Heart-Profit ERP
July 06, 2024, 10:46:49 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Profit batch fout: Wat gaat er fout.  (Read 4281 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: May 06, 2009, 07:44:25 am »

Ik heb snode plannen om die Batchprocessor maar weer eens toe te passen. We hebben m wel maar gebruiken m niet.

Dus hier speelt weer een stukje onkunde van Johan.

Ik wil dagelijks 1 keer per dag een bepaald verkoopoverzicht (LO<8-3-2-1>) genereren. Nu heb ik daar een kalendertje aan gekoppeld, maar al wat er gebeurde was het constateren van een fout.

Kun je nu ook in 1 of andere logging achterhalen wat er fout gaat cq waarom het fout gaat?

of moet ik hier iets doen met managementdefaults tbv profit Batch?


* batchjob.PNG (16.11 KB, 565x448 - viewed 205 times.)
« Last Edit: May 06, 2009, 07:50:30 am by Johan » Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 06, 2009, 08:09:29 am »

Kun je nu ook in 1 of andere logging achterhalen wat er fout gaat cq waarom het fout gaat?

Je printscreen toont "Scherm aanwezig: Ja".

Heb je middels F4 het (fout-) scherm al opgevraagd ??

Nb: Kan het zelf niet bij jullie bekijken, want je modem PC reageert (weer eens) niet.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: May 06, 2009, 08:57:37 am »

ja, daar zit het foutscherm idd. De printer was niet juist gedefinieerd. Ik doe nu een nieuwe poging.

NB. Ik hoef deze print niet zo nodig, het gaat me om de losutabel die in een aparte directory komt te staan, en dagelijks ververst zou moeten worden. Als ik dan naar het kladblok print, heb ik geen papier nodig, maar als ik niet ingrijp, dan heb ik ontzettend vaak prfile.prn in het kladblok geopend. Kun je ook voorkomen dat er iets wordt geprint? (of PRFILE.PRN automatisch sluiten bij het starten van een nieuwe opdracht oid)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: May 06, 2009, 09:19:08 am »

Ach, hij sluit m ook al automatisch via de batch. Dat werkt dus al... nu nog even benieuwd hoe die reageerd op de kalender, maar daar komen we vanzelf wel achter.

Wat ik daarbij even niet helemaal opmaak uit de helptekst: Die interval, moet die nu wel of niet worden ingevuld. Ik bedoel: Ik heb een kalender waarbij hij dagelijks (6x per week) om 18:00u. (begintijd eerste dagdeel) dat overzicht moet genereren. Moet de interval dan op 1440 (60 minuten *24 uur) minuten staan of niet?
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: May 18, 2009, 11:07:18 am »

Nou blijft ie toch komen met die printermeldingen in die profit - batch.

Ik heb voor m'n gevoel iets niet goed gedaan, maar ik kan niet vinden wat dat dan moge zijn. Want er is een printerdriver gekoppeld aan loprvkov, en er is een Screen-printer (Shift-f2 toestand) gedefinieerd voor de gebruiker BAT (mijn 'batch'-gebruiker)

Maar wat staat er dan nog fout?


* loprvkov printer bat.PNG (26.64 KB, 729x476 - viewed 203 times.)

* bat_loprvkov_screen.PNG (10.86 KB, 817x160 - viewed 194 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 18, 2009, 12:02:10 pm »

De melding geeft aan dat er op de betreffende PC (de batchproc dus) helemaal geen printers gedefinieerd zijn. Er blijft dus niet veel anders over dan te printen naar het scherm. Goh... nu heb je voor deze print ook ingesteld dát er naar het scherm moet worden geprint, maar ja, eerst krijg je die andere melding nog.

Zorg er gewoon even voor dat er minimaal één printer op die batchproc gedefinieerd is, dan is je probleem vermoedelijk sowieso al opgelost.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: May 18, 2009, 01:16:46 pm »

Ik ben het zelf intussen al weer vergeten, maar het principe is dacht ik nog iets anders :

Waar jij als gebruiker op afstand een printje opstart op de Batchprocessor, moet alles zich in feite gedragen alsof je dat op je eigen PC deed. Dit houdt in dat voor iedereen (die Batchjobs kan starten) alle printers beschikbaar moeten zijn op de Batchprocessor. Denk er maar aan wat er anders zou gebeuren (ongeveer) : ieder's printje ligt in de buurt van de Batchprocessor of zo. Maar nee, als je gewend bent (voor de betreffende funktie e.d.) dat de print er "naast jou" uit komt, moet dat nu ook gebeuren. Je mag dus geen verschil zien.

N.b.: Dit kan dus (bij juiste inrichting), maar printen naar het scherm kan nooit. (want dat zou op het scherm van de Batchprocessor komen).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: May 19, 2009, 07:38:35 am »

Waar jij als gebruiker op afstand een printje opstart op de Batchprocessor, moet alles zich in feite gedragen alsof je dat op je eigen PC deed.

Ik heb een aparte Batch-gebruiker, met de originele inlognaam "BAT". (ja van BATchuser.) Op de machine waarop ik de Batchprocessor wil laten starten, daar log ik in, als zijnde "BAT". Dus helemaal niet via extern bureau blad (op afstand) of iets dergelijks.  Al het navolgende gebeurd onder die gebruiker en op diezelfde machine waar ook de batchprocessor gestart gaat worden. Daarna generereerd BAT  een Verkoopoverzicht (LO<8-3-2-1>) naar het scherm. Dat gaat prima. Daarna doe  ik hetzelfde, maar zet ik m in een batchjob. (met kalender, zie onderstaand). Vanochtend staat ie nog steeds in status B van in behandeling, dus eigenlijk onjuist beindigd. (aldus de helptekst, zie laatste afbeelding uit bijlage)

De printerij:

die mag (moet eigenlijk) achterwege blijven, als de LOSU tabel maar op de opgegeven directory komt te staan, dan ben ik al lang blij!  En komt die wel naar het scherm? Ook prima, ik loop er toch regelmatig langs, dan sluit ik die wel.

De kalender functie:

Merkwaardig vindt ik ook, dat BAT niet lijkt te willen luisteren naar m'n kalender. Ik wil m om 18:30u. laten starten volgens de kalender, maar hij start pas om 19:51.  Dat tijdstip is verklaarbaar: Ik heb m bewust even ná de Kalender-tijd ingezet. Hoe moet ik m'n kalender zodanig inrichten

Kalender instellen:
Dan het instellen van de kalender: Je moet een startdatum tijd opgeven. Als ik de kalender wil gebruiken en ik haal daarom de tijd weg, dan heb je een geblokkeerrde functie (zonder registratie in de "Performance Analyse" te pakken.

Als je bij het toevoegen van de batchjob gewoon een tijd opgeeft en dan via wijzigen de tijd en datum weg wilt halen (om te laten vervangen door de kalender) heb je ook een geblokkeerde functie:
    DATUM  : 19-05-09    TIJD : 07:32:59          VISUAL FOXPRO         UID : JVR     
      KODE : 7        MESSAGE : File already exists.                                       
      AREA : 83         ALIAS : SYBA              INDEX : A1            ROW : 348363
      LINE :                                                                       
      STCK : SYERAH  SYER  ON...  APBAJAWY  APBAJURA  APBABJ  APBABM  SYBHOV  SYBH  LO  SYSA  L
             OIN  PROFIT8
      XST  : =MEEL=[LO][SPECIF1_S]Esc9[SYBH]9[SYBHOV]1[SYBABM]1[SYBABJ]1[SYBAJURA][]F5[SYBAJAWY
             ][STATUS_S]AEnter[OPDKODE_S]MMM90519073228.MEMEnter[PRIO_S]Tab[MELDUID_S]Tab[BATOM
             S_S]Tab[DATOPDR_S]Tab[TIMOPDR_S]Ctrl+YTab[SYKL_KID_S]Shift+Tab[TIMOPDR_S]Shift+Tab
             [DATOPDR_S]Ctrl+YTabTab[TIMOPDR_S]Tab[SYKL_KID_S]Tab[JOBINTVL_S]Shift+Tab[SYKL_KID
             _S]huypBackspaceBackspaceBackspaceypF1F1F1F1F1F1F1F1
    _____________________________________________________________________


Wat doe ik nog fout bij deze batchjob?



* kalender.PNG (22.93 KB, 522x557 - viewed 178 times.)

* in behandeling.PNG (15.91 KB, 565x448 - viewed 173 times.)

* SUBMIT BATCHJOB ZONDER TIJD.PNG (45.73 KB, 1162x619 - viewed 195 times.)

* sybajawy.PNG (41.32 KB, 892x597 - viewed 182 times.)

* sybajurahelp.PNG (21.85 KB, 596x457 - viewed 188 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: May 19, 2009, 12:25:07 pm »

nog 1 opmerking bij die kalenderfunctie: Ik laat dus de datum en tijd gewoon ingevuld staan. Ik vraag me dus af, hoe zorg je er voor dat de Kalender overulend gaat werken op de opgegeven startdatum/tijd.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 19, 2009, 12:39:29 pm »

Misschien dat je niet eerder antwoord kreeg omdat niemand er iets van begreep, maar zelf kan ik er nu wel iets mee (behalve je printen, LOSU enz. "probleem" wat je hier gewoon niet bij moet betrekken (en verder beter maar opvolgt zoals geadviseerd (zo ongeveer eens per jaar trouwens))).

De Startdatum/Tijd die je opgeeft bij het Submitten van de job betreft de Datum/Tijd dat de job zal starten. Tenminste, als alles werkt naar behoren.
De Kalender zorgt er slechts voor dat wanneer de job klaar is, er volgens de Kalender weer een nieuwe job wordt klaargezet. Dat gebeurt dus onmiddellijk na gereedkomen van de eerdere job, en ziet er verder net zo uit als dat je zelf de job hebt gesubmit met een Startdatum/Tijd die later is dan "nu".

Overigens zou het nog kunnen dat je het draaien van de eerste job hebt gemist, en denkt dat je naar de eerste kijkt (die fout gaat) terwijl het intussen de tweede is (door de Kalender geïnitieerd). Dit (dat je het niet ziet) komt dan omdat je niets print (anders zag je het wel aan het printje op de printer). Als dat zo is moet dat natuurlijk wel in de gedraaide jobs zijn terug te vinden.

Hoe - en of het in jouw situatie goed werkt met de Kalenders zelf is een ander verhaal (geen verstand van).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: May 20, 2009, 05:49:44 pm »

De Kalender zorgt er slechts voor dat wanneer de job klaar is, er volgens de Kalender weer een nieuwe job wordt klaargezet. Dat gebeurt dus onmiddellijk na gereedkomen van de eerdere job, en ziet er verder net zo uit als dat je zelf de job hebt gesubmit met een Startdatum/Tijd die later is dan "nu".

Hoe stel je dat dan in. Moet ik dan iets doen met dat interval of anderzins?

Ik heb nu namelijk een job die goed is uitgevoerd. Lees: Johan ziet de losutabel op de gewenste lokatie staan. De status van de Job is nog steeds (of weer?) B. (in behandeling)

Volgens de kalender had die job al lang opnieuw gereed moeten kunnen zijn.

Hoe zorg je er nou voor dat Profit Batch de Kalender respecteert. Bijvoorbeeld dus elke dag om 18:00u.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #11 on: May 25, 2009, 10:31:50 am »

Ik ben al een stukje wijzer geworden: De kalender zorgt er voor dat er regelmaat komt in de DAG waarop de batchjob wordt uitgevoerd. Per dag dus 1 tijdstip, dus het tijdstip waarop je de batchjob wilt uitvoeren. En toegegeven: Als je de helptekst er achteraf nog eens op na gaat lezen, dan zie je bij kalenders inderdaad ook helemaal niks over tijden staan, maar alleen over dagen rept.

Je kunt dus met de kalender er niet voor zorgen dat iets twee keer per dag uitgevoerd wordt. (dan moet je daar twee jobs voor aanmaken). Daarmee is de functie van de kalender gelukkig opgehelderd.

<Edit>
Dat van die statussen begint nu ook te dagen: De functie SYBAJURA klopt niet. Ik zit te kijken naar 9-9-1-1-1. Raadplegen batchjobs userid JVR. En daar zie ik een batchjob staan die de user JVR helemaal niet heeft gemaakt. De user BAT heeft dat namelijk gedaan. Waarom die daar dan toch getoond wordt begrijp ik nog niet helemaal. Vandaar dat ik me aanvankelijk zo verwonderde over die status B. Kijk namelijk maar eens bij optie 2 (batchjobs per gebruiker)

volgens de Helptekst een batchjob van status "B" in behandeling. Een batchjob mét kalender is dus gewoon altijd in behandeling, zo lang de kalenderdagen nog niet verstreken zijn. Daarnáást genereerd dié batchjob van status B, gewoon per kalenderdag (afhankelijk dus van de kalender) een nieuwe batchjob met status A. De "B"- status is dus een soort "Hoofd opdracht".

REst nog een punt qua einddatum. Dat klopt nog niet, maar dat zal ik zelf wel fout doen. Ik zet m nu gewoon op 31-12-2020, dan ben ik daar de komende jaren wel van af.


* dattot.PNG (7.03 KB, 383x240 - viewed 167 times.)
« Last Edit: May 25, 2009, 10:44:49 am by Johan » Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: May 25, 2009, 11:44:22 am »

Het lijkt me niet juist dat een Job die door de Kalender is gegenereerd In Behandeling is. Althans, voor zover jij dat bedoelt als "ziet er anders uit als een andere Job die nog op z'n starttijd staat te wachten -> beiden moeten er hetzelfde uit zien).

Dat JVR de volgende Job start (via het Kalender principe) is wèl juist. Immers, de Batchprocessor is slechts een middel om jouw taak over te nemen, en nadat dat is gebeurt "ben jij het gewoon". Vandaar ook mijn verwijzing naar de Print Queues e.d. die voor jou geëmuleerd moeten kunnen worden op de Batchprocessor, omdat dat een fysiek iets is wat wij kwa software niet in de hand hebben. Net zoals dat je "printen naar het scherm" gewoon niet voor elkaar kàn krijgen (ook a.g.v. fysieke beperking).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #13 on: May 25, 2009, 12:34:16 pm »

Peter, wellicht ben ik dan niet duidelijk genoeg geweest.

Alles wat te maken heeft met het plaatsen van Batchjobs, voer ik uit onder de userid "BAT", en wel op de machine waar de batchprocessor op geaktiveerd wordt. Dus het opvragen en specificeren van de overzichten en andere zaken gebeurd allemaal door userid "BAT".

Als ik vervolgens onder user "JVR" ingelogd ben, dan zag ik daar een batchjob staan die niet door de userid JVR is aangemaakt / aangevraagd of waar JVR anderzins bij betrokken is geweest. Ok, het mag dan in Persoon 1 en dezelfde zijn, maar qua userid was het dat i.i.g. niet.

Wat ik bedoel met die status B: Ik bedoel daarmee dat je in raadplegen batchjobs van alle userid's (alle gebruikers) een HOOFD-job  (lees "Kalender") ziet die continu status B heeft (en houdt), en een soort sub-jobs die op basis van de HOOFD-job worden aangemaakt. Die subjobs krijgen wél keurig de statussen E (na afloop) en A (nieuw toegevoegd na de laatst uitgevoerde job) .

Wat dat betreft ben ik het met je eens dat de "Hoofd-job" niet een status "B" zou moeten hebben. Het zou wellicht netter zijn, dat zo'n Hoofdjob een status "K" of iets dergelijks zou moeten hebben, om aan te geven dat dát de batchjob is die het opnieuw inplannen van een vervolgbatchjob aanstuurt.
Logged

KM
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #14 on: May 25, 2009, 01:23:14 pm »

Als ik vervolgens onder user "JVR" ingelogd ben, dan zag ik daar een batchjob staan die niet door de userid JVR is aangemaakt / aangevraagd of waar JVR anderzins bij betrokken is geweest.
Johan, ik heb een beetje moeite te geloven, dat User JVR niet betrokken is geweest. Ik zie zelfs dat er onder deze UserID een geblokkeerde funktie heeft plaatsgevonden op 19-05-2009, waar user JVR heeft getracht een Batchjob te wijzigen.

Verder was er 1 Batchjob met een onterechte Status B; deze had volgens mij F moeten zijn, of E. Ik kan niet precies zien wat er gebeurd is met deze Batchjob, maar hoogstwaarschijnlijk heeft ook dit te maken met dezelfde Geblokkeerde Funktie waarnaar ik hierboven verwijs.
Deze Batchjob heb ik zojuist aangepast.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.038 seconds with 21 queries.