Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 09:48:02 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: LOPRIONF OVERZICHT NOG NIET (VOLLEDIG) GEFAKTUREERDE io-reg. Toont teveel  (Read 4029 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: September 13, 2007, 09:34:17 am »

Het "OVERZICHT NOG NIET (VOLLEDIG) GEFAKTUREERDE INKOOPORDERREGELS (bijv. O.B.V. ONTVANGSTEN VAN 01-01-2007 t/m 31-08-2007) " via LOPRIONF Printen nog niet Gefactureerde inkooporders, toont volgens ons te veel.  Ik vink de rubriek "Alleen fakturen t/m laatste ontvangstdatum" (FALOIND)  aan. Als bij deze Rubriek 'J' wordt ingevuld, dan zullen alle Ingekomen Fakturen met een Faktuurdatum die ligt ná de opgegeven 'Laatste Ontvangstdatum' niet meetellen. De bijbehorende Inkooporderregel(s) worden in dat geval gezien als nog niet gefaktureerd en zullen dus op het overzicht verschijnen.

Als ik dit overzicht opvraag met een leverdatum 31-8-2007, krijg ik bijvoorbeeld deze te zien:


Crediteur   Inkooporder   Leverdatum   openstaand bedrag
SCHVE1   20070523003   31-May-07   -36,67


"

Ik begrijp dit niet, want de status is helemaal F van deze inkooporder

De faktuurdatum (zie lofirawx afbeelding) is 31-5-2007. Waarom is volgens profit dan deze datum ná de opgegeven 'Laatste Ontvangstdatum' 31-8-2007?  31 mei ligt toch voor 31 augustus?

En: Als ik de inkooporder nog niet afgesloten zou hebben, dan doen we normaal even een dummy 0-factuur toevoegen, matchen met die inkooporder en afsluiten maar. Maar dat lukt hiermee ook niet, want LOIRRA2 (Raadplegen INK.orderreg. tbv Faktuur) Toont geen inkooporders.

Handmatig afsluiten helpt ook niet,(zie vierde afbeelding).

Hoe zorg ik er voor dat deze inkooporderregel van dit overzicht verdwijnt? Wat doen we hier fout?


* LOPRIONF.PNG (10.39 KB, 522x326 - viewed 143 times.)

* LOIORAWX.PNG (15.38 KB, 579x448 - viewed 146 times.)

* lofirawx.PNG (7.69 KB, 372x286 - viewed 151 times.)

* loiosl.PNG (16.22 KB, 551x319 - viewed 146 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: September 13, 2007, 09:39:24 am »

Functie bereikbaar (momenteel) via LO<4-8-5>. Er staan ook geen openstaande levering oid meer open voor genoemd voorbeeld. Er zijn meer voorbeelden voor handen.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: September 13, 2007, 11:13:56 am »

Misschien een onnozele vraag, maar komt het zo keurig netjes weggepoetste (ook niet handig) bedrag wel overeen ?

En zie ik het goed ? is het nog te faktureren bedrag negatief ??
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #3 on: September 13, 2007, 11:20:49 am »

Misschien een onnozele vraag, maar komt het zo keurig netjes weggepoetste (ook niet handig) bedrag wel overeen ?
--> Orderbedrag in LOIOraWX is niet gelijk aan LOFIRAWX. daar zit dat verschil tussen wat je als negatief bedrag ziet staan. het factuurbedrag is dus iets hoger dan het orderbedrag.

En zie ik het goed ? is het nog te faktureren bedrag negatief ??
--> Ja dat zie je goed
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: September 13, 2007, 11:43:45 am »

Leuk heh, gaat 'ie de essentiële zaken wegpoetsen ...  smile

Nou ja, daar zal het dan wel aan liggen (?).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #5 on: September 13, 2007, 01:23:22 pm »

Is dat negatieve bedrag op het overzicht niet juist handig? Het geeft wel aan dat er te veel is gefaktureerd. Of zie ik dat verkeerd?
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: September 13, 2007, 01:48:43 pm »

Is dat negatieve bedrag op het overzicht niet juist handig? Het geeft wel aan dat er te veel is gefaktureerd. Of zie ik dat verkeerd?

Waar dit lijstje volgens de administratie voor wordt gebruikt, zijn de 'overlopers',  dus Inkooporders met leveringen in periode X, en Facturen die nog moeten komen in periode Y. Dus in periode X betreft het nog een levering zonder factuur.

Ik heb het zo even niet paraat, maar is er in de management-informatie hoek niet iets wat rapporteert over wat er te veel is betaalt / gefactureerd?

Maar tevens: Met de wetenschap dat je dit lijstje gebruikt voor de 'overlopers', kun je je ongetwijfeld ook voorstellen dat men niet zit te wachten op een lijst met inkooporders waarbij ooit een keer meer betaald is dan het orderbedrag.  Begrijpend lezen is niet altijd mijn sterkste punt, maar m.i. strookt het ook niet met de helptekst. Er staat niet iets: "Met dit vinkje aan krijg je een lijst van Afgesloten / Gefactureerde inkooporders waarvoor te veel is betaalt.". (excuses voor het geval ik dit naar jou idee wat te gechargeerd heb neergezet)

Je krijgt nu die orders namelijk van z'n lang zal ze leven niet van het lijstje OVERZICHT NOG NIET (VOLLEDIG) GEFAKTUREERDE Inkooporderregels af, terwijl de titel van dat printje zoiets wel doet vermoeden. Misschien iets in de zin van: Orders aangemerkt als zijnde 'Profit heeft reeds gewaarschuwd' en vervolgens niet weer afdrukken?
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: September 13, 2007, 02:25:24 pm »

Buiten het al dan niet gewoon fout zijn omdat er geen rekening zal zijn gehouden met het "teveel betaald zijn", hier toch een opmerking die er voor kan zorgen dat we niet eens zouden kunnen bepálen hoe of wat :

Ook refererend aan de door jou aangegeven helptekst, ga je eraan voorbij dat het zo kan zijn -en het systeem anticipeert daar expliciet op- dat je éérst de Faktuur krijgt, en later pas de goederen. Dit op zich betreft dus een tijdelijke situatie "te veel betaald".

Vervolgens hebben we de situatie dat je de volledige Faktuur hebt gekregen, maar op enig moment nog niet alles is geleverd. Verder idem.

Dan kun je je wel voorstellen dat je alles geleverd hebt gekregen, maar jij een pallet terugstuurt omdat die niet goed is. Oh, je zult wel een Credit Nota krijgen, maar denk niet dat dit in dit overzicht verwerkt zal worden. Of juist wel, maar de verkeerde kant op (de hoeveelheden / bedragen zijn reeds negatief).

Dan heb je -zoals nu (althans, dat denk ik)- teveel betaald en krijg je wederom een Credit Nota, en zeker deze zal niet in het overzicht zijn meegenomen (kan denk ik ook niet).


Wat zeg ik ? wel, dat er meerdere redenen zijn waarom je dit niet goed kůnt krijgen.
Verder denk ik wel dat het negatieve "saldo" ervoor zorgt dat de print gewoon de mist in gaat. Dus, moet makkelijk zijn op te lossen. Maar houd er wel alvast rekening mee dat juist gezien de andere punten (bovenstaand) je zodirekt "per ongeluk" Fakturen niet meer ziet die er wel horen te zijn. Hoog uit horen ze er te zijn om een andere reden. Dus, Faktuur al ontvangen maar de goederen niet, en *nu* zul je die Faktuur zien (negatief bedrag) wat op zich zal kunnen worden gebruikt in de organisatie, ook al was het nooit zo bedoeld ("waarvoor krijg ik de goederen nog terwijl ik de faktuur -dus- nog niet wil betalen ?").

N.b.: Simpel stellen dat alles kan worden ondervangen door het feit dat de Order is Afgesloten hoeft helemaal niet te helpen. Immers, als ik te veel betaal wil ik wellicht die Order niet Afsluiten, hangende geen-idee-wat, tot het moment dat ik het toch maar doe.

Moraal in mijn optiek : zo simpel is dit allemaal niet.
De fout (dat aannemend) wordt er dus uitgehaald, maar wees voorbereid op andere merkwaardigheden juist daardoor.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: September 13, 2007, 02:35:01 pm »

Mocht je wat retour gaan sturen, dan volgt wel een credit IO (niet voor niks vandaag in een ander topic aan de orde geweest). OK, maar dat kun je niet ruiken.

Ik zou zeggen: Je hebt bij het GOEDKEUREN van een Inkoopfactuur, altijd nog de vraag of je de inkooporder af wilt sluiten. Dan moet je daar gewoon NEE invullen, en dan geef je daarmee aan dat er nog een factuurtje komt. Als je daar NEE invult, dan blijft die inkooporderregel zichtbaar bij LOIRRA2 en kun je een eventuele (aanvullende) credit nota boeken (als het alleen prijs betreft en er geen goederen retour gan)

Het betreffen namelijk allemaal regels waarvan wij al hebben gezegd JA "afsluiten maar".
Logged

KM
YK
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 328


View Profile
« Reply #9 on: September 13, 2007, 02:42:21 pm »

Fout is opgelost. Als Rubriek is aangevinkt zullen de Gefaktureerde Inkooporders (Status F) met Fakturen met een Faktuurdatum die ligt op/voor de opgegeven Laatste Ontvangstdatum niet meer worden getoond.

(zojuist bij jullie op het systeem gezet)
Logged

Heart-Profit company-ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: September 13, 2007, 02:56:22 pm »

 drinks

Super! Dit ziet er een mooi stukje 'schoner' uit.

good
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #11 on: September 21, 2007, 09:35:29 am »

middels http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18834.0 "Inkooporders met status F worden onterecht meegenomen " is dit opgelost

draaiende bol mag stopgezet worden, want het ziet er, ook na de upgrade van deze week, goed uit.
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.021 seconds with 20 queries.