Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:36:10 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Facturen printen papier vs. pdf  (Read 5347 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: October 28, 2008, 06:02:34 pm »

Geachte heren:
1 vraag mbt pdf printen van facturen (schrik niet, geen herhaling van zetten)

De vraag is:
Zou het mogelijk zijn om op debiteur niveau een veld te maken welke bv heet: Print naar factuur printer 2?

En dat dat dan de pdf facturen printer is?
Of moeten wij dat oplossen middels een andere manier.

Wij zijn n.l. heel serieus bezig het facturen printen naar pdf met mailen e.d. uit te zoeken, maar wij zien nu al dat een bepaald % van onze klanten toch een papiertje in de post wil blijven houden.
En dat betekent dat we op debiteurniveau moeten kunnen aangeven of het via een echte printer moet gaan of via een pdf writer.

Trouwens zodra wij het helemaal uitgewerkt hebben (welke driver en welke pdf generator) zal ik dit beschikbaar maken in de drivers map, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wel wil ik graag het antwoord op bovenstaande probleem met een kostenindicatie erbij indien die van toepassing is.

mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: October 29, 2008, 08:22:25 am »

Dit lijkt precies op onze situatie van het printen van keuringsrapporten. Zie LORDAAWY afleveradres (debiteur --> Shift F5 - 5 ) blad 6

Ik weet echter niet in hoeverre er reeds officieel een 'contactpersoon' voor de facturen op te geven is, maar buiten dat: op blad 6 / 7 van wijzigen debiteur zou zo'n rubriek die jij hier beschrijft niet misstaan. (al dan niet met contactpersoon)

Verzendwijze p = postduif e= email (via pdf) ), mogelijk zal F = fax voor een factuurtje minder relevant zijn, maar V = vrachtbrief zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen dat iemand dat in bepaalde situaties zou willen. (bijvoorbeeld igv particuliere levering of zo, maar daar hebben wij nooit mee te maken)

Mijn beste ervaring tot nu toe is Blue Beam pdf. Maar ja, dat is dus een converter, niet echt een printer á la Cute pdf.

Ik ben namelijk voor precies het zelfde wat jij hier beschrijft op zoek naar een oplossing voor de keuringsrapporten. INmiddels weet ik dan dat de verzendwijze alvast vast ligt. Maar nu nog de techniek om écht mailtjes te versturen met een PDF bijlage. (het schijnt namelijk dat mailtjes sturen zonder pdf al zonder meer mogelijk is) die afhankelijk van de parameter de juiste printQueue

Voor een factuur zou overigens de meest simpele oplossing zijn:<3-3-2> waar je "verzendwijze" invult ( E = email met pdf en P= printen en - is alle facturen.) Bij E druk je op ^f2 (pfpdf) bij P druk je op <f1> (voor de printer). Heb je streepje ingevuld, dan gaat alles naar de printer.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 29, 2008, 08:28:37 am »

Even voor de duidelijkheid waar Johan het over heeft, want nog bijna niemand heeft dat :


* pdf01.png (17.58 KB, 672x182 - viewed 214 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: October 29, 2008, 08:55:58 am »

Marco, schrik niet, maar in elk geval ikzelf ben blij met een post als deze. Ik bedoel, op deze manier komt er misschien een keer schot in de zaak (en die eerdere post (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20783.msg29981#msg29981) hielp m.i. niet echt en blijft de bal immer bij een ander liggen).

Goed, met in elk geval op dit moment drie pratende partijen in dit topic, maar weer eens een poging de boel wat op een rijtje te zetten.
Terzijde maar niet onbelangrijk : het is op de e.o.a. merkwaardige manier een dusdanig moeilijk onderwerp dat het aan de ene kant niet eerlijk is (blijkt) om genoemde bal bij jullie neer te leggen, terwijl het aan de andere kan niet reëel is (zie de verschillende gebruikte woorden) om de bal bij ons neer te leggen.

Aangaande het laatste weten de belanghebbende intussen vast ook wel dat je er redelijk eeuwig mee bezig kunt zijn, waarna er toch weer iets of iemand is die iets ontdekt wat niet lekker is, en voor wat betreft het eerste kan je niet eens goed inschatten wat er waar nu eigenlijk (in het pakket) bij komt kijken, wat wij zelf ook al moeilijk vinden.
Daarom moet dit gewoon in stapjes, en ik heb eerder al aangegeven dat het belangrijkste stapje feitelijk al is gezet net die "print naar het scherm" button, ook al (door)ziet niemand dit. Het *is* wel zo, en sindsdien kunnen wij overzien wat er moet / mag / kan gebeuren, in zijn algemeenheid. Dit heeft dus weinig of niets te maken met de konkrete vraag van Marco, dan wel hetgeen intussen voor Johan is gemaakt. Aan dit laatste kan je ook zien hoe eigenlijk complex het is, want zie je daar pdf staan ? nee dus. Wel Fax. En een pdf kan je ook faxen. En emailen natuurlijk.

Wil je werkelijk zo veel mogelijk "onafhankelijk" zijn, c.q. zo flexibel als mogelijk en inderdaad een pdf kunnen faxen (is maar een voorbeeld) dan moet je (Marco) af van het idee dat je naar een pdf queue print. Gewoon niet doen, en loslaten dat idee.
Johan is met een tool op de proppen gekomen dat een print kan konverteren naar een pdf, en dat is wèl een goed idee. Immers, dit schuif je tussen als proces, of je doet het niet. Doe je het niet dan heb je een print op disk, doe je het wel dan heb je diezelfde print als pdf op disk. Die print op disk (welk vorm ook) kan je faxen, emailen, printen, of op je scherm bekijken, en zeer waarschijnlijk binnenkort materieel transformeren (Scotty !).
Overigens als je print naar een pdf queue kan dat ook naar disk, maar voorlopig heb ik dan al geprint, en als ik nogmaals wil printen dan hebben wij hier een probleem (dat leidt tot ongestruktureerde puinhoop). Vandaar *mijn* keuze.

Maar daar heb je'm weer, mijn keuze hoeft niet noodzakelijkerwijs tot optimale kwaliteit en de verdere mogelijkheden te leiden. Dom voorbeeld : als die converter geen pdfs kan maken die wijzigbaar zijn, terwijl er elders iemand opstaat die wijzigbare pdfs wil kunnen maken, heb ik toch de foute keuze gemaakt. Ja, of de juiste konverter niet gevonden.

Heren (en ik spreek er meer aan dan de twee hierboven), ik herinner mij in een laatste post aangaande dit onderwerp dat ik expliciet heb gevraagd om dit soort overwegingen te doen, omdat ik ze nimmer voor jullie kan doen, behoudens het meest optimale maar wat ik wellicht weer niet kan verzinnen. De reaktie was NUL.

Marco, dan snap je ook mijn reaktie op jouw post in genoemde link hierboven. Jouw vraag in deze komt dan over als "zoeken jullie het ff lekker voor mij uit".

Voor nu is het dus wat mij betreft *niet* de vraag hoe Marco z'n wens wordt opgelost, maar of de door Johan geselekteerde converter voldoet wat jullie betreft. Ga er gerust vanuit dat wij slechts één converter zullen ondersteunen, maar dat die onderweg wel kan veranderen naar een betere.

Als jullie menen dat het niet echt jullie werk is, dan wel dat je er geen tijd voor hebt, of desnoods geen zin in hebt, zeg dat dan alsjeblieft. Maar laat iemand dan in hemelsnaam de opdracht aan ons geven om het uitzoekwerk te doen, en begrijp dat dit best geld kan kosten, maar ook mag kosten. Het enige waarmee je zult zitten is dat je begrijpt dat een ander met jouw bestede geld aan de haal gaat. Wel, bel dan elkaar eens op om de kosten te verdelen. Daarna wil ik er nog wel een module van maken opdat het gevoel voor "jullie" beter wordt aangaande de eventuele rest. MAAR DOE IETS en snap dat er nu niets gebeurt omdat jullie zelf te weinig doen, dan wel het niet laten doen. Stomtoevallig kunnen wij dit niet alleen tenzij met relatief veel werk, en ik weiger toevallig om het geld voor jullie uit te geven, waar het wel voor jullie is. Het hoort dus andersom.

Zet 'm op ... (of kom met een nog beter idee yes)

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #4 on: October 29, 2008, 09:25:26 am »

Quote
Het enige waarmee je zult zitten is dat je begrijpt dat een ander met jouw bestede geld aan de haal gaat. Wel, bel dan elkaar eens op om de kosten te verdelen.
Ik heb ook regelmatig vragen gesteld mbt het printen naar PDF en ben ook bereid mee te betalen aan de te ontwikkelen oplossing voor het printen naar PDF. 1 van onze wensen is dat we graag onze logo's in kop- en voettekst kwijt kunnen (tbv de faktuur), zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20655.msg29873#msg29873

Intussen was ik alweer begonnen aan andere projectjes (workflow-verhaal, voor andere afdelingen intern, etc), waardoor PDF weer wat op de achtergrond is geraakt (je kunt maar 1 ding tegelijk). Maar zoals gezegd, we zijn bereid mee te betalen aan een mooie PDF-oplossing, ik vind het belangrijk dat hier alvast te melden.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: October 29, 2008, 10:34:29 am »

Ik ben nu aan het testen met de convertter van reasoft.

Ik ben eruit hoe de aansturing van vet en underline en zo gaat
zie ook word doc en driver

Het voordeel van reasoft vindt ik (behalve dat een paar functies niet goed werken waarmee ik nu in overleg ben met de developers) dat je per print de beveiligingsopties en achtergrond in kunt stellen, maar dat het programma wel de laatste instellingen vast houdt. Dit in tegenstelling tot de pro versie van CutePDF welke ik ook getest heb en waar je die zaken iedere keer opnieuw moet ingeven

In het word doc staan wat screen dumps

Het pakket is minder uitgebreid dan bv Cute maar heeft weer als voordeel dat alle "normale" functies erin zitten en simpel te bedienen zijn.
(misschien zijn wij ook wel onnozel =))

Ook de prijs is netjes vergeleken bv met adobe distiller.

Wat ik dan ook zoek van heart is eigenlijk wat ik in mijn 1e post meldde:
1 - een manier om die pdf aan een debiteur te hangen voor de facturen en orderbevestigingen. (mijn verkoopafdeling heeft wat dat betreft "geen geheugen" dus moet het uit de software komen)
2 - het zou handig zijn als heart het verkoopordernummer of factuurnummer mee zou kunnen sturen naar de printer. Ik zal trouwens bij die club ook vragen of dat dat middels een instructie gaat, bij windows neemt hij n.l. wel de doc properties e.d. mee.


PS FAK driver is nog een Beta, nog niet helemaal zoals ik wil, maar werkt wel met grotere en kleinere letters en bold en niet bold, dus hiermee moet je wel wat kunnen
Ik heb voor Courier gekozen daar dat lettertype niet proportioneel is (makkelijker nbij het maken van layouts)





* rea.doc (192.5 KB - downloaded 104 times.)
* WINFAK.DRV (6.94 KB - downloaded 96 times.)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: October 29, 2008, 10:36:12 am »

Pascal,

Ik denk dat wat je hier noemt (logo's) een belangrijke tegenstander zou kunnen zijn van de converter. Dus, waar een writer (dacht ik toch) standaard zou kunnen voorzien in een logo, zal een converter hier niets vanaf weten.
Nu hangt het weer helemaal van de situatie en (soort) print af of wij daar nog iets aan kunnen doen, dan wel moeten we er (bijvoorbeeld) voor zorgen dat iedere standaard print zoiets kan aansturen.

In elk geval een 100% goed voorbeeld van wat "meedoen" inhoudt, want bijvoorbeeld ik had hier niet aan gedacht, en dan heb je het nog eerder gezegd ook ! (dacht ik toch).

Overigens (een beetje brainstormend) denk ik dat er ook wel een mogelijkheid bestaat om in de print -ACHTERAF- iets van een logo aan te brengen. Dat is wel een hoop (technisch) gemanipuleer, en wat er wel op tegen zal zijn is dat je -dan- vanuit twee invalshoeken met de layout van een print bezig bent. Eigenlijk verre van handig.

Wat ik liever heb is dat iemand (iedereen) mij vertelt dat een werkelijke standaard print vast nooit iets als een logo zal behoeven. Dus, dat het dan nog alleen de variabele layouts betreft ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: October 29, 2008, 10:42:15 am »

Marco, sorry voor de misschien onnodige vraag, maar is dit een converter of een writer ? ik zou denken het laatste.
Ook zou ik denken (maar weet dat op dit moment niet zeker) dat je bij een converter gewoon de fonts en alle instellingen hanteert die je gewend bent, waarna vervolgens op grafisch niveau er een pdf van wordt gemaakt. De writer zal geheel z'n eigen leven leiden, en als je daar geen fonts aan mee geeft weet 'ie niet wat 'ie moet doen.

Maar àls dit een converter is, lijkt het logo probleem al weer opgelost.

?


PS: Aan het eigenlijke onderwerp komen we heus nog toe hoor. Maar het heeft weinig nut als we dit niet eerst hebben opgelost. Dacht ik.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #8 on: October 29, 2008, 10:44:22 am »

Peter:
Techneut vs. Commerciele medewerker

Oftewel juist onze commerciele afdeling "eist" een mooi briefpapier uiterlijk.
Dat is dan ook de reden dat ik bij de writer van Rea uitkwam omdat je dan makkelijk de achtergrond aan en uit kunt zetten.

(download de freeware trail maar als je wilt zien hoe simpel het werkt)

Verder werkt het simpel.

Als je naderhand een achtergrondje in de kale pdf wilt hangen heb je adobe nodig of de CutePDF Pro versie waarmee je watermerken/achtergrondjes e.d. erbij kunt plakken
Maar dan moet je naderhand elk document apart openen en 2-3 handelingen uitvoeren. Dat is nou net wat ik probeer te voorkomen.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: October 29, 2008, 10:46:02 am »

Het is dus een writer en de fonts stuur je aan middels de driver die ik gepost heb.
Met misschien nog wat eigen aanpassingen.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: October 29, 2008, 10:47:13 am »

Ja ... leuk ... en dat waar ik toch juist had gesteld met een converter te willen werken.
Kan je je tijd svp niet besteden aan het realiseren van dezelfde wensen met een converter ? dan zit je in elk geval in de richting dat je daarna alles kunt (zie mijn eerste post). Met een writer kunnen we dan nog he-le-maal niets (ja, één keer printen naar een file of printer of fax-queue -> en dus niet emailen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #11 on: October 29, 2008, 10:49:19 am »

Techneut vs. Commerciele medewerker

Oftewel juist onze commerciele afdeling "eist" een mooi briefpapier uiterlijk.
Dat is exact ook de reden waarom bij ons het logo erop moet.

Quote from: mdekraa
Ik ben nu aan het testen met de convertter van reasoft.
Ziet er interessant uit, met name de flexibiliteit in het toevoegen van logo's, kop/voettekst etc Wink
Maar je noemt het een converter en ik vrees toch dat dit een pdf-writer is...?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: October 29, 2008, 11:05:57 am »

klopt dat het een writer is, maar:

-1-
de converters die ik tot nu toe getest heb kunnen niet makkelijk van "briefpapier" wisselen en wij hebben meerdere BV's

-2-
Deze writer open een 1e scherm met opties, zie word doc in eerdere post met screendumps, waarin je de keuze krijgt van :
- Save
- Mail to
- Merge with
- Print (kan dus fax zijn)
- Close

En dat is nu net de functionaliteit die ik zoek

En ik heb geen converter gevonden die hetzelfde doet, helaas

* test.pdf (208.62 KB - downloaded 125 times.)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: October 29, 2008, 12:20:01 pm »

Quote
- Save

Dat zal toch het probleem niet zijn.

Quote
- Mail to

Wacht even. Als jij die richting op wilt, c.q. meent dat je op deze manier serieus bezig bent ... goed. Maar dan zijn wij ook al klaar !

Quote
- Merge with

Kan ik niet helemaal beoordelen, maar lijkt me van belang voor het "briefpapier". En zo het dat niet is ... lijkt me weinig nuttig.

Quote
- Print (kan dus fax zijn)

Zie Mail.

Quote
- Close

Prrrrt


Mocht bovenstaande weinig konstruktief overkomen, dan zie je dat helemaal juist. yes
Maar het ontgaat me dan ook volledig wat hier nu zo nuttig aan is (maar zie de opmerking bij Merge).

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #14 on: October 29, 2008, 02:48:17 pm »

merge is als je 10 separate prints na elkaar genereerd en wilt samenvoegen met de vorige zodat je 1 bestand kunt versturen

Rest lijkt me duidelijk

behalve dat ik nog steeds wil dat ik op deb niveau 2 printers kan aansturen voor wat betreft facturen (en dadelijk misschien ook voor orderbvevestigingen)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.063 seconds with 21 queries.