Wat ik overigens niet begrijp is waar het veld Projekt-ID is gebleven, wat ik zou verwachten op Verkooporder Headerniveau, en waarvan mij bijstaat dat dit juist hiervoor is gemaakt (en nog voor vdB ook).
Zie
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20793.0Als toelichting op onze werkwijze mbt verzamelfakturen, zie onderstaand voorbeeld van Nathalie:
Contract à klant Timmerhuis in dit geval geeft aan dat voor het hele werk Beltrum het werknummer 824 geldt, dit wordt vermeld onder referentie.
Bij een afroep zal de klant zeggen : voor werk Beltrum heb ik nodig……, indien er dan onduidelijkheden zouden zijn kun je voor de volledigheid vragen naar het werk/referentie nummer. Dit nummer wordt op het moment dat er van het contract afgeboekt wordt automatisch overgenomen naar het veld orderreferentie van de verkooporder, zodat dit zichtbaar wordt op de factuur, wat de klant graag wil inzake zijn eigen factuur afhandeling.
zie afbeelding 1Aan een zelfde contract kunnen meerdere afleveradressen hangen, maar ook hier geldt dat overal hetzelfde referentienummer van de klant hangt.
zie afbeelding 2Het werk/referentienummer komt terug in/op de verkooporder en later dus op de factuur.
zie afbeelding 3Een contract staat voor meerdere leveringen (evt. op meerdere adressen) waar eenzelfde referentie aanhangt.
Een klant zal indien er een vraag is over een levering aangeven naar welk adres het is gegaan op welke dag en zal evt. het referentienummer melden àterugzoeken gebeurd dus niet op referentienummer maar op verkoopordernummer of vrachtbriefnummer.
Conclusieà de administratie van de klant wil het referentienummer zien op de factuur; klant zelf (uitvoerder) communiceert anders dan HP het in gedachten heeft, maar is daarom niet onjuist!! Aangezien er op meerdere manieren gecommuniceerd kan worden en wij het op deze manier doen en dus het systeem gebruiken en niet misbruiken…..,maar als het zo zou zijn dat je een referentie maar één keer mag gebruiken is het al niet logisch dat het op deze manier in HP zit en moet dat dus door HP opgelost worden zonder dat wij daar “last” (lees kosten) van hebben.
Voor een verzamelfactuur zou je dus logischerwijs gebruik moeten kunnen maken van selectie op veld referentie dan wel op contract/project. Waarna er dus op een factuur alleen maar gegevens staan van één en hetzelfde werk en op een volgende factuur een ander werk. Dat dan op de verzamelfactuur niet meer herkenbaar is om welke verkooporders het gaat is vervelend, maar volgens Pascal op te lossen door een ander lay-out te gebruiken.
Het lijkt mij als gebruiker dus niet zo heel erg moeilijk om het systeem zo te maken dat het mogelijk is om datgene er uit te krijgen is wat ik als gebruiker graag zou willen hebben….zonder dat een andere gebruiker er last of profijt ;) van heeft.
Voor vragen, neem aub contact op Nathalie