De athenticatie was Robert z'n inbreng, maar m.i. gaat het daar niet om.
De programmatuur kijkt domweg naar de Kontaktpersoon gegevens met ID van de user. Als ik hiér nu geen gelijk in heb is het een ander verhaal.
-> Wie ?
ChangeKey zal wel niet werken als je dit als eerste probeert met de Kontaktpersonen. Dus wees op je hoede als je dat pad op wilt.
ver voor webshop volgens mij
Klopt. Maar ik denk dat het niet dit is wat je parten speelt. Zie mijn normalisatie verhaaltje aan het eind. Het gaat om het "algemeen" moeten kunnen addresseren van personen bij bedrijven, en dan kom je toch echt op de Kontaktpersonen uit ...
Dat iemand personeelsnummers adviseert in plaats van userids was in de betreffende (!) context wellicht niet onjuist. Immers, je moet er maar op zien te komen dat waar je (stel) 50 mensen personeel hebt waarvan 10 gebruikers, dat je iets als ene userid moet gebruiken voor het kontaktpersoon id. Het is ook niet formeel natuurlijk, zie ook het aangegeven verschil in het normalisatie verhaaltje. Dus, in het datamodel zou het niet staan, en het wordt procesmatig opgelost.
Uit het laatste volgt ook meteen de formele oplossing : een entiteit waarin je de email gegevens kwijt kan, plus verwijzingen vanuit alle plaatsen waar dit kan optreden. Dus Kontaktpersonen, Userids, en ook Adresgegevens (wat momenteel eveneens procesmatig is opgelost). Word je daar blij van ? tuurlijk niet. Je zit je het schompes te registreren, en nu werkt het ook. Maar ja -en inderdaad- zien (van uit logika) dat het zo moet kan je niet.
De "adviseur" is dan ook niet veel aan te rekenen, net zoals je het ons niet echt mag aanrekenen dat we het niet "slim" hebben opgelost. Immers, het is juist wel slim, maar past intussen niet in jouw plaatje.
Alles bij elkaar had dit de volgorde moeten zijn (niet dat dat prakrijk is, maar voor de lol toch wel) :
Hé, we hebben personeel. Mooi, die nemen we op bij de Kontaktpersonen van ons Bedrijds-id (pas op, want ook Bedrijfs-id is er zo één, waar immers niets 1zegt dat het wel handig is als deze Relatie (ja ja) overeenkomt met het Bedrijfs-id terwijl wel (heel) veel programmatuur ook daarop anticipeert. Vervolgens : hé we hebben ook users. Laten we het ID daarvan maar gelijk houden aan het ID van die Kontaktpersonen. Deze volgorde is juist, maar niet hanteerbaar (omdat je users moet hebbe om Kontaktpersonen in te kunnen vullen).
Om een lang verhaal niet nog langer te maken : voeg gewoon die Kontaktpersonen even opnieuw toe.
-> Wie ?
Maar laten we deze niet vergeten. Dus graag even een konfirmatie.