Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:02:51 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Genereren uitgaande facturen slaat e.e.a. over  (Read 3843 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 20, 2008, 09:00:51 am »

Waarom moet ik Verkoop-orders die in status G of L (met 0 geleverd)  staan, bij het genereren van facturen per se alleen desbetreffend verkoopordernummer opgeven? Waarom pakt 'ie ze niet als je de hele reeks op geeft bij genereren uitgaande facturen?

Of is hier een andere factureer-run voor die desbetreffende orders in status F kan krijgen?

Reden van deze vraag:
Ik liep vanochtend eens te kijken naar de statussen van verkooporders. Blijkt dat er toch nog een aantal niet op F stonden. OVERZICHT NOG NIET GEFAKTUREERDE VERKOOPORDER-REGELS opgestart, en daar stonden er inderdaad een flink aantal. Voornamelijk betreffen dit orders in status G (gedeeltelijk gefactureerd) of in status L (niet >L van deelgeleverd), maar waarbij de levering met 0 is afgesloten (in plaats van het verwijderen van de verkooporder)

NOu ja, zo'n ordernummer eens opgegeven bij de facturatie, en voila, vervolgens komt de verkooporder in status F. Ik dacht: Dit moet met allemaal, dus doe maar even invullen als onderstaand is weergegeven. Echter, dan worden deze orders gewoon overgeslagen.


* loufgn_0_orders.PNG (17.03 KB, 624x432 - viewed 176 times.)
Logged

KM
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #1 on: August 20, 2008, 09:42:06 am »

Als je een reeks Verkooporders opgeeft en bepaalde Verkooporders worden overgeslagen, dan kun je in de log-file LOUFGN1.LOG misschien wel achterhalen waarom ze zijn overgeslagen.
Misschien geeft dat enige opheldering....
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: August 20, 2008, 10:04:50 am »

Ik denk eerder dat er iets van een 'nood procedure' achter zit, waarmee 'fout-situaties' hersteld worden, en die derhalve 'een expliciete aktie' vereisen.

Dus, stel 100 besteld, 90 geleverd, 90 gefaktureerd, en de 10 komt in backorder te staan. De order is dan gedeeldetelijk gefaktureerd. Waar je nu eerst gekozen hebt e.e.a. in backorder te laten, besluit je later toch 0 te leveren en af te sluiten. Dat afsluiten zou dan moeten konstateren dat er geen openstaande regels meer zijn, en zou de orderstatus moeten doen wijzigen in F. Tsja... nu gebeurt dat niet, omdat er 1001 situaties kunnen zijn waarmee je tegenwoordig zoiets voor elkaar kunt krijgen (bijv. terugdraaien geleverde order, verwijderen orderregel), dan moet je wel "een mechanisme" hebben om dit op F te krijgen.
In plaats van "ons in te laten bellen" kun je dit zelf doen door die ene order specifiek te faktureren.

Waarom niet als je 0 t/m 999 faktureert? Lijkt me ook verklaarbaar. Zodra de ene PC een transaktie boekt, zal een andere PC niet a-la seconde van die transaktie af hoeven te weten. Een status L kan dus ook zijn toegekend omdat nčt iemand een levering gedaan heeft (maar de geleverde regels nog even niet beschikbaar zijn). Dergelijke order zou in jouw gewenste situatie worden afgesloten, en nooit meer gefaktureerd worden. Overigens heeft e.e.a. voor 2003 wel zo gewerkt, en is er bewust uitgesloopt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: August 20, 2008, 12:38:15 pm »

hmm, het betreffen wel ca 540 orders die ik zo dan 1 voor 1 zou moeten factureren. Voor het grootste part in status G.

Kijk, het overzicht nog niet gefactureerde verkooporderregels ziet die orders dus nog steeds als zijnde 'nog te factureren'. Is er een handigheidje te bedenken om dit soort orders in F te krijgen, sneller dan 1 voor 1 factureren?

Anders zoek ik hier intern even een "slachtoffer" voor... (is te vinden eventueel)

En natuurlijk maatregelen treffen om dit te voorkomen.

Quote
en status L kan dus ook zijn toegekend omdat nčt iemand een levering gedaan heeft ...


Voor status L begrijpelijk, maar zoals gezegd bestaat het gros volgens mij uit "G" Orders. Van die status G klinkt het iets minder begrijpelijk: Immers er staan geen leveringen meer open.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 20, 2008, 12:48:59 pm »

Van die status G klinkt het iets minder begrijpelijk: Immers er staan geen leveringen meer open.

Niet helemaal, want het is juist G geworden omdát er nog leveringen open stonden.
En nu zijn er ineens géén leveringen meer.
Rara hoe kan dat??

Ergens zul je de order hebben afgesloten en dát proces zal de orderstatus daardoor moeten aanpassen, en heeft dat schijnbaar niet gedaan.

NB: Niet helemaal zeker, maar ik dacht dat bij Wijzigen Verkooporder (beperkt wijzigbaar) ook een escape was ingebouwd waarmee de orderstatus opnieuw werd bepaald.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: August 20, 2008, 12:57:57 pm »

klopt, lovowy 1, werkt ook helemaal prima. Dat gaat in ieder geval een stukje rapper dan 1 voor 1 factureren. Maar goed, dit moet dus even met lovowy1 gebeuren begrijp ik.(?)


* lovowy1.PNG (8.8 KB, 527x262 - viewed 181 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: August 20, 2008, 12:59:21 pm »

Ga er maar vanuit dat dat het snelste is; dat kun je dan nl. zelf doen. Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: August 20, 2008, 01:06:10 pm »

Dit is ook knap. Status L zonder een verkooporder regel Hmm, Nou ja goed gekeurd voor fakturatie, en dan even faktureren --> Er rolt een nul - faktuurtje uit. (die we niet versturen uiteraard)

Wel apart dat dit kan. heel kunstig


* 20070525052.PNG (22.43 KB, 913x363 - viewed 179 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: August 20, 2008, 01:10:08 pm »

Dat bedoel ik dus. Er zijn teveel situaties.
Een theorie zou kunnen zijn "regel toevoegen, regel leveren, status wordt L, levering terugboeken (status blijft L), openstaande regel verwijderen".

Hoofdstuk afgesloten. Je weet hoe je het kunt korrigeren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #9 on: August 20, 2008, 01:27:43 pm »

Hoofdstuk afgesloten. Je weet hoe je het kunt korrigeren.
akkoord
Logged

KM
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #10 on: August 21, 2008, 09:26:31 am »

klopt, lovowy 1, werkt ook helemaal prima. Dat gaat in ieder geval een stukje rapper dan 1 voor 1 factureren. Maar goed, dit moet dus even met lovowy1 gebeuren begrijp ik.(?)

Hallo

Via de functie LOVOBOAF 3.1.9.7 (ik weet niet of die bij jullie mogelijk is) kan het eenvoudiger. Je hebt dan de mogelijkheid F5 raadplegen verkooporders, dus sneller want bij twijfel kun je gewoon even in de order kijken.

Vereist wel expleciete autorisatie.
Dirk-Jan
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: August 21, 2008, 09:30:31 am »

Vereist wel expleciete autorisatie.

En dat zal toch wel niet voor niets zijn, dacht je niet ??  Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #12 on: August 21, 2008, 10:32:14 am »

Vereist wel expleciete autorisatie.


En dat zal toch wel niet voor niets zijn, dacht je niet ??  Wink

Nee want dat staat binnen de korste keren het Forum vol met verzoeken om de status van een verkooporder terug te draaien. this this

DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.04 seconds with 19 queries.