Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:27:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: 9-5-7 Codepages aangebracht, nog steeds fouten in leestekens  (Read 5235 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« on: May 28, 2008, 08:50:03 am »

We komen erachter dat na het overzetten van de update (Test > Produktie) de leestekens verkeerd staan (zie hieronder).
Vervolgens heb ik gisteravond de codepages opnieuw aangebracht middels 9-5-7 (bestandsnaam leeggelaten dus alle databases).
Helaas staan de leestekens nog niet goed, zie voorbeeld hieronder.

De logfile van het aanbrengen v/d codepages ook meegestuurd. 1 database kon hij niet openen:
 484 Aanbrengen Codepage op G:FOXLOLOPFLOAA.DBF; The table G:FOXLOLOPFLOAA.DBF could not be opened.

* SYCPDB aanbrengen codepages.txt (131.26 KB - downloaded 193 times.)

* codepages leestekens.png (5.23 KB, 800x355 - viewed 208 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: May 28, 2008, 09:22:31 am »

Dat hebik al eens gezegd dacht ik ... dan ben je de gegevens aan het invoeren geweest terwijl de codepage fout was ...

Ik weet dat dit vervelend klinkt en is, maar het is niet anders (en verder een k-onderwerp).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #2 on: May 28, 2008, 09:38:59 am »

Dit is inderdaad het geval geweest. Alle 'oudere' gegevens met namen als Mariëlle, Thérèse en André zien er goed uit.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #3 on: May 28, 2008, 10:01:43 am »

Akkoord. Dan ligt het aan onze werkwijze.
Maar nu wil ik de leestekens weer goedzetten - kun je aangeven wat de juiste werkwijze is? (soms doen we het via ALT-kodes, soms via CTRL-leesteken-letter). Dan gaan we op de aangegeven manier de foute leestekens aanpassen en kijken hoe het dan gaat.

Ik gebruik zelf trouwens onderstaande ASCII-tabel:


* ASCII Tabel Profit.jpg (152.23 KB, 573x785 - viewed 197 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #4 on: May 28, 2008, 10:07:22 am »

Nee pascal, het ligt niet aan jullie werkwijze. Het ligt aan het invoeren van gegevens terwijl de database een onjuiste codepage had. Dus je kunt gewoon de gegevens invoeren zoals je dat altijd hebt gedaan.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #5 on: May 28, 2008, 10:16:00 am »

Ok. Ik moet dus opletten of de codepages in orde blijven. Voor zover ik weet kan deze veranderen wanneer ik een update van Test > Produktie overzet. Zijn er nog meer situaties waarbij ik de codepage moet controleren?

Verder viel me op dat, wanneer ik remote inlog (en niet de console op de server overneem), het aanbrengen van de codepages zo'n 4-5 uur duurt. Kan ik dit versnellen? Misschien een beperkt aantal databases opgeven bij het aanbrengen van de codepages?
Ik zal de volgende keer sowieso rechtstreeks op de console v/d server inloggen, kijken of dat veel uitmaakt.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #6 on: August 22, 2008, 09:23:51 am »

Gisteren werd gemeld dat van 1 relatie de leestekens niet goed staan (zie hieronder).
Hierop heb ik gisteravond via 9-5-7 de codepages opnieuw aangebracht (alle bestanden). Wel in de DOS-versie van Profit omdat dit vele malen sneller werkt dan in Windows.

Helaas stond het vanmorgen nog fout. Gekke is wel dat bij BAUNUR de leestekens fout staan, bij BAUZOE staat het goed (?).


* Baumuller 2008-08-12 ene wel goed ander niet.png (5.1 KB, 666x150 - viewed 172 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Robert Hekkers
Administrator
Knowledgable
*****
Offline Offline

Posts: 454

Bow before me, for I am root.


View Profile
« Reply #7 on: August 22, 2008, 09:39:27 am »

Volgens mij val ik in herhaling: Het ligt aan het invoeren van gegevens terwijl de database een onjuiste codepage had.

Een bestaande fout in een bestand met juiste codepage herstel je niet door nogmaals de codepage aan te brengen...
Dus: gewoon aanpassen, die foutieve tekens.
Logged

Heart-Profit Company-ID: HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: August 22, 2008, 09:42:58 am »

Helaas stond het vanmorgen nog fout. Gekke is wel dat bij BAUNUR de leestekens fout staan, bij BAUZOE staat het goed (?).

Tsja... Zie Peter's eerdere opmerking:

Dat hebik al eens gezegd dacht ik ... dan ben je de gegevens aan het invoeren geweest terwijl de codepage fout was ...

Ik weet dat dit vervelend klinkt en is, maar het is niet anders (en verder een k-onderwerp).

Kortom, eerst ervoor zorgen dat de Codepage erop zit, dan de betreffende Relaties wijzigen. Daarna zou het goed moeten zijn (en blijven).

(Oops, Robert had inmiddels ook al gereageerd).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: August 22, 2008, 09:48:31 am »

Daarna zou het goed moeten zijn (en blijven).

Ik mag aannemen dat je na de eerste melding (en reakties van ons) de Codepages hebt aangebracht. Als je nú dus wéér een situatie zou hebben veroorzaakt dat er geen Codepage op de tabel staat, heb je dus ergens een handeling uitgevoerd die die Codepage eraf zou hebben gehaald. Als het goed is krijg je dit binnen Profit niet voor elkaar (maar als je buiten Profit om in de database zou lopen harken, vast wel).

Voor de hand liggender is w.s. dat je in mei 2008 misschien wel de codepages hebt aangebracht, maar je Relatietabel nooit hebt gekorrigeerd op verkeerde leestekens die ontstaan waren door invoering met een verkeerde codepage. In dat geval stond de codepage goed, staat ze nu nog steeds goed, maar kijk je gewoon naar dezelfde fouten die er in mei waren (maar die je nooit hebt opgelost).

Nb: Wel even uitzoeken welke situatie het betreft, immers als je "iets" doet waarmee je de codepage van de tabel af weet te krijgen zou je bezig blijven  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #10 on: August 22, 2008, 10:09:53 am »

Nb: Wel even uitzoeken welke situatie het betreft, immers als je "iets" doet waarmee je de codepage van de tabel af weet te krijgen zou je bezig blijven  Sad
Achterhalen welke situatie het betreft vind ik lastig. Maar ik zal bij twijfel (bv wanneer ik kontrakten herbereken) gewoon voor de zekerheid de codepages opnieuw aanbrengen. Ik neem aan dat dit gewoon via ProfitDOS mag ivm de snelheid?
De fouten die er nu nog inzitten pas ik handmatig aan.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: August 22, 2008, 10:27:53 am »

Achterhalen welke situatie het betreft vind ik lastig.

Hoeft helemaal niet zo lastig te zijn hoor... Je zegt nú immers dat je de fouten die er nu inzitten eruit gaat halen... Als je zeker weet dat je dat in mei ook gedaan hebt, zitten er nu weer nieuwe fouten in. Als je in mei niet alle fouten eruit hebt gehaald, zit je gewoon naar oude fouten te kijken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #12 on: August 22, 2008, 11:17:50 am »

Ik zal de relaties nogmaals checken op fouten en vervolgens voor mijn eigen controle een query van de LORE-database maken (en de waarden opslaan). Wanneer ik de volgende keer twijfel of een fout een oude fout is of niet, kan ik 'm aan de hand van de backup checken.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #13 on: August 22, 2008, 11:22:22 am »

en vervolgens voor mijn eigen controle een query van de LORE-database maken

Dit ruikt naar "buiten Profit om". Buiten Profit om kunnen wij niet garanderen dat de codepage erop blijft !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2584


View Profile WWW
« Reply #14 on: August 22, 2008, 11:28:04 am »

Ik maak regelmatig queries in Excel om gegevens uit Profit te halen, maar niet om gegevens te wijzigen en weer in Profit te schieten (ik zou zelfs niet weten hoe; we gebruiken alleen de inschiet-functionaliteiten voor prijslijsten etc die in Profit zelf zitten).

Dit kan toch geen kwaad hoop ik?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 20 queries.