Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 01:14:52 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
Author Topic: VERKOOPOVERZICHTEN Gerealiseerd 8.3.2.2 Leverancier  (Read 10204 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #15 on: December 17, 2007, 05:44:15 pm »

Na een week testen hebben we het probleem ontdekt.

Waar wij het voor willen gebruiken is om te kijken welke leverancier is in gebreken gebleven. In gerealiseerd kunnen we zichtbaar maken wat wel besteld is maar niet geleverd. De oorzaak is tweeledig fout voorraad niveau of te weinig op voorraad.

Echter het systeem kijkt naar de werkelijke leverancier. Bij een foutief voorraad niveau werkt het perfect want volgens het systeem zouden de artikelen op voorraad moeten zijn maar er is fout georderpick. KOMT OOK BIJ ONS VOOR. Echter als er te weinig op voorraad ligt, wie is dan de werkelijke leverancier. Je hebt iets niet op voorraad volgens het syteem maar er zijn wel verkooporders voor het bewuste artikel. Je deze artkelen kunnen niet geleverd worden. Maar wie is nu de leverancier van charges die je niet hebt kunnen leveren omdat die charges niet op voorraad waren. Kortom we krijgen een overzicht van

Zeg maar
                                       geleverd niet geleverd


Leverancier KKKKKKK
     Artikel YYYY                  1000         1

Leverancier LLLLLLLL
     Artikel XXXX                  500          2


Leverancier ZZ
     Artikel YYYY                  0              100
     Artikel XXXX                  0              5
   
Etc. Etc.

En dan nu de vraag: zou het maatwerk aangepast kunnen worden naar voorkeursleverancier.???????????????????
Ja ik weet het we hebben even zitten slapen.



Dirk-Jan


sleeping sleeping sleeping sleeping
« Last Edit: December 17, 2007, 05:51:10 pm by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #16 on: December 18, 2007, 10:31:49 am »

En nu dacht je -in al je enthousiasme- zeker dat we dit wel konden volgen ?  Overdone !

Het lijkt erop (??) dat je werkelijke probleem is dat je e.e.a. in "Gerealiseerd" wilde hebben, terwijl je nu een oplossing zoekt voor Geprognotiseerd (op Verkooporder maar nog niet geleverd). En, dit klopt/kan natuurlijk ook niet.

Als jij zegt dat de output niet betrouwbaar is omdat er geen Leverancier kon worden gevonden omdat er niet is geleverd, dan is er dus helemaal niet geleverd.

Nee, hier snap in elk geval ik geen bal van.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #17 on: December 18, 2007, 10:59:56 am »

Beste peter,

Ik had stiekem toch wel verwacht dat je het zou begrijpen.

Waarom in gerealiseerd. Ongeveer een jaar geleden hebben we maatwerk laten maken om te kunnen zien wat de performance is van het DC. Het beterffende maatwerk zou worden toegepast in gerealiseerde omzet. Volgens Menno was dit de slimste plaats om zichtbaar te maken wat je gerealiseerd heb en wat je had kunnen realiseren. Zeg maar niet geleverd. zie bijlage.

Deze functionaliteit wilde we verder uitbouwen. We wilde niet alleen weten wat we niet geleverd hadden maar ook welke leverancier hiervoor verantwoordelijk was. En daar ontstond het probleem zolang er niets geleverd is bestaat er geen werkelijke leverancier.

Dirk-Jan




* gerealiseerd.JPG (15.68 KB, 361x222 - viewed 169 times.)
« Last Edit: December 19, 2007, 07:12:34 am by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #18 on: December 18, 2007, 11:49:38 am »

Dit verhaal snap ik wel.

Wat ik niet snap is hoe je de performance van een levering wilt bekijken die niet is gedaan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #19 on: December 18, 2007, 12:01:54 pm »

Zoals je zelf ook al aangaf Peter hoe kun je iets analyseren wat niet gebeurt is.

Echter bij een aantal leveranciers bestellen we precies wat we verkocht hebben. De methode die we hier volgens is dat voor een direct-bestel artikel een aparte verkooporder maken die een op een gekoppeld is aan een inkooporder.
Daarnaast hebben we ook een zeer grote voorraad philips lampjes (waaronder die 200 die jij kwijt bent.)
Ook van deze leverancier willen wij weten wat onze performance is naar de winkels.

Toen ik ook het idee opperde (voorkeur leverancier) in een eerder topic reageerde Menno meteen waarom niet via artikelgroepen. Mijn antwoord daarop was onoverzichtelijk en gewoon niet goed bij te houden.

Hoe nu verder. Wij hebben in feite helemaal niets aan het huidige maatwerk, want het werk niet zoals wij dat graag zouden zien. De enige mogelijkheid die mij rest is om het verzoek aan Heart-Profit te doen om de werkelijke leverancier te wijzigen in voorkeurs leverancier.

Met vriendelijke groet
Dirk-Jan.

PS.  Mijn verzoek is echt niet kort door de bocht bedoeld maar ik weet het even niet meer.


nog niet helemaal af.
DJ
« Last Edit: December 18, 2007, 01:45:04 pm by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #20 on: December 18, 2007, 03:42:04 pm »

Ik heb twee scenario's waar je een punt aan kunt zuigen :

1. Voor zowel Geleverd als Niet Geleverd hanteren we de Voorkeurleverancier;
2. Voor Geleverd hanteren we de werkelijke - voor Niet Geleverd de Voorkeurleverancier.

(andere kombinaties werken m.i. nooit)

Uiteraard gaan mijn verdere voorbeelden erover dat de werkelijke Leverancier (A) niet de Voorkeur Leverancier (B) is ...
Er is 40 van de 60 geleverd.
Dus let wel, in alle gevallen heeft A geleverd !

Ad 1.
Er is te weinig geleverd (door Leverancier A), maar Leverancier B heeft het 40 % goed gedaan. Tegelijk heeft B het 60% verkeerd gedaan. A doet in dit voorbeeld niet mee.

Ad 2.
Idem, maar nu heeft A het 100% goed gedaan, en B 100% verkeerd.

Ad Ad 1
B deed in het spel niet eens mee, maar heeft het zowel goed als verkeerd gedaan.

Ad Ad 2
A heeft 60% niet geleverd, maar volgens jou 100% goed.
B was niet aan de orde, maar heeft alles verkeerd gedaan.


Naast bovenstaande, ben jij (Lampenier) degene die in veel gevallen bepaalt wie wat krijgt geleverd. Aldus zou je al niets meer hebben aan het bekijken hiervan per filiaal. Immers, als jij slecht inkoopt, en van de benodigde 1000 er maar 400 laat aanrukken, en jouw belangrijkste filiaal krijgt gewoon de 100 bestelde, wat zegt dat dan ?
a. De leverancier is puik in orde
b. De leverancier heeft veel te weinig geleverd
c. Lampenier heeft veel te weinig besteld
d. Dirk-Jan heeft de vraag verkeerd gesteld.

Nogmaals, maar nu ben je bij het minst belangrijke filiaal, en die krijgt er maar 1 van de bestelde 100
a. De leverancier heeft maar 1%% geleverd van wat moest; wat een waardeloze leverancier
b. Lampenier is vergeten te bestellen, maar de puike leverancier is zo goed geweest om toch 1%% te leveren
c. Er moet iets fout zijn met de software, want er zijn toch 2 vrachtwagens de deur uit gegaan.
d. Dirk-Jan had de vraag nooit moeten stellen.

N.b.: Bij twee keer dezelfde letter als antwoord gelden die betreffende twee situaties tegelijk.
Overigens is dit al onderdeel van de nieuwe leermethode.

swoon
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #21 on: December 18, 2007, 05:42:44 pm »

N.b.: Bij twee keer dezelfde letter als antwoord gelden die betreffende twee situaties tegelijk.
Overigens is dit al onderdeel van de nieuwe leermethode.

swoon


De nieuwe leermethode begrijp ik volkomen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar ik had vast moeten houden aan voorkeurs leverancier. Dit is bij Lampenier altijd ook de werkelijke. Bij een enkel artikel heeft men in het verleden wel eens gedacht een lampje van 40 watt kun je bij meerdere leveranciers kopen echter. Een lampje van Osram is geen philips lamp en een bronzen tafellamp van leverancier X is toch weer net iets anders als de bronzen lamp van Y. De lampenier heeft daarom gekozen dat voor elk artikel in principe maar een leverancier is.

Als ik alles terug lees denk ik dat we de vraag nooit zo hadden moet stellen.

Uwe nederige heart-profit gebruiker die weer met beide benen op de grond terecht is gekomen


Logged

Dirk-Jan
ma
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #22 on: December 19, 2007, 09:46:23 am »

Kortom we krijgen een overzicht van

Zeg maar
                                       geleverd niet geleverd


Leverancier KKKKKKK
     Artikel YYYY                  1000         1

Leverancier LLLLLLLL
     Artikel XXXX                  500          2


Leverancier ZZ
     Artikel YYYY                  0              100
     Artikel XXXX                  0              5
   
Etc. Etc.


Bovenstaand overzicht kan als volgt ontstaan:
Voor Artikel YYYY bestaan 2 Verkooporders. Op Verkooporder 1 worden 1001 Stuks besteld en 1000 Stuks geleverd. Op Verkooporder 2 worden 100 Stuks besteld en 0 geleverd.

Dus als je op een Verkooporderregel niets uitlevert weet Profit de Leverancier niet te vinden (ZZZ), maar als je een Verkooporderregel deels uitlevert, weet Profit voor het niet uitgeleverde deel de Leverancier wél te bepalen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #23 on: December 19, 2007, 10:18:21 am »

Beste Menno,

Wat je in feite te zien krijgt is inderdaad twee ledig.
De niet geleverde artikelen waarvan de leverancier wel bekend is zijn een gevolg van een magzijn fout. De niet geleverde artikelen waarvan geen voorraad was geven als resultaat leverancier ZZ
Maar al met al lost dat niet het probleem op wat we nu hebben.

Dirk-Jan
 
Logged

Dirk-Jan
ma
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #24 on: December 19, 2007, 11:23:25 am »

Artikel YYYY wordt geleverd door twee Leveranciers: KKKKKKK en MMMMMMM. Wie zegt dat die ene Stuks die je op Verkooporder 1 in mijn voorbeeld niet geleverd had, afkomstig zou moeten zijn van Leverancier KKKKKKK? Het is natuurlijk niet zo dat, omdat je van Leverancier KKKKKKK nog 1000 Stuks op Voorraad had staan, KKKKKKK ook de Leverancier had moeten zijn van die laatste 1 Stuk.

Mijn conclusie is dat de selektie op Leverancier niet gecombineerd mag worden met het op 'Ja' zetten van de Rubriek "Inclusief Niet-Geleverd".

Ik denk dat je aanvullend een selektie "Voorkeursleverancier" nodig hebt op het Verkoopoverzicht Gerealiseerd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #25 on: December 19, 2007, 12:47:10 pm »

Mijn conclusie is dat de selektie op Leverancier niet gecombineerd mag worden met het op 'Ja' zetten van de Rubriek "Inclusief Niet-Geleverd".

Om deze conclusie te onderstrepen een voorbeeld waarin twee Leveranciers een rol spelen:

Ik heb 10 Stuks op Voorraad van Leverancier A en 10 Stuks van Leverancier B. De klant bestelt 24 Stuks. Ik lever 20 Stuks.

Volgens het Verkoopoverzicht heeft Leverancier A er nu 10 Geleverd en 14 Niet-Geleverd; idem voor Leverancier B: 10
Geleverd en 14 Niet-Geleverd. Totaal besteld 24, Totaal Niet-Geleverd 28.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #26 on: December 21, 2007, 09:57:25 am »

Om niet in een eeuwige discussie te verzanden.

Wat kost het LA om:

AD 1. Werkelijke leverancier veranderen in voorkeur leverancier
of
AD 2. Toevoegen voorkeur leverancier.
DJ
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #27 on: December 21, 2007, 10:49:33 am »

Nu ga je een heel raar antwoord krijgen :

De werkelijke Leverancier veranderen in de Voorkeur Leverancier vinden wij zonde van de gedane moeite en omdat dat het de werkelijke Leverancier mooi is voor het pakket.

De Voorkeur Leverancier erbij kost 4 uur.


Tja, wat moet je met die gasten uit Barneveld ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #28 on: December 21, 2007, 11:30:55 am »

Het kan ook voor 2,5 uur smile :

Zie onderstaand voorbeeld, waarbij je "Huidige Verkoper" moet vervangen door "Voorkeur Leverancier", en Ja (niet default) aangeeft dat je het overzicht op basis van de Voorkeur Leverancier wilt hebben.

Merk op dat je dan niet kunt kombineren met Werkelijke Leverancier, waarvan ik zelf het nut niet kan (in)zien, maar jij misschien wel.


* VoorkeurLeverancier01.png (25.38 KB, 675x459 - viewed 127 times.)
« Last Edit: December 21, 2007, 11:39:07 am by Peter Stordiau » Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #29 on: December 21, 2007, 12:28:03 pm »

Merk op dat je dan niet kunt kombineren met Werkelijke Leverancier, waarvan ik zelf het nut niet kan (in)zien, maar jij misschien wel.

Beste Peter,

Ik leg het hier wel voor.
Wat betreft mijn foute aanvraag (werkelijke leverancier) heb ik de gifbeker nu wel leeg denk ik.

Dirk-Jan

Ps jouw overzicht is gefactureerd en het moet echt bij gerealiseerd.
Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: 1 [2] 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.02 seconds with 20 queries.