Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:10:43 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: dagboek  (Read 1541 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« on: January 29, 2008, 08:15:01 am »

Ik wil graag een overzicht van één grootboeknummer met gecummuleerd alle tegenrekeningen. Bijv. v/h dagboek bank wil ik één journaalpost of een balansje waarbij elke tegenrekening maar één keer voorkomt. Deze tegenrekening moet dan alle mutaties van die rekening tonen. Bijv. alle betalingen aan crediteuren, alle betalingen aan belastingdienst etc.
Ik wil dit gebruiken voor het bijwerken van de liquiditeitsprognose.
Ik begrijp best dat je bijv. de debiteurontvangsen en crediteurbetalingen ook wel elders uit HP kunt halen. Probleem is dat wij ook wel eens direct in de kosten boeken op het bankafschrift en dit wil ik dan ook in die ene journaalpost.
Momenteel lopen wij alle bankafschriften door om de liquiditeitsprognose bij te werken. Je kunt je voorstellen dat één totaaljournaalpost van de bank (en kas/giro) veel tijd opleverd, immers dan staan alle (betaal/ontvangst)tegenrekeningen in één keer op papier.

Is dit mogelijk (te maken)?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 29, 2008, 08:52:12 am »

Heb je "Printen Dagboektotaal van een Rekening i.r.t. een Rekening" al eens geprobeerd? Hmenu-7-1-2-3-4-2.

NB: Merk op dat het zo kan zijn dat dit soort printjes niet met de gewenste informatie komen, omdat ze niet (altijd) in staat zijn om de tegenrekening te bepalen. E.e.a. is ook opgezet voor een situatie "gekoppelde Journaalpostregels" waarbij in 1 Boekingsregel zowel debet- als credit werd geboekt. M.n. i.v.m. Vreemde Valuta, en Batchboekingen zijn dit soort gekoppelde boekingen niet mogelijk; de boeking bestaat dan uit een losse debet- en een losse creditregel.
Merk vervolgens op dat je in een Journaalpost meerdere debet-regels en meerdere credit-regels kunt hebben, en het niet per definitie gezegd is wat bij wat hoort.

Dus:

Debiteuren
Aan Opbrengst Verkopen

Kostprijs Verkopen
Aan Voorraad Goederen

Nb: Btw buiten beschouwing gelaten.

Staat leuk hierboven, en iedereen herkent het, ware het niet dat v.w.b. Profit nergens staat aangegeven dat dit zo als 2 setjes bij elkaar hoort. Natuurlijk kunnen we wat cross-references doen, zoeken naar bedragen etc. maar er zal niet altijd uit te komen zijn. Verkoop iets tegen kostprijs, en Profit zal niet kunnen bepalen of de boeking is zoals hierboven, of dat ze bijv.

Debiteuren
Aan Voorraad Goederen

Kostprijs Verkopen
Aan Opbrengst Verkopen

is. Op zich is daar met wat maatwerk best wel wat aan te doen; bijv. door in de JP-definitie te registreren welke regel de tegenrekening betreft van welke andere regel.

Tsja... v.w.b. je doel: wij hebben ook een module Profit-Liquiditeitsprognose waarin je problematiek vast al is opgelost; dat overwegen kon wel eens goedkoper (en minder tijdrovend) zijn dan je huidige voorgestelde oplossing.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #2 on: January 29, 2008, 12:22:58 pm »

Ik begrijp het Wouter.
Van jouw genoemde module liquiditeitsprognose ben ik op de hoogte. Dit gaat weer iets te ver voor ons.
Ik had gehoopt dat ik van de bank een soort totaaljp kan krijgen.
Jouw uitleg is duidelijk en daar wil ik het vooralsnog bij laten.
Dank je wel.
Logged

BS
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.017 seconds with 19 queries.