Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 03:27:05 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: misproductie door onvolkomendheid in PO vlag systeem bij hergenereren PO  (Read 2080 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: October 01, 2008, 09:34:45 am »

Herberekenen PO houdt geen rekening met vlag indicator

Voorbeeld
Artikel ASHL100360 heeft 2 recepturen
975CF = maakrecept met grondstoffen
431AI = repack recept zonder grondstofffen, met alleen artikel en bewerkingen

Ik heb het maakrecept gevlagd ivm met een receptuur probleem op receptniveau.

Ik maak ordergerelateerd een PO op de 431AI verschijning (is klant verpakking)
Deze wordt netjes gemaakt op de juiste antal kgs en komt op status T

Vervolgens komt werkvoorbereiding erachter dat er geen voorraad is van dit product.
Deze gaan naar het overzichtscherm productieorders en hergenereren de PO op basis van het 975CF recept om een maak receptuur te krijgen (immers de verpakkingen worden dan al vaak gelabeld en die gooi je niet weg en je wilt geen 2 bonnen draaien om tot 1 resultaat te komen.

PROBLEEM:
Deze bon wordt vervolgens niet gevlagd maar blijft netjes op status T staan!!!

Gevolg een misproductie en een hoop kosten
Daar worden wij niet blij van
Dus graag even kijken waarom het vlagmechanisme hier faalt....

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 01, 2008, 10:35:54 am »

Ik vermoed dat dit komt omdat je een parameter "Hergenereren P.O. zonder dat de Nakijkvlag aan staat" aan hebt staan.

Normaal gesproken mag een Produktieorder pas hergegenereerd worden als de Nakijkvlag aan staat. Ofwel, die moet je zelf aanzetten, dan pas kun je herberekenen, en daarna mag-/moet je de nakijkvlag weer uitzetten.

Ooit is er voor een klant (die overigens niets met Nakijkvlaggen deed) de bovengenoemde parameter geïntroduceerd, waarmee ze niet eerst de nakijkvlag expliciet aan hoefde te zetten, en deze vervolgens weer uit moest zetten. O.b.v. de parameter zette het systeem zelf de Nakijkvlag aan, herberekende de P.O. (waardoor die toepassing niet hoefde te worden aangepast) en na herberekenen werd de Nakijkvlag weer uitgezet.

Als ik daarin gelijk heb, werkt dit niet i.c.m. "iets anders dwingt alsnog af dat de Nakijkvlag aan moet staan", immers de methode zegt keihard "nakijkvlag aanzetten indien ze nog niet aan staat, herberekenen, nakijkvlag uitzetten als het systeem haar autom. aan had gezet".

Nb: Merk op dat er ook nog een parameter bij is gekomen die zegt "altijd Nakijkvlag op", welke hier ook wel eens niet zal worden gerespekteerd.

Programmatuur zal kunnen worden aangepast m.b.t. het respekteren van "iets anders heeft bepaald dat de Nakijkvlag aan moet blijven" óf je moet de bedrijfsparameter die de nakijkvlag aan-/uitzet op "Nee" zetten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: October 01, 2008, 10:39:38 am »

In de Helptekst van de betreffende Parameter wordt overigens ook vermeld dat het systeem de Nakijkvlag vóór herberekening aanzet, en ná herberekening weer uitzet, dus ik denk dat het aanstaan van deze parameter de boosdoener is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: October 01, 2008, 11:54:14 am »

Programmatuur zal kunnen worden aangepast m.b.t. het respekteren van "iets anders heeft bepaald dat de Nakijkvlag aan moet blijven" óf je moet de bedrijfsparameter die de nakijkvlag aan-/uitzet op "Nee" zetten.

Ik denk dat dit de goede aanpak is, immers je hebt een reden om een bovenliggend recept te vlaggen. En die reden blijft valide.
Indien het bovenliggende recept niet gevlagd is zie ik n.l. ook de noodzaak niet om er dan bij een legitieme "simpele" handeling als HERBEREKEN PO er een vlag op te zetten.

(Wij hebben intern de afspraak dat de productie middels deze functie de order mag verhogen/verlagen ivm beschikbaarheid productiemiddelen en/of grondstoffen)

mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #4 on: October 14, 2008, 10:43:09 am »

E.e.a. is opgelost. Vereist wel een Upgrade.
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.036 seconds with 20 queries.