestandje gestuurd. Hierin kun je zien dat kolom C ingevuld is met een "-" of een getal (3 of Cool.
Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: May 08, 2009, 12:30:09 pm »

Praten we nou langs elkaar heen ?

Naast dat een ingevuld "-" aan de orde is, moet ik weten dat dit het gevolg is van 2.2.3.1.5 / 2.3.2.5
of
dat met het produkt sowieso niets aan de hand is voor de ADR.

En trouwens, wat te denken van ADR-gevaarlijk maar IMDG-nietgevaarlijk. Ik denk dat dat wel kan voorkomen ...

Johan, ben je nu aan het regelen dat dit uit ChemGes komt, of moet ik het doen met een Excel waar dit niet in staat ?
Zo het laatste, dan ben ik weer gestopt ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan Dijkstra
Poster
*
Offline Offline

Posts: 20


View Profile
« Reply #11 on: May 08, 2009, 12:46:30 pm »

Ja, Als "-" is ingevuld is dit als gevolg van 2.2.3.1.5.

En ja de inhoud van dit bestandje kan ik zelf aanpassen omdat het een individual file creation is.
Dus kolom C geeft aan vrijgesteld volgens 2.2.3.1.5 indien daar een "-" is ingevuld.

Verder lijkt me dat een situatie ADR-gevaarlijk / IMDG-niet gevaarlijk niet voorkomt, maar ik kan het mis hebben. Weet jij dat Marco?

Verder zal ik je een file mailen met de omschrijvingen van de betreffende kolomen in het export-bestandje.

Logged
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: May 08, 2009, 12:58:28 pm »

Wacht even ...

Dus je zegt dat er in ChemGes feitelijk alleen maar produkten staan (zijn opgenomen door jou zelf) die feitelijk volgens de ADR gevaarlijk zijn (maar eventueel dit alsnog niet zijn a.g.v. 2.2.3.1.5) ?

Dat lijkt me niet juist ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: May 08, 2009, 02:25:52 pm »

Ok, na nogmaals telefonisch overleg denk ik dat we eruit zijn;

We hebben gezamenlijk achterhaald dat ChemGes - eigenlijk toevallig voor een eigenlijk gevaarlijk produkt, maar toch niet als zodanig gekwalificeerd a.g.v. 2.2.3.1.5, een kolom meegeeft die aangeeft "maar indien > 450L is het wel gevaarlijk". Het is dus deze kolom (Heart Intern : kolom Y) die bepalend is voor een werkelijk niet gevaarlijk produkt dan wel "eigenlijk wel maar niet a.g.v. 2.2.3.5.1"; is de kolom leeg, dan is het produkt werkelijk niet gevaarlijk.

De import run moet nu als volgt worden aangepast (let op, onderstaande gaat niet uit van ADR Label 4 en Tunnelcode die intussen kunnen zijn opgenomen !) :

1.
Indien geen ADR-kode in kolom C maar "-", dan kijken in kolom Y. Staat daar niets, dan ADR-kode van Artikel vullen met "-" en ADR-tekst Art/Vrs/Rcpt in alle Artikel-Verschijningen voor het Artikel op "A" zetten.

2. Indien wel een ADR-kode in kolom C, gegevens vullen bij het Artikel volgens huidige import run en ADR-tekst Art/Vrs/Rcpt in alle Artikel-Verschijningen voor het Artikel op "A" zetten.

3.
Indien geen ADR-kode in kolom C maar kolom Y wel gevuld, dan ADR-kode van Artikel vullen met "-" en ADR-tekst Art/Vrs/Rcpt in alle Artikel-Verschijningen voor het Artikel op "V" zetten mits er geen "R" in staat plus op "J" zetten van IMDG-tekst Art/Vrs.
Verder Gevarenomschrijving-id ADR vullen met "22351" en Gevarenomschrijving-id IMDG vullen met 2325.

Let op : Hierboven staat dus niet de omgekeerde weg uitgelegd, maar die ook niet moet gebeuren. Dus bijvoorbeeld, als een Artikel na een volgende run niet meer gevaarlijk is voor de ADR, dan moeten *niet* de gegevens die in eerste aanleg door de import run werden gevuld op spaties e.d. worden gezet. E.e.a. tenzij blijkt dat dit voor betreffende velden noodzakelijk is omdat er anders bijvoorbeeld alsnog een gevarenetiket komt uitrollen.
De reden hiervoor is (bijvoorbeeld !) dat een UN nummer weliswaar noodzakelijk is voor de betreffende gevaarlijke stoffen richtlijnen, maar het niet gevaarlijk zijn voor de ADR (waar dit geheel toch om gaat) nog niet inhoudt dat het UN nummer dient te verdwijnen. Voor de veiligheid dit soort gegevens laten staan dus, tenzij blijkt dat dit ergens kwaad kan.



Ik heb er zelf nu een goed gevoel bij ...

PS: Merk volledigheidshalve nog op dat een verpakking met meer dan 450L die onder 2.2.3.1.5 valt, hiermee niet naar boven komt als gevaarlijk voor de ADR. De import run hierop aanpassen kan ook niet echt, omdat de gegevens om het Artikel juist te vullen ontbreken in de import. Dit gaat wčl goed indien voor de 450L aan apart artikelnummer in ChemGes wordt gemaakt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.035 seconds with 21 queries.