Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:55:02 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bij SES wordt de gerealiseerde afzet onjuist weergegeven  (Read 1532 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 20, 2008, 12:52:22 pm »

Bij de vraagvoorspelling heb je de mogelijkheid om met behulp van shift f4 LOVVSLKZ aan te roepen, die vervolgens een pracht excel grafiekje en toelichting ophoest. (zie bijlage)

Nou zie je hier een redelijk nieuw artikel, niet heel veel historie. Berekend met SES, en als je dan in LOVVEFRA Raadplegen vraagvoorspelling ziet, dan zie je dat het de laatste tijd niet zo hard meer gaat met dit artikel. 0 minder dan 8 waarnemingen in de laatste 12 weken. Toch toont hij in die grafiek in de blauwe lijn (gerealiseerde Afzet) dat er constant 60 verschijningen (het is een niet-bulk artikel) zouden zijn verkocht.

Ligt dat nou aan de combinatie met SES? Linieare regressie (LRG) toont wel gewoon de daadwerkelijk gerealiseerde afzet.

Vraag 2:
Bij het Raadplegen van de vraagvoorspelling kun je voor dit artikel maar 1 periode wijzigen. De prognose is genereerd voor week 35-40, en bij nagenoeg alle andere artikelen zie je gewoon keurig 6 perioden staan die je kunt / mag wijzigen. Het zou toch mooi zijn dat hij ook bij deze gewoon 6 eventueel te wijzigen perioden zou tonen. (al begrijp ik best wel dat er geen voorspelling is voor die weken, want dat zal vermoedelijk de reden zijn)  Bij dit ene voorbeeld maakt het nu even niet uit (artikel wordt gesaneerd vermoedelijk) , maar we zijn ook een ander tegen gekomen zie straks een volgende post.


* 16914 20kg.PNG (65.31 KB, 751x680 - viewed 137 times.)
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: August 20, 2008, 02:20:28 pm »

Er zit ergens een fout in het bepalen van de prognose-periode, waardoor bij sommige modellen de eerste periode zonder afzet als eerste te voorspellen periode wordt gezien. Dit is volgens mij al een paar keer herzien, maar blijkbaar nog steeds niet helemaal opgelost.

Wat is er aan de hand: in week 30, 31, 32, 33 en 34 is er geen omzet geweest. Week 30 wordt nu beschouwd als eerste te voorspellen periode. Je voorspelt 6 perioden vooruit, gerekend vanaf periode 30 is de laatste prognose-periode dus week 35; hierdoor lijkt het net of je maar één week vooruit mag voorspellen.

Ik haal de afzetgegevens even onze kant uit, zodat ik bij ons op het systeem kan testen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #2 on: August 20, 2008, 04:52:45 pm »

Uit de testen bij ons op het systeem kan ik alleen maar concluderen dat e.e.a. goed werkt. De grafiek toont de juiste data, en de prognose voor de komende 6 weken wordt weergegeven. Zie verder je e-mail.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.033 seconds with 19 queries.