Hmm ... dat lijkt niet volgens ons plan ...
Toch wel.
Het gaat om de
retour gestuurde Emballage !
Een Leverancier (de visboer) levert op enig moment 30 Inkooporders uit, welke de bestellingen zijn voor 30 verschillende klanten.
Deze Inkooporders zijn 1:1 voor een klant gemaakt, en de goederen 1:1 aan de betreffende Debiteur doorgeleverd.
Via de Inslaglijst is per klant bekend hoeveel Emballage (viskratjes) er geleverd wordt, en deze Emballage wordt netjes op de Inkooporder van de betreffende Debiteur bijgeschreven.
Echter, de visboer neemt ook 50 kratjes retour mee. Deze kunnen
niet op een van de andere Inkooporders worden bijgeschreven. Ten eerste, omdat het om een Retour gaat, en we (nog) geen negatieve regels aankunnen op een Debetorder. En, zouden we dat willen maken, dan werkt het nog niet, want die Inkooporders zijn voor een specifieke Debiteur en de 50 kratjes die retour gaan, gaan retour in zijn algemeenheid (ongeacht Debiteur).
Het probleem zit hem m.i. in de Faktuurkontrole, alwaar Statiegeld best verwerkt kan worden, maar niet 'formeel'.
Zo loopt er v.w.b. het Statiegeld geen separaat tellertje mee, maar kun je best aangeven dat er xx poolbakken gefaktureerd zijn en deze journaliseren.
Op dezelfde wijze gaat het vervolgens dan ook fout bij het "Genereren van een Ingekomen Faktuur voor een aantal getagde Inkooporders", immers, daarop is voor EUR
500,- aan vis ingekocht, zijn er 12 kratjes geleverd die weliswaar een kostprijs hebben van 0,00 maar waarover 3,80 statiegeld wordt berekend. Het totale orderbedrag van hetgeen getagd is, is EUR 500,-. Dat is ook het goederenbedrag wat op de faktuur van de Leverancier staat, en dus boeken ze deze.
De hele order (dus inklusief de emballage) zal als gefaktureerd beschouwd worden, en een match op Emballage vindt op dat moment niet plaats.
De separate Inkooporder voor de retour emballage, alsmede de separate faktuur voor het matchen van die retour emballage lijkt me geen probleem.
Het probleem zal meer in de debetzijde zitten.
Ik zal dit nog eens wat verder uitwerken...