Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:11:48 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe ga je layout regels weglaten igv een credit factuur?  (Read 3732 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: November 22, 2007, 09:44:47 am »

Wij drukten tot voor kort niet de betalingskonditie's af op de factuur, dat stond 'gewoon' opgenomen in de leveringsvoorwaarden. Er is behoefte om dit wél te gaan doen. Nou, en daar heeft profit goede mogelijkheden voor. Tja, hoe doe je dat even goed? Ik druk bezig met layout aanpassingen, drukt dat ding verdikke niks af. Wat blijkt? Het was een credit factuur. Tja, op zich logisch dat een variabele als UF-BETKOND1 dan niks toont.

Nou zou ik me voor kunnen stellen dat ik een oplossing creeer door met 1 regelnummer te werken en dan wat volgnummers, maar wat blijft is dat woordje "Betalingsconditie". Die heb ik keihard in de layout staan, maar die hoeft bij een credit dan ook niet tevoorschijn te komen. Oplossing zou kunnen zijn: neem dat woord op in de betalingsconditieregels bij de debiteuren, maar ja, is dat echt de enige manier?

Kortom: Hoe zorg ik er voor dat het woordje "Betalingsconditie" op een creditfactuur gewoon achterwege blijft als er toch geen betalingskonditie wordt afgedrukt.

Of: Is er ergens een optie verstopt die heet:  "UF-BETKOND1CREDIT" OID, Die er voor zorgt dat igv Credit facturen er een afwijkende 'betalingskonditie'- regel wordt afgedrukt?

In de bijlage zie je de regels waarmee ik aan het stoeien ben.


* SYLRRA nedvl betkond.PNG (11.93 KB, 547x270 - viewed 210 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 22, 2007, 10:12:51 am »

Het gekonditioneerd weergeven van een vaste tekst behoort (op dit moment?) niet tot de mogelijkheden. Er blijkt inderdaad iets in te zitten dat de Betalings- en Leveringskondities van de Debiteur alleen worden overgenomen bij een Debetfaktuur, niet bij een Creditfaktuur. Zodra de faktuur een gevolg is van een Verkooporder, dan wordt (zo even snel te zien) wel de konditie gerespekteerd die bij de order is ingevuld (eventueel 'n.v.t.' of i.d.).

Dit gekonditioneerd maken is niet zo eenvoudig, en om nu een aparte layout aan te gaan sturen voor creditnota's is ook zo weer wat. Een term 'Betalingskonditie' in een parameter invullen, en die als layoutvariabele beschikbaar te stellen bij alleen de debetfaktuur, dat behoort tot de mogelijkheden. Maar ja... 4 uur voor de parameter, 0,5 uur voor de variabele... Je zult het ook willen v.w.b. de Leveringskonditie... en je als je dan 9 uur verder bent, zul je zelf ook zeggen 'laat dan maar'.

Als je voorbedrukt papier zou hebben verwissel je ook geen printpapier omdat je even een creditnota moet afdrukken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: November 22, 2007, 10:58:32 am »

Ik heb even overleg gevoerd: We gaan het vermoedelijk maar als volgt oplossen: We gaan zowel het woord "Betalingsconditie" alsmede het stukje tekst "Bij betaling graag factuurnummer vermelden" in de twee regels "Betalingsconditie(s)" bij de debiteur stoppen. Dan worden die beide bij een creditfactuur niet meer weergegeven.

De reden dat ik het apart wilde, was voornamelijk dat het er op deze manier, mooi er uit "springt".

Dan blijft nog 1 vraag over: Nou krijg ik een wit vlak bij een creditfactuur. Is er werkelijk niet 1 of andere manier voor, om daar dan een tekst igv credit factuur af te drukken? Bijvoorbeeld een tekst van de strekking  "Te verekenen met eventueel openstaande nota's" Of iets dergelijks (over de precieze formulering discusieer ik nog wel even hier intern) Hoeft niet 'morgen' gerealiseerd te zijn, want we drukken al tig jaar geen betalingskondities af, maar willen dat nu wel graag (en goed) gaan doen

Of zit er gewoon niks anders op dan een wit vlak te accepteren? .

Ooh ja, dit factuurtje hieronder is vwb "Duplicaat Creditfactuur" uiteraard bewerkt, dat staat normaal gewoon bovenaan.


* creditfactuur.PNG (75.51 KB, 800x318 - viewed 208 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: November 22, 2007, 12:33:22 pm »

Je kunt proberen te spelen met Relatieve Regel +1, en verder beide condities op dezelfde regel af te drukken, zo dat niet helpt, helaas.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: November 23, 2007, 11:28:04 am »

Ok, niks per debiteur, maar kun je op 1 of andere manier tektregel 2 / 3 van het artikelnummer verwijzend naar de benaming van de creditfactuur ook  gebruiken (misbruiken desgewenst) om per taalkode er iets neer te kunnen zetten? Dan kan ik ze tenminste nog iets bieden.


* lovtwy_lopavfwy.PNG (12.82 KB, 515x343 - viewed 191 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: November 23, 2007, 11:32:14 am »

Voor de duidelijkheid: Tekstregel 1 in de toegevoegde afbeelding roep je aan bij een factuur middels de layoutvariabele UF-CREDIT , die uitsluitend bij Credit facturen wordt gebruikt. je kunt er echter niet zo veel tekens kwijt als bij de betalingskondities, maar dat hoeft de pret niet te drukken.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: November 23, 2007, 12:06:45 pm »

Ooh ja, voor de debet -variant zou dit ook handig kunnen zijn om de tekst "Gelieve factuurnummer te vermelden" kwijt te kunnen. (al heb je dan wel twee tekstregels nodig, betreft namelijk 42 tekens anders past die tekst niet.) Dat is namelijk iets wat ongeacht de debiteur toch op de debetfactuur (NED-variant) moet komen.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: November 23, 2007, 12:09:04 pm »

Hmm.. Hoe heb je dát nu weer gevonden  Wink

Er wordt in het scherm om een Artikelnummer gevraagd t.b.v. het bepalen van een omschrijving elders in het systeem. Die methode wordt wel vaker gebruikt, en om al dat soort Artikelen bij elkaar te hebben, is daarvoor één specifiek Tabblad 'Taal-Artikelen' ontwikkeld. Deze staan echter in een andere funktie, en is niet juist. Deze parameters zouden dus moeten worden verhuisd naar het Tabblad 'Taal-Artikelen'.

Ten tijde van het Printen van de Faktuur volgens een Variabele Layout wordt de betreffende Variabele van de juiste waarde voorzien, gebaseerd op de Taalkode van de Debiteur. Hierbij is de 1e Verlengde Tekstregel bepalend voor wat er in die variabele komt te staan. Neemt niet weg dat we naast de variabelen UF-CREDIT, UF-DEBET en UF-DUPLIKAAT hier best nog een 1/2/3 variabele erbij mogen hebben, dus UF-CREDIT1/UF-CREDIT2/UF-CREDIT3 etc.

Betekent 3x3= 9 Layoutvariabelen erbij. Funktioneel 2x3 omdat UF-CREDIT (etc) gelijk zal zijn aan UF-CREDIT1.

Kosten: 1,5 uur.

Nb: Waarmee het overigens geen formele oplossing is geworden, hooguit vind ik dat het mogelijk moet zijn om de 3 Verlengde Tekstregels van het Taalkode Artikel te moeten kunnen gebruiken, wat jij dan als zodanig gaat toepassen.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: November 27, 2007, 10:03:17 am »

Wouter ik zit hier nu weer even mee te stoeien. Ik zit namelijk te pielen met die verrekte creditfacturen, die bij ons a.g.v. Statiegeldemballage (en bijbehorende inrichting in de bedrijfsparameters) nog al eens voorkomen. Kijk, 1 standaard tekst middels die verlengde teksten dat gaat wel, maar ja, wat moet je als je zowel gaat incasseren als gewoon laat verrekenen die dingen....  dan volsta je niet met 1 tekst. Ok, gaan we een taalkode introduceren  Sad

Nu zat ik even te stoeien met LOKATV / LOKAWY (VIA LO<3-5-1 - F4/F5 >)om de klientartikelomschrijving af te drukken: Maar ja, hoe krijg je die nou afgedrukt?

Nou ja eigenlijk is dat ook wat summier, weet je wat, je hebt immers nog de Defaults Klient / artikel/ Verschijning . Daar heb je wat meer regels. Ik dacht: Artikelnummer Credit krijgt bij deze klant een eigen iets mee. Maar nee, de verschijningsvorm is verplicht. Dit betreft echter een dummy artikel, dus een poging om aan artikelnummer Credit een Verschijningsvorm toe te voegen levert de melding op dat dit niet is toegestaan.

En dan nog een variabele die het af wil drukken. Is 1 van bovenstaande manieren geoorloofd? Ik ben overigens nog niet van mening dat dit een degelijke manier is, maar wel de meest simpel te realiseren wijze.

Dit zou echter wel betekenen dat je een betalingskonditie (dagen) hebt, samen met twee regels betalingscondities (Regel 1 en 2)  voor de normaale debetjes, waarbij die tekst in overeenstemming moet zijn met ADABPROP ivm eventuele Automatische incasso (termijn), een Dummy artikel voor DEBET en CREDIT facturen, en dan mogelijk nu nog via de klientartikelomschrijving per klant dit kunnen overrulen. Waarbij al die parameters wel op elkaar afgestemd moeten zijn (en blijven) Crisis wat een beheer.

Maar ja goed, ik realiseer me ook wel dat ik me dit zelf aan doe, voor een gedeelte, maar het wordt er toch niet echt transparanter op.


* credit klant.PNG (18.12 KB, 645x491 - viewed 165 times.)

* lodktv.PNG (21.11 KB, 585x520 - viewed 175 times.)
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: November 27, 2007, 10:44:58 am »

Is 1 van bovenstaande manieren geoorloofd?

Tsja... Taal-Artikelen zijn dummy Artikelnummers die we al 'misbruiken' om gebruik te kunnen maken van het mechanisme 'Verlengde Teksten' die we per Taalkode kunnen omschrijven. Bij een stapje verder zou je kunnen bedenken dat je dit per Klient weer moet kunnen overrulen. Kosten? Houd maar rekening met iets van 20 uur. Zal in alle documenten moeten worden aangepast.

Misschien moet je met het hele verhaal niet te moeilijk doen. Nogmaals, al zou je met een voorbedrukt Faktuur papiertje werken, dan staan daar ook ruimtes op gereserveerd voor zaken die niet altijd aan de orde zijn. Bedenk dat je nog steeds met kromme oplossingen bezig bent, en de werkelijke oplossing zou kunnen zijn dat we een aparte layout voor Creditnota's moeten kunnen gaan aansturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: November 27, 2007, 11:25:58 am »

Quote
Betekent 3x3= 9 Layoutvariabelen erbij. Funktioneel 2x3 omdat UF-CREDIT (etc) gelijk zal zijn aan UF-CREDIT1.

Kosten: 1,5 uur.
Doe dan eerst maar eens die genoemde layoutvariabele voor de verlengde tekstregels voor die dummyartikelen.

Overigens een aparte layout voor Credit facturen nodig? Ik had zelf nog eens de hoop dat je in 1 scherm alle teksten en toestanden ten aanzien van betalingen / automatische incasso / debet/credit teksten betalinskondities etc. etc. kwijt zou kunnen. Maar goed, steek daar nog maar even niet te veel tijd in, eerst redt ik me wel met die extra variabelen.

Die gekheid van LOKAWY / LODKTV ETC. die ik hierboven aanhaalde, had ik nl. zelf ook al als "niet degelijk" betitelt.
Logged

KM
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #11 on: December 18, 2007, 08:38:10 pm »

De variabelen zijn met Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=19367.0 beschikbaar gekomen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.045 seconds with 19 queries.