Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:05:34 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: ICT levering in BTW aangifte  (Read 1570 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: September 16, 2008, 11:19:40 am »

Normaliter doe ik de BTW aangifte middels het overzicht "gegevens tbv aangifte OB". Dit kan bij optie 8-5-4-1.
Daar staan alle leveringen en ontvangsten in welke ik via verkooporder of inkooporder lever cq. ontvang.
Nu echter hebben wij een machine gekocht welke de vorige maand is ingevoerd vanuit het buitenland. Dit is een investering geweest welke niet via een inkooporder gaat.
Hoe krijg ik zoiets in een BTW overzicht?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 16, 2008, 02:11:10 pm »

Het BTW overzicht rapporteert v.w.b. de "Aan mij geleverde goederen-/diensten vanuit het buitenland EG" o.b.v. Inkooporders, en de aldaar op ingekochte Artikelen. Zodra je iets inkoopt in het buitenland (en dit iets betreft wat op die aangifte terecht moet komen) dan moét je hiervoor een Inkooporder hebben.

Maar ja... "machines in-/verkopen" behoort niet tot je standaard bedrijfsaktiviteiten, en je zult de machine ongetwijfeld niet in je voorraad willen hebben. Normaliter zou je zoiets in kunnen kopen via een Niet-Standaard Inkooporder (inkoop van niet-artikelbestand gebonden produkten, die na goederen ontvangst niet op voorraad terecht komen), maar, van e.d. NS Inkooporder kun je niet aangeven of iets een dienst-/kosten-/goederen betreft, en derhalve worden deze sowieso niet verwerkt in de aangifte.

Resteert niet veel meer dan dit soort "buitenlandse investeringen" handmatig te korrigeren op het aangifte formulier. Maar ja, doe je e.e.a. electronisch, dan heb je wellicht geen tool dit te kunnen wijzigen, en moét je wel een inkooporder maken.

Je kunt overigens ook nog trucjes verzinnen als "inkopen met een artikelnummer, dan komt het financieel op 'voorraad goederen' (en komt het vanzelf op de aangifte), en vervolgens verwijder je het ontvangen voorraaditem waarbij je het saldo via een speciale JP-definitie overhevelt van 'voorraad goederen' naar de desgewenste investeringsrekening".
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 16, 2008, 02:15:24 pm »

Er is nog een andere methode...

Stel dat jij in het buitenland iets inkoopt voor EUR 1.000,- en bij ontvangst van de Faktuur er uiteindelijk EUR 1.250,- in rekening gebracht wordt, dan ben je via het boeken van de Faktuurkontrole in staat om voor die overige EUR 250,- een "Dienstenregel" of een "Kostenregel" op te nemen. Het systeem bied je hier ook de mogelijkheid om voor deze Dienst-/Kosten een nieuwe Inkooporderregel te genereren, juist opdat je dit met terugwerkende kracht "formeel inkoopt" (opdat het op je aangifte terecht kan komen).

"Diensten" ingekocht in het buitenland staan dacht ik niet op het btw formulier, het gaat alleen om "goederen". Doch, kosten, formeel ingekocht middels een Kosten-artikel komen wél op de aangifte terecht.

Ofwel, alternatief: Boek een Ingekomen Faktuur via de Faktuurkontrole, je hebt vervolgens geen enkele Inkooporder waarop je dit bedrag kan afletteren (immers je had geen Inkooporder voor de machine), genereer vervolgens voor het volledige bedrag een Kostenregel (middels Kostenartikel), en vink daarbij de optie "Genereren Inkooporder" aan. Er wordt dan (getriggerd door het boeken van de Faktuur) alsnog een Inkooporder gegenereerd welke je zult terugvinden in je BTW aangifte. Wink
« Last Edit: September 16, 2008, 02:22:27 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: September 29, 2008, 02:50:10 pm »

Dit laatste lijkt mij wel iets.
Dit ga ik zeker testen.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.022 seconds with 19 queries.