Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 02:46:43 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Controle op Charge Leverancier bij Goederen Ontvangst  (Read 12424 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #15 on: February 27, 2008, 12:29:05 pm »

Paul, heb je het daadwerkelijk geprobeerd ? doe dat eens als je wilt, want ik vermoed dat je de oplossing even niet doorgrondt.

a. De kontrole wil je juist wel, anders gaat het verderop fout;
b. Het lijkt me totaal geen probleem om het a-tje (etc) erachter te zetten als de kontrole eenmaal triggert.


PS: Ik wist zelf al niet meer dat het op deze wijze was opgelost. Sorry voor mijn eventueel verduisterende opmerkingen. Anders gezegd, ik heb heus wel gelijk, maar wat mij betreft is het legitiem om het zo op te lossen. En geen moeite !

Of ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #16 on: February 27, 2008, 01:51:23 pm »

De enige andere echte oplossing is het herstructureren van Heart en zoals Wouter al aangaf alles op crediteur/artikel/charge gaan omzetten

Als je dat wilt betekent dat even de hele module inkoop en management overzichten omzetten + nog alle zaken die hiernaar verwijzen.

Ik weet wel dat ik dat niet ga betalen op basis van het uurtarief...
Dus was de melding de enige economische oplossing voor mij als "domme" gebruiker.
Let wel dit neemt niet weg dat het een lapmiddel is van een onvolkomendheid in het datamodel vs. de realiteit.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
pwoelders
Helper
*
Offline Offline

Posts: 89


View Profile
« Reply #17 on: February 27, 2008, 02:33:06 pm »

Wij hebben leveranciers die keurig voor ieder artikel een apart eancode /artikelnummer bedenken, maar de produktie in zulke grote batches maakt dat ieder verschijningsvorm uit deze een batch gevuld wordt.

dat betekent dat we 4 0f 5 verschijningen hebben met een eigen artikel nummer maar wel met een en hetzelfde batch nummer.
Ons FIFO systeem is ingericht op batch nummer, als ik aan de batchnummers toevoegingen ga doen waar blijft dan mijn fifo?
verdwijnt dat in het zwarte gat??

Is het mogellijk het zo te maken dat de melding komt maar we er niets mee hoeven te doen??

paul
Logged

Heart-Profit company ID : MA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #18 on: February 27, 2008, 03:29:52 pm »

binnen ieder artikel blijft de fifo gewoon werken zoals het al deed, immers als je het oplost zoals wij het doen praat je over achtervoegsels.

Bij ons speelt dit trouwens niet daar wij op FIFO THT werken. Wij gaan ervanuit dat je minimaal 2 leveranciers probeert te hebben voor elk artikel en dan gaat FIFO op charge sowieso altijd fout

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #19 on: February 27, 2008, 05:42:29 pm »

Wij hebben leveranciers die keurig voor ieder artikel een apart eancode /artikelnummer bedenken, maar de produktie in zulke grote batches maakt dat ieder verschijningsvorm uit deze een batch gevuld wordt.

dat betekent dat we 4 0f 5 verschijningen hebben met een eigen artikel nummer maar wel met een en hetzelfde batch nummer.


Merk op dat het hier dus niet meer gaat om een Leverancier die twee verschillende Artikelen levert die toevallig hetzelfde Chargenummer hebben, maar om een Producent die meerdere (4, 5) Artikelen levert onder hetzelfde Chargenummer. Er wordt 1 grote kuip aangemaakt onder 1 batchnummer. Vervolgens wordt die kuip afgevuld in verschillende verpakkingen en omdat de Producent met SAP werkt, ontbeert hij fenomenen als Omvormen en Verschijningsvormen. En dus worden er voor de verschillende verpakkingen nieuwe Artikelen aangemaakt, maar wel allemaal met hetzelfde Batchnummer (dat is immers de werkelijkheid!).

Dus de situatie is: 1 Producent - 1 Chargenummer - n Artikelnummers. Waarbij dit dus niet ontstaat uit een toevallige samenloop van omstandigheden, zoals bij mdekraa, maar een structureel probleem vormt voor pwoelders.

Ik heb pwoelders voorgesteld om het Chargenummer Leverancier op te nemen als Intern Chargenummer en het Chargenummer te genereren op basis van de Inkooporderregel/Goederenontvangst. Het is niet duidelijk of dit een definitieve oplossing kan bieden, dus als er nog creatieve ideeën zijn ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #20 on: February 28, 2008, 01:37:34 pm »

domme vraag, maar waarom volg jij jouw leverancier 1:1?
waarom aan jouw kant niet inrichten als artikel/verschijning en dan bij leverancier op artikel/verschijning zijn "unieke" artikelnummer eraan hangen?

zo werken wij tenminste zowel aan inkoop als verkoopzijde
(en SAP ken ik wat dat betreft goed)
Dus leverancierskode bij artikel F2 H opgeven en onder 3.5 klantgerichte gegevens het debiteuren artikelnummer.


« Last Edit: February 28, 2008, 05:05:52 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #21 on: March 03, 2008, 10:48:23 am »

Quote
En dus worden er voor de verschillende verpakkingen nieuwe Artikelen aangemaakt, maar wel allemaal met hetzelfde Batchnummer (dat is immers de werkelijkheid!).

Wat een grap ...
Jongens, buiten wat Marco zegt, doet Profit het dus precies goed (wel toeval denk ik, maar goed). Dus, die verschillende verpakkingen met verschillende externe (!) artikelnummers met hetzelfde chargenummer, hoéf je ook maar 1 keer te keuren. Althans, inderdaad denkend in de richting van het Keuren waar het technische probleem zou ontstaan (maar wat pwoelders niet gebruikt, meen ik).
Aldus, zou je (op zich onterecht, die voorstel Marco)) in Profit meerdere Artikelnummers maken voor ditzelfde produkt, dan kan je de zgn. verschillende Keuringen op de zgn. verschillende produkten niet kwijt. Maar ja, één Charge = één Charge, en die hoef je omwille van een eraan hangende andere kode (het externe artikelnummer) echt niet meerdere keren te keuren.
Of het in consistentie (in Profit) ook allemaal werkt is een ander verhaal.

Voorlopig denk ik dat pwoelders inderdaad het voorstel van Marco moet volgen. Met andere produkten ga je net zo om, en zo niet, wel, dan ga je er niet "handig" mee om ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pwoelders
Helper
*
Offline Offline

Posts: 89


View Profile
« Reply #22 on: March 04, 2008, 12:23:14 pm »

Het zal theoretisch en praktisch wel allemaal waar zijn, maar uit bovenstaande blijkt dat de situatie waarop deze wijziging is gebaseerd
zeer, zeer zelden voor komt, zelfs zo zelden dat het eigenlijk de moeite van het corrigeren niet waard is, veel te veer werk voor een zo geringe kans op dit probleem.

Waarom dan in vredesnaam toch die controle ingebouwd??

En wij zijn ook niet zo handig, waarom volg ik de leverancier 1 op1 misschien is dat handig en eenvoudig in de communicatie met die leverancier.??!!!

Stel:
er is iets mis met een batch waar ik dan even over wil reclameren bij mijn leverancier, ja het batchnummer staat in het systeem, alleen dat batch nummer zegt mijn leverancier helemaal niets en de gene die klagend bij de leverancier aan de lijn hangt weet niks van de toevoegingen die ik aan het batch nummer gaf.

dat wordt dan oeverloos communiceren, miscommuniceren  en dat kost zeeen van tijd en dus geld.
 
ik zal dus ergens weer terug moeten kunnen vallen op de batchnummers van de leverancier.
en dat lijk mij nu weer water naar de oceaan dragen.

Hoe handig kan je er mee om gaan
vorige maand vonden wij het nog erg handig.


 


   
Logged

Heart-Profit company ID : MA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #23 on: March 06, 2008, 01:47:03 pm »

Quote
ja het batchnummer staat in het systeem, alleen dat batch nummer zegt mijn leverancier helemaal niets en de gene die klagend bij de leverancier aan de lijn hangt weet niks van de toevoegingen die ik aan het batch nummer gaf.


De leverancier levert batchnummer 9A1766
Jij maakt er in voorkomende gevallen van : 9A1766-a

De persoon bij jou aan de telefoon weet van niets, en noemt dus 9A1766-a.
De persoon aan de andere kant voert dit in in zijn SAP systeem, en krijgt piep - bestaat niet.

Inderdaad, niemand komt erop dat die -a een toevoeging is.


Veel beter is het dan om 2 totaal verschillende produkten met toevallig hetzelfde chargenummer te keuren onder 1 van die 2.
Toch ?
En nou niet zeggen dat je toch niets keurt, en jou dat geen moer uitmaakt ...

Als jullie (stel) een lijmpje produceren en je levert dat in 1Kg en in 5 Kg blikken; heeft dat dan verschillende Artikelnummers ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.015 seconds with 20 queries.