Zoals iedereen hier wel snapt willen wij dit (natuurlijk) gaan doorbelasten aan onze klanten
Ik zat zojuist een minuut of 15 met een klant te praten over dit onderwerp en de (eventueel) benodigde automatisering hiervoor, toen ik toch ineens het gevoel kreeg dat je dit wel erg "fout" kunt oplossen;
Ik
denk dat als je dit aanpakt op een letterlijk "doorbelasten" manier, je juridisch niet goed zit. Immers, waar de wet zegt (o.a. en i.h.a.) dat de eerste partij die de verpakking op de markt brengt deze moet betalen, kan een klant zeggen "maar ik ben die eerste niet, doei".
Aannemend dat er altijd -en op een gelegen moment (denk aan ruzie)- wel klanten zijn die zo'n pad op willen, komt het er denkelijk op neer dat je het op zo'n manier niet mag aanpakken. Dus, je produkt gewoon duurder maken c.q. e.e.a. in de prijs verdisconteren kan wel.
Nu is dit op zich zo simpel weer niet, denkend aan btw perikelen, en het eventueel (?) zo zijn dat dit soort zaken vrij zijn van het heffen van BTW, terwijl het verdisconteren in de prijs het dus duurder maakt voor die klanten die geen BTW kunnen terugvorderen.
Dat dit dan weer mag leiden tot het verhogen van Statiegeld of iets in die richting leidt tot ...
... wel, tot iets waar in elk geval goed over moet worden nagedacht.