Heart-Profit ERP
November 30, 2024, 10:35:05 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Scan Terminal - Rapen Debiteur-/Rit (Opdrachtblad)  (Read 3474 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« on: July 22, 2008, 01:37:26 pm »

Scan Terminal - Rapen Debiteur-/Rit (LOTSSTRD)

Nb: Dit scherm is onderdeel van het ontwerp 'Rapen Scan Terminal'.

Middels Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20372.0 is beschreven dat alle te leveren artikelen voor een bepaalde Rit (Route op een specifieke datum) worden getotaliseerd per Debiteur-/Afleveradres, en vervolgens worden gesorteerbatcd op de mate waarin de goederen voor dat Afleveradres geraapt kunnen worden (op basis van percentage beschikbaarheid). Via het Vulgraadscherm kan vervolgens een Opdrachtblad worden geprint. Het printen van het Opdrachtblad impliceert dat we die Debiteur-/Route zullen willen gaan rapen. De te rapen voorraad voor deze Debiteur-/Afleveradres-/Route-/Ritdatum wordt gereserveerd op het Opdrachtblad (of beter, op de formele Raaplijsten die aan het Opdrachtblad gekoppeld zijn).  Middels het alhier beschreven Scan Terminal scherm kunnen we de produkten die op het Opdrachtblad staan gaan rapen.



De orderpicker scant de barcode op het Opdrachtblad. Het Scan Terminal scherm toont vervolgens Debiteur-/Afleveradres (+ Naam Debiteur), alsmede de gegevens van de betreffende Rit. In dit geval betreft het de Vrijdagroute, Route 1, met Ritdatum 25-07-2008. Deze Rit staat geplanned te vertrekken om 05:00 's morgens. De Route is volgens het Routeplan omschreven als "Rotterdam".

Als een orderpicker gaat picken, dan zal hij zijn goederen "ergens" kwijt moeten. In de meeste gevallen zal dit een "trolly" zijn. Nadat het Opdrachtblad gescand is, zal de Lokatie gescand moeten worden waarop de te rapen goederen (als niet-echt-meer-aanwezig) zullen worden bijgeboekt. Dit mag een nieuwe (lege) trollylokatie zijn, maar het is ook toegestaan om bij te voegen aan een bestaande trollylokatie mits die maar voorzien is van produkten voor dezelfde Debiteur-/Rit. Als goederen formeel worden gepickd middels e.d. (verplaatsbare) trollylokatie, dan is de picker altijd vrij om zijn trolly ergens te laten staan wanneer hij wil. Hij kán dus tussendoor andere taken gaan uitvoeren. Als een picker met een Opdrachtblad aan de gang gaat, kan een andere picker niet met hetzelfde Opdrachtblad bezig gaan.

Nb: Je kunt ook denken aan een inrichtswijze waarbij iedere raper een badge heeft met daarop een barcode, representatief voor die picker. Definieer de picker als Verplaatsbare Lokatie, en de picker kan zélf voorraad bevatten op zijn eigen lokatie. Deze situatie moet je zien als "de picker raapt een aantal goederen, en houdt het kratje waarin ze liggen (als het al in een kratje ligt) met zijn handen vast". De picker dient nu éérst zijn goederen af te leggen alvorens hij met een volgende order (onder zijn userid) aan de slag kan. Hij mag dus wel wat tussendoor doen, maar dient daarna eerst zijn kratje af te leggen alvorens met een nieuw kratje voor een volgende debiteur te beginnen.

Zodra de Lokatie is gescand, wordt automatisch geswitched naar het 2e Tabblad, waarop de te rapen produkten worden weergegeven. Om de snelheid erin te houden, hoeft het eerste Tabblad niet eerst met F1 te worden verwerkt. Op dit tweede Tabblad worden de produkten weergegeven die voor deze Debiteur-/Rit geraapt moeten worden. De produkten zijn gesorteerd op de gedefinieerde looproute; is er geen looproute gedefinieerd, dan zullen de goederen worden gepresenteerd op volgorde van Voorraadlokatie.



Het uitgangspunt is dat op één Lokatie slechts één produkt ligt. De produkten zijn niet voorzien van barcodes die gescand kunnen worden, en derhalve worden de produkten geïdentificeerd door hun lokatie.
Op basis van het overzicht bepaalt de picker welke goederen hij van welke Lokatie moet rapen. Het is de picker toegestaan om in een andere volgorde de lijst af te werken dan de volgorde waarin ze getoond wordt. Een scan op de Lokatie vertelt het systeem welk produkt zal worden geraapt, en welk produkt in de lijst dient voor te komen (zoniet, dan volgt er een melding). Ervanuitgaande dat ieder produkt een unieke Lokatie kent, is met het scannen van de Lokatie direkt het te rapen produkt bekend. V.w.b. onderstaand voorbeeld heb ik Lokatie HV265 gescand, vanaf welke Lokatie "Volle melk 1 ltr" geraapt moet worden:

Zodra de Lokatie gescand is, verschijnt automatisch (zonder benodigde bevestiging van F1) het volgende Tabblad met detailinfo over het te rapen produkt.



Op dit scherm vinden we de Identifikaties van de Artikel-/Verschijning, omschrijvingen, te rapen Chargenummers, de gescande Lokatie, en de hoeveelheid die volgens het Opdrachtblad geraapt moet worden. Onder de detailinfo staat een Spinnercontrol waarin we kunnen aangeven hoeveel we daadwerkelijk geraapt hebben. Deze staat default gevuld met de te rapen hoeveelheid. De hoeveelheid kán verlaagd worden, bijvoorbeeld omdat niet alle te rapen items op de trolly passen. Méér rapen dan wat het Opdrachtblad stelt is niet mogelijk. Onder in het scherm staat aangegeven dat we de te rapen hoeveelheid moeten invullen, en daarna met F1 dienen te verwerken. Na F1 keren we weer terug naar het overzicht op Tabblad #2, waaruit het zojuist verwerkte produkt is verdwenen.

Nb: Indien een aantal 0 wordt verwerkt, zal er niets voor deze regel worden geraapt, maar verdwijnt de regel tóch (tijdelijk) uit het overzicht. Op deze manier kan een produkt tijdelijk worden overgeslagen. Zodra het Opdrachtblad (Tabblad 1) opnieuw gescand wordt, staan deze regels er weer bij, en kunnen ze alsnog worden geraapt.

Vooralsnog totaliseert het scherm alle voor deze Debiteur-/Rit te rapen Charges van de kombinatie Artikel-/Verschijning-/Kenmerken. Ofwel, als we 18 pakken melk moeten rapen, en in werkelijk zijn er 10 van charge A gereserveerd en 8 van charge B, dan zal het scherm alsnog 18 Verschijningen voorstellen te rapen, welke na verwerking worden afgeboekt op de charges A en B.  Zou er in werkelijkheid een andere Charge worden geraapt, dan zal administratief A en B zijn afgeboekt. Per saldo klopt de voorraad in hoeveelheden, hooguit niet "verdeeld over de specifieke charges".
Er zijn al voorbereidingen getroffen voor het rapen géacht Charge, doch het vervolmaken van die funktionaliteit betreft maatwerk. Geacht Charge rapen zal bijv. aan de orde zijn wanneer een specifieke partij is toegekend aan een specifieke order. In dat geval moéten de charges geraapt worden die door het systeem zijn gereserveerd.

Hoewel het het uitgangspunt is dat er op één Lokatie slechts één produkt ligt, kunnen we wachten op een situatie waarbij dit niet het geval is. In dat geval zal er tóch geraapt kunnen worden. De "Lokatie" kan in deze situatie echter niet (uniek) bepalend zijn voor het te rapen produkt, en derhalve zal het eerst op deze Lokatie te rapen produkt worden getoond. Rechtsboven in het scherm staat middels "x van y" aangegeven welke van het totaal aantal regels van deze Lokatie geraapt wordt. In onderstaand voorbeeld zijn er 2 produkten die van Lokatie HV000 geraapt moeten worden. Scannen we HV000, dan wordt het 1e produkt getoond, en wordt 1/2 (regel 1 van totaal 2) getoond.



Zouden we deze regel nog even niet willen rapen, maar wel de volgende, dan kunnen we deze regel met 0 verwerken. Ze verdwijnt dan uit het overzicht. Een nieuwe scan op HV000 levert vervolgens de 2e te rapen regel van die Lokatie op: regel 2/2.



Meerdere produkten op één Lokatie dient te worden vermeden (doch kan misschien wel handig zijn voor de (grote) Lokatie "Goederen Ontvangst").


Alle produkten die door de picker geraapt worden, zullen worden toegevoegd aan de op het 1e Tabblad opgegeven Verplaatsbare Lokatie.



De raper kan op ieder moment stoppen met het toevoegen van goederen aan deze trolly, en besluiten om óf met wat anders verder te gaan, danwel de trolly af te leggen (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20469.msg29142#msg29142) in welk geval de goederen van de trolly worden overgeboekt naar een bufferlokatie danwel dockpositie.


Op ieder moment kan de picker Emballage boeken bij zijn geraapte hoeveelheid. Het boeken van Emballage gebeurt via Tabblad 4, welk Tabblad beschikbaar komt nadat op het 1e Tabblad werd aangegeven voor welk Opdrachtblad we aan het rapen zijn. Het boeken van extra Emballage betreft altijd een expliciete aktie van de picker. Het systeem vraagt er niet om (het staat ook niet op "de Raaplijst").



Op het Emballage Tabblad wordt alle extra meeleverbare Emballage getoond (zoals ook op het Touch Screen Leveren Verkooporder). Alhier een andere control dan we bijv. ingezet hebben bij Scan Terminal Goederen Ontvangst. Bij Emballage aan de Leverancierszijde worden alleen dié Emballage Artikelen getoond die door die specifieke Leverancier geleverd worden. Aan de Debiteurenzijde zijn "wij" het die bepalen wat er geleverd wordt, en dat kan in principe "alles" zijn. Toch is het uitgangspunt dat bepaalde Debiteuren altijd met "vaste soorten" Emballage werken. Welke dit zijn kan op zich nergens gedefinieerd worden, het systeem kan alvast wel een keuze maken o.b.v. het uitstaande Emballagesaldo van de Debiteur. Via een scrollbar zijn alle Emballageitems te benaderen, doch degene waarvan de Debiteur een saldo uit heeft staan, zullen bovenaan getoond worden.

Om Emballage te boeken dient U :

a. uit de lijst het gewenste Emballageitem te kiezen (de gekozen button kleurt groen)
b. vervolgens in de Spinner opgeven hoeveel stuks hiervan geleverd zijn.
c. dit met F1 te verwerken.

Na verwerking middels F1 blijft het scherm in het Emballagescherm staan, opdat er een volgend Emballageitem kan worden verwerkt.


Raadplegen Opdrachtbladen
Er is géén Raadpleegfunktie ontwikkeld waarmee een overzicht kan worden verkregen van alle Opdrachtbladen. Een dergelijke Raadpleegfunktie kan uiteraard wel worden ontwikkeld (= 11 uur). Wel is het overzicht "Raadplegen-/Invullen Raaplijsten op Verkoopordernummer-/Volgnummer" uitgebreid met een kolom, waarin het Opdrachtbladnummer getoond wordt waarop de betreffende Raaplijst is opgenomen.




Afsluiten Raaplijstregel-/VO regel
Tijdens de ontwikkeling van dit scherm, hebben we een situatie gehad dat we op Tabblad 3 niet met "F1" moesten verwerken, doch waren er twee buttons opgenomen "Raaplijstregel Afsluiten" en "Raaplijstregel Open laten staan". Als eerste geldt natuurlijk dat als er 10 stuks naar een Raaplijst gestuurd zijn, we er ook 10 zullen moeten rapen. Die 10 zullen in principe ook op voorraad moeten liggen, immers ze kon worden gereserveerd (maar ja, de administratieve voorraad kán natuurlijk afwijken van de werkelijke voorraad, als iemand vergeten heeft een transaktie te boeken).  Hoewel het afsluiten van een Raaplijstregel "handig" lijkt te zijn, streven we een doel voorbij als we separaat stellen dat een Vulgraadscherm automatisch mag toevoegen aan reeds gegenereerde Opdrachtbladen; de regel die we afsluiten zou er nl. net zo hard via het Vulgraadscherm weer bij komen. Ook al zouden we stellen dat er niet aan een geraapte regel mogen toevoegen, dan is het enige effekt van het afsluiten van de Raaplijstregel, dat het produkt in backorder komt te staan. De Verkooporderregel wordt immers niet afgesloten ! Precies diezelfde werkwijze wordt eigenlijk vanzelf ook al bewerkstelligt, immers, als we er 10 moeten rapen, en we rapen er maar 2, dan blijven de 8 als vanzelf "open" staan. Zouden we nu op enig moment de "verzamel-pakbonnen" gaan printen, dan worden vanzelf de openstaande Opdrachtbladen v.w.b. het niet geraapte deel geannuleerd.

Wat eventueel wél handig kan zijn, is de mogelijkheid om een Verkooporderregel af te sluiten. Dit wordt vanzelf een stuk complexer dan zoals e.e.a. in het Touch Screen Leveren Verkooporder wordt toegepast, immers, aldaar hebben we geen Raaplijsten, en kunnen we stellen "raap er maar 2 en laat de rest maar zitten". Als er wel met Raaplijsten gewerkt wordt, dan kán het theoretisch zo zijn dat er 10 op de order staan, 2 op Raaplijst 1, 7 op Raaplijst 2, en nog 1 waarvoor geen voorraad is. Vervolgens rapen we op de 1e Raaplijst er maar één (omdat de trolly vol is), en dan? Willen we de regel afsluiten? Moet dat dan ook soms de 2e Raaplijst doen annuleren? Om zijn keuze te kunnen maken moet de raper ineens gaat weten of er er nog andere personen aan het rapen zijn voor deze order. Kortom, vooralsnog is er geen afsluitfunktionaliteit op dit scherm. In een later stadium zal dit wellicht nog eens verder worden uitgewerkt. Voor nu geldt: wordt er minder geraapt dan de Raaplijst voorstelt, dan blijft de regel open staan. Wordt de te rapen hoeveelheid geraapt, dan wordt de regel afgesloten.

« Last Edit: July 22, 2008, 03:15:33 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 13, 2008, 01:23:44 pm »

M.i.v. heden is het scherm "Scan Terminal Rapen Debiteur-/Rit (Opdrachtblad)" uitgebreid met de mogelijkheid om Emballage terug te kunnen boeken.

"Als de picker arriveert op een Dockpositie danwel een bufferlokatie, dan kan aldaar blijken dat zijn twee pakken melk in een apart kratje, ook wel in een ander reeds voor die Debiteur-/Rit gebruikt kratje kunnen worden geplaatst. In dat geval zal de picker zijn onnodig geraapt kratje weer moeten kunnen terugboeken".

De picker mag alleen de Emballage terugboeken die op het Opdrachtblad waar hij mee bezig is is geboekt; ervanuitgaande dat er maar 1 persoon tegelijk met een Opdrachtblad bezig kan zijn, kan hij dus enkel zijn eigen Emballage terugboeken (niet die van een ander (Opdrachtblad)).

Het Raapscherm is derhalve uitgebreid met een extra Tabblad. Naast Tabblad #4 om Emballage bij te boeken (Emb +), is er een Tabblad #5 opgenomen waarop Emballage kan worden teruggeboekt (Emb -).



Op dit Tabblad wordt alle reeds voor deze Debiteur-/Rit (of beter: Opdrachtblad) in gebruik genomen Emballage opgesomd. Per regel wordt een button opgenomen, waarmee één stuk van de betreffende Emballage kan worden teruggeboekt. Alleen de Emballage die reeds voor dit Opdrachtblad geraapt is kan worden teruggeboekt. Per Emballageitem wordt tevens weergegeven hoeveel stuks er v.w.b. het aktieve Opdrachtblad zijn geraapt (en dus zouden kunnen worden teruggeboekt).

Nb: Merk op dat de picker pas een kratje zal bijboeken als hij een kratje nodig heeft. Uitgangspunt is dat hij dus niet meerdere halfvolle kratjes bij zich zal hebben, en dat de kratjes derhalve altijd per stuk worden teruggeboekt. Terugboeken van meerdere kratjes is op zich wel mogelijk, maar impliceert dan dat de betreffende funktionaliteit meerdere malen dient te worden uitgevoerd.

Zodra op de button wordt geclickd, zal om een bevestiging worden gevraagd of van het betreffende Emballage Artikel 1 stuk moet worden teruggeboekt; deze kontrole voor het geval dat er per ongeluk een verkeerde button wordt gebruikt, er vervolgens automatisch verwerkt wordt, en daarna niet meer zichtbaar is wát er nu precies onjuist geboekt is.  (Alternatief zou zijn "selekteren + verwerken middels F1", doch dat wordt hier niet handig geacht).

In dit geval click ik op de "-1 boeken" button van de 2e regel, de Poolbak blauw.

Onder in het scherm verschijnt nu de omschrijving van het geselekteerde item, in de melding staat het Artikelnummer van het geselekteerde item.



Middels bovenstaande melding wordt gevraagd of het klopt dat we van Artikel E-0006 zijnde een Poolbak blauw (3,86) één stuk willen terugboeken. Beantwoorden we deze melding met "Nee", dan verschijnt het overzicht opnieuw, en kunnen we desgewenst een ander item selekteren. Beantwoorden we de melding met "Ja" dan zal er op één van de aan dit Opdrachtblad gekoppelde Raaplijsten één stuk van het geselekteerde Emballageitem worden teruggeboekt.

Nadat er verwerkt is, verschijnt het (bijgewerkte) overzicht weer terug. Waar er eerst 6 stuks geraapt waren, zijn er nu nog maar 5 geraapt.



Let op:
Het terugboeken van Emballage maakt gebruik van de bestaande funktionaliteit waarmee de Extra Meegeleverde Emballage kan worden teruggeboekt. Hieraan gekoppeld ook de beperkingen van die funktionaliteit. Zo is het bijv. niet mogelijk om Geserienummerde Emballage terug te boeken (zou immers vereisen dat we moeten gaan aangeven welk van de gebruikte Serienummers teruggeboekt moeten worden).  Ook staat het terugboeken van Emballage op dit moment niet toe dat er Emballage kan worden teruggeboekt van het type "Eigenaar = Ja". Indien gewenst, kan dit middels aanvullend maatwerk wel worden gerealiseerd.
« Last Edit: August 13, 2008, 01:58:06 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 30, 2010, 12:13:20 pm »

Met ingang van heden is het Scan Terminal scherm Rapen Debiteur-/Rit drastisch gewijzigd.

De aanpassingen hebben te maken met:

- het kunnen Rapen voor een Opdrachtblad zonder dat er via module Profit-Routeplanning Routes gedefinieerd zijn
- flexibelere inzetbaarheid rapen, door o.a. niet te verplichten dat ieder produkt een eigen Lokatie moet hebben

Zie eerst http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22586.0 v.w.b. Opdrachtbladen zonder module Profit-Routeplanning.

De nieuwe opzet (in de situatie "Geen Profit-Routeplanning"):


Tabblad #1


Op het 1e Tabblad scannen we nog steeds het Opdrachtblad. Het scannen van de Verplaatsbare Lokatie is in deze opzet geëlimineerd met als achterliggende gedachte dat we zonder Routeplanning ook geen Dockrijen met Dockposities kunnen hebben, waarbij alles wat op dezelfde Dockrij ligt dezelfde vrachtwagen in gaat. Immers,  zonder Routeplanning weten we niet wat er bij elkaar in één vrachtwagen geladen kan/mag/moet worden.



Inmiddels is bedacht dat hier toch een alternatief voor moet komen. Dit, n.a.v. bijv. het werken met gevaarlijke stoffen, en die ná het rapen toch nog wel degelijk op e.o.a. wijze administratief in de voorraad aanwezig moeten zijn voor een eventuele kontrole. In een volgende versie zal derhalve de Trolly Lokatie + het verdere Afleggen weer terugkomen, hoe precies is nog niet bekend, maar mogelijk door een Dockrij per Afleveradres te kreëren (een voor de hand liggende oplossing zou een Dockrij per dag per Vervoerder kunnen zijn, ware het niet dat de klant voor wie e.e.a. aangepast wordt al gesteld heeft dat dat bij hun niet zal werken).



Tabblad #2




Het uitgangspunt voor de vorige versie, was dat de produkten zelf niet gelabeld waren, om die reden ieder produkt een vaste Opslaglokatie had, en d.m.v. het scannen van de Lokatie kenbaar werd gemaakt welk produkt geraapt moest worden. De eerste aanpassing aan dit scherm betreft dan ook dat het niet meer verplicht is om de Lokatie te scannen; het is ook toegestaan om een Barcode met EAN Code + Chargenummer (+ eventueel W-Inhoud) te scannen.

Omdat in de oude situatie de produkten zelf geen etiket met barcode bevatten, was er ook geen Chargenummer bekend van de produkten die fysiek op voorraad lagen, en kon er "ongeacht Charge" op basis van aantal Artikel-/Verschijningen worden afgeboekt. Ofwel, als er technisch gezien op een Raaplijst 5 pakken melk met Charge A waren gereserveerd, en 10 pakken melk van Charge B, en er geen Charge op het pak melk zelf staat, dan konden we volstaan met 15 pakken melk te rapen.
Een tweede aanpassing is dat bij "Bedrijfsparameters, TouchScreen" er nu een parameter is opgenomen "Rapen geacht gereserveerd Chargenummer J/N". Indien het Chargenummer niet ter zake doet (zoals in de oude situatie) dan moet deze rubriek met "Nee" worden gevuld. Bevatten uw etiketten (barcodes) wel Chargenummers, dan zal deze met "Ja" moeten worden gevuld. "Ja" zal ervoor zorgen dat we geen 15 pakken melk ongeacht Charge meer kunnen rapen, maar dat we 5A + 10B zullen moeten rapen.

Een 3e aanpassing betreft de weergave van het te rapen produkt. In de vorige versie was hard geprogrammeerd dat er altijd op basis van een Artikelomschrijving werd geraapt. In de nieuwe versie kan middels een Bedrijfsparameter (TouchScreen) worden aangegeven of het het Artikelnummer danwel de Artikelomschrijving is die meer zegt over het te rapen produkt; feitelijk stelt U daarmee in welke belangrijker is om het juiste produkt te kunnen rapen.

Nb: Nog handiger zou zijn om beide te tonen, maar ja, met slechts 240 pixels tot onze beschikking in de breedte, is daar geen ruimte voor, en deze ruimte ten koste te laten gaan t.l.v. het aantal te rapen regels is ook niet echt handig.

Een 4e en laatste aanpassing aan dit scherm betreft het te rapen produkt, welke nu als button op het scherm gepresenteerd wordt. Dit, omdat we op het volgende scherm een eventuele reservering kunnen wijzigen, en we mogelijk iets willen kunnen wijzigen wat we niet kunnen scannen. Stel voor je dat het produkt wat geleverd moet worden op een lokatie ligt welke afgesloten is, en niemand heeft de sleutel. Of, er staat een palletwagen voor de lokatie waar het produkt geraapt moet worden. Hoe dan ook, de situatïe "we kunnen er niet bij". Dan kunnen we dus ook de partij of lokatie niet scannen om een alternatief te kiezen. Om die reden is e.e.a. als button opgenomen, puur om toch het vervolgscherm aan te kunnen roepen om daar de reservering te kunnen wijzigen.

Het scherm toont verder nog steeds welke produkten er geraapt moeten worden, en toont ons de Lokaties van de plaatsen waar de Voorraad gereserveerd is, gesorteerd op loopvolgorde. Uitgangspunt is dat de gebruiker naar die Lokatie loopt/rijdt, en daar de "oudste charge" scant. O.b.v. de scan van de Barcode (met EAN Code, Chargenummer, Winhoud) zal de juiste regel uit het overzicht worden geselekteerd voor rapen.


Tabblad #3


Van het produkt CH-502AZ0020/B20L zijn 40 Verschijningen besteld, en zijn er ook 40 gereserveerd, nl:

10 x Subcharge L06U0060101
10 x Subcharge L06U0060102
10 x Subcharge L06U0060103
10 x Subcharge L06U0060104

Scannen we nu Subcharge L06U0060101, dan wordt meteen die regel getoond, en geeft het systeem aan dat we 10 stuks van deze partij moeten rapen:



Indien er een Barcode werd gescand met daarin EAN Code (Artikel-/Verschijning + Kenmerken) én Chargenummer, en er blijkt op meerdere Lokaties (die voldoen aan de Raapvloer) Voorraad aanwezig te zijn van het gescande produkt, dan zal naast de reeds gedane scan van de Barcode v/h Voorraaditem óók aanvullend de Lokatie moeten worden gescand waarop het systeem het produkt gereserveerd heeft.



Ofwel, "bewijs door de Lokatie EA000 te scannen dat je inderdaad bij Lokatie EA000 staat en dáár het Voorraaditem hebt gescand". Let op: het is dus niet bedoeld om aan te kunnen geven dat de voorraad van een andere lokatie werd geraapt; als je dat wilt, dan drukt de Gebruiker maar op de button "Wijzigen Reservering".


Onder aan het scherm is een grote button opgenomen waarmee we de reservering kunnen wijzigen; deze button staat ons toe een andere Charge van dezelfde Artikel-/Verschijning te gaan rapen. Als we een partij gescand hebben welke ook door het systeem gereserveerd is, zullen we eigenlijk geen reden hebben de reservering te willen wijzigen. Toch kan het voorkomen, immers, stel dat de 10 blikken met een palletwagen opgepakt worden, er 4 blikken van de pallet afvallen en niet meer verkoopbaar zijn, dan zullen we toch iets anders willen rapen.

Nb: Merk op dat het scherm nu niets van de bestelling van 40 stuks danwel het deel wat er reeds geraapt is toont. Dat zou wel gebeuren als we enkel de Lokatie zouden scannen (van deze Lokatie moeten we 4 partijen rapen) danwel een Barcode zouden scannen met enkel de EAN code erin, en geen Chargenummer. Omdat de Barcode in dit voorbeeld wél een Chargenummer bevatte, wordt er enkel getoond wat we van dié partij moeten rapen. Na het rapen keren we terug op Tabblad #2, alwaar we zien dat het produkt nog steeds op onze lijst staat, en we weten dat we nog meer moeten rapen.

Een partij die niet gereserveerd is, zouden we niet mogen kunnen rapen. Toch zal de scan van een niet gereserveerde partij ertoe leiden dat Tabblad #3 aktief wordt, echter, alle velden (op de button "Wijzigen Reservering" na) zullen dan disabled zijn, de gebruiker "dwingend" te kiezen voor "Wijzigen Reservering".



Nou zou het systeem ook zélf direkt naar dat "Wijzigen Reservering" scherm kunnen springen, maar dat doen we niet, omdat we de gebruiker eerst willen informeren over het feit dat er een verkeerde partij gescand werd (foutmelding) en wat informatie willen tonen m.b.t. hetgeen gescand werd. Gaat het fout door het Chargenummer, door de Inhoud of door iets anders.



Tabblad #3b - Wijzigen Reservering


Het scherm "Wijzigen Reservering" is een scherm wat algemeen gebruikt kan worden om een andere partij te kunnen rapen dan welke door het systeem werd gereserveerd. Dit kan een andere Charge betreffen, een andere Inhoud of een andere Lokatie.

Nb: Middels aanvullend maatwerk zouden we hier ook iets bij kunnen maken dat zelfs Alternatieve Artikelen inzetbaar mogen zijn. "De klant bestelt spaanse tomaten, die zijn er niet, en dus willen we de reservering kunnen wijzigen in een alternatief: franse tomaten".

Uitgangspunt is dat het scherm alleen kan worden aangeroepen met de button op Tab #3, en daar al allerlei Artikel informatie is weergegeven. Op dit scherm wordt (sumier) enkel de Artikel-/Verschijning herhaald.

Vervolgens worden alle Lokaties opgesomd waar de geselekteerde Artikel-/Verschijning zich bevindt. Hierbij worden alleen die Lokaties genoemd die voldoen aan de bij de Verkooporderregel opgegeven Raapvloer, om te voorkomen dat er voorraad uit een kompleet ander (extern) Magazijn geleverd wordt; er is uiteindelijk niet voor niets op de Verkooporder een Raapvloer opgegeven. Terug naar het eerdere voorbeeld waarbij een gebruiker een partij moet rapen, maar niet bij de betreffende Lokatie kan komen om deze te scannen (er staat een pallet voor de lokatie, of de deur van het magazijn zit op slot), zou de gebruiker een regel kunnen selekteren (middels de button met het produkt op Tab #2) en ziet op deze wijze op welke Lokaties er nog meer voorraad aanwezig is.

Om iets anders te kunnen rapen moét de gebruiker de Lokatie scannen van waaraf de andere partij wordt geleverd. Indien er maar één partij op die Lokatie ligt, hoeft de specifieke partij niet meer gescand te worden (maar mág wel, als extra kontrole). Liggen er meerdere partijen op dezelfde Lokatie, dan moet aanvullend ook de Barcode van het Voorraaditem worden gescanned welke als vervanging geleverd gaat worden. Dit veld zal default gevuld zijn met de Barcode van het zojuist gescande Voorraaditem welke resulteerde in de fout. Scannen van de Lokatie is dan al voldoende.

Zodra er een andere partij gescand werd welke voldoet (bijv. L06U0060105), wordt de reservering van de oude partij (en hoeveelheid) omgezet in de nieuwe partij.



De Lokatie hoeven we nu niet nogmaals te bevestigen (die hadden we al gescand bij het selekteren van de andere partij), en we kunnen volstaan met invulling van het geraapte aantal.

« Last Edit: June 30, 2010, 04:46:02 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.056 seconds with 19 queries.