De enige oplossing die er op dit moment is, is de wijze zoals mdekraa dit doet.
Stel, je koopt Artikel A en B in, beide van dezelfde Leverancier. Beide produkten worden geleverd met partijnummer 12345.
Voor (minimaal) de Keuringen geldt dat deze op kombinatie Charge + Producent geregistreerd worden, maar ik kan me ook voorstellen er op meerdere plekken vanuit wordt gegaan dat 1 Leverancier (nee sorry, Producent) niet gelijke charges hanteert voor verschillende produkten. Ofwel, beide produkten inboeken met Charge 12345 is niet mogelijk, immers je zou niet meer kunnen keuren (en misschien dus wel meer niet).
De blokkade is ingebouwd voor mdekraa, en die lost dit op door bijv. bij de 2e ontvangst er een kleine toevoeging achter te zetten. De eerste partij boekt hij dan binnen met '12345' en de 2e partij met '12345a'. Feitelijk zie jij dan nog steeds je 12345 terug, maar de toevoeging is om het uniek te maken.
De problematiek speelt ons inziens niet zo zeer als jouw Leverancier de produkten zelf produceert (dan is de kans klein dat hij dezelfde charges hanteert voor verschillende produkten), maar speelt eerder in de handel. Jij koopt bijv. fritjes en mayonaise bij de Albert Heijn, en beide produkten zijn toevallig met eenzelfde chargenummer gelabeld. In dit voorbeeld mag jouw Leverancier dan wel dezelfde zijn, maar ze is niet de producent. I.g.v. de fritjes is dat bijvoorbeeld Aviko, en i.g.v. de mayonaise is dat bijv. Remia.
Hoe dan ook, dit probleem lossen we alleen op als we òf alles m.b.t. Keuringen (en wat nog meer) aanpassen op niveau van Artikel+Charge, en zelfs dan denk ik Artikel+Producent+Charge, danwel alles wordt aangepast op het (bij Inkoop) kunnen registreren van de daadwerkelijke Producent. In beide gevallen impliceert dit veel maatwerk, voor een situatie die bijna niet voorkomt. Komt het toch voor, dan gewoon een toevoeginkje aan het chargenummer invullen, en je bent ook klaar
Nb: Mdekraa heeft inmiddels een link opgenomen naar het oorspronkelijke topic. Thanx.