Heart-Profit ERP
July 06, 2024, 10:34:56 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Raamkorting  (Read 1931 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: April 17, 2009, 04:48:36 pm »

Onze afdeling facturatie werkt met raamkorting.
Dit is zo ingesteld dat er per factuur aan het eind één regel komt met raamkorting. Dit wordt berekend over de factuurregels.
Op zich is dit ook zo gewenst en goed. Hiervoor is een artikel "Raamkorting" aangemaakt.

Echter als ik overzichten draai vanuit managementinfo (statistieken) dan wil graag dat deze korting (wat altijd een % is van het gefactureerde artikel en daarom naar mijn idee herleidt kan worden) van de omzet, per artikel/financiele groep/artikelgroep/produktiestation óf wat je ook ingeeft bij managementinfo, wordt afgehaald.
Op dit moment gebeurd dit niet en wordt dit op een aparte financiele groep geboekt. Dit is de financiele groep welke is ingegeven bij het artikel "Raamkorting".
Hoe krijg ik (of jullie!!) dit voor elkaar? Het gaat om veel geld, waarbij nu de foutmarge bij de statistieken te groot wordt.

Ik vertrouw erop dat ook dit weer goed komt.
Dinand
Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: April 20, 2009, 08:52:16 am »

Dinand,

Jouw vertrouwen kon wel eens te groot zijn deze keer.
Ik denk dat je er gelijk in hebt het zo te willen, maar zo zit het niet in elkaar, wellicht onterecht.

Het enige wat erin zit wat op de door jou gewenste wijze het werk goed doet is het aanbrengen van Kredietbeperking op een speciale wijze. Dus, als je je raamkorting weet om te zetten naar Kredietbeperking werkt het wel. Maar dan krijg je 1 op 1 per normale Faktuur ook een Credit Faktuur, die je hooguit - net als altijd bij Kredietbeperking- niet opstuurt.
Dat je daarnaast niet altijd de Kredietbeperking hoeft toe te passen (men betaalt niet op tijd) levert je dan nog geld op ook.

N.b.: Omdat het mechanisme *dus* in de basis erin zit, is het wel te maken, maar dat doen we dan toch voor een 6 uur vrees ik (ik schat dat het een uur of 10 werk zal zijn).
Overigens zou dit dan voor al dit soort kortingen moeten gelden, die zich denk ik juist als opslag gedragen (Minimale Order Hoeveelheid e.d. <- niet 100% terecht omdat dit administratieve overhead zou moeten dekken).
Dit zal dan exclusief het benodigde inzicht zijn, wat eventueel wel nodig is om de cijfers te kunnen interperteren. Ik bedoel (en dit is maar een voorbeeld om het "probleem" aan te geven !!) als jij de ene klant wel raamkorting geeft, en de ander niet of een keer kinder, dan zie je dat later nergens meer aan. De marge verschilt, maar uitzoeken / kontroleren kan je het eigenlijk niet. Voor een boekhoudert is het dan nog beter om die raamkorting op een aparte rekening aan te treffen, zodat aansluitingen er wel zijn ...

PS: Je bent wel de eerste die hiermee komt (en het is op zich dus terecht) ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: April 20, 2009, 03:10:23 pm »

Je weet ik heb een grenzeloos vertrouwen in Heart Profit.
Dat verhaal van de kredietbeperking is niet de weg die wij willen.
Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat je mijn verhaald begrijpt.
Wat ik zelf niet begrijp is je eindzin. Als ik de ene klant wel raamkorting en geeft of juist een keer iets minder dan verhoogd dit mijn marge bij die klant of dat artikel ( en van dat produktiestation en die financiele groep) Ik begrijp niet goed waarom ik dat niet kan controleren. Immers het wordt gefactureerd als apart ariktel.

Mijn conclusie is dat ik met een terecht verhaal kom en dat jij gelijk hebt dat dit ook voor bijv. afhaalvergoeding (een korting als de klant het artikel zelf ophaalt). Verder is mijn conclusie ook dat ik moet betalen voor iets wat feitelijk in het pakket niet goed gaat (buck!!!!)
Maar misschien zie ik dat wel weer te zwart op wit.
Ik wil bij de evt. aanpassing wel graag weten hoe dit precies gaat gebeuren en of overzichten met terugwerkende kracht dan ook goed gaan.
« Last Edit: April 23, 2009, 11:47:53 am by Dinand » Logged

BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: April 20, 2009, 04:10:32 pm »

Dat (het niet als een bug heoft te worden gezien) zit 'm denk ik in het deel wat je niet door hebt :

Quote
Wat ik zelf niet begrijp is je eindzin. Als ik de ene klant wel raamkorting en geeft of juist een keer iets minder dan verhoogd dit mijn marge bij die klant of dat artikel ( en van dat produktiestation en die financiele groep)

Dat is waar en zal zich ook zo uiten. Echter, als je een keer denkt "huh ? weinig marge" dan is er niets expliciets wat je kan kontroleren. Althans, niet zonder weer additionele aanpasingen dáárvoor. Dus, op je Verkooporderregel staat gewoon 10 euro, en aan niets kan je zien dat dat 9 euro is geworden a.g.v. een algemene korting. Desnoods kan je nog een statistiek uitdraaien die e.e.a. per regel toont (dat aannemend, maar dat betwijfel ik al), maar als je het gaat kontroleren met de VORegel, zie je daar nog steeds 10 euro, en geen korting. Je moet dus maar AANNEMEN dat het a.g.v. raamkorting is gebeurd, en je moet maar AANNEMEN dat onze programmatuur e.e.a. juist heeft opgehoest (met zo'n print voor je die je niet begrijpt).

Je kan wel meer bedenken in de hoek van "dit is wel/geen" bug. Neem het voorbeeld van de Kredietbeperking maar weer. Had jij bedacht dat het zo hoort te werken als ik in mijn eerste post beschreef ? nee heh. Wie wel ? ga eens rondvragen ?
Niemand ...
En toch hoort het eigenlijk zo. Maar toen we dit ontwikkelden was het geen bug. Wel was het voor iemand die het wilde doen zoals het hoort. Dat was - en is nog steeds de enige. Die enige heeft wel gelijk ... maar jij vindt het geen bug.

wacko
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.061 seconds with 21 queries.