Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:30:45 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verhoging BTW tarief van 19 naar 20% gevolgen voor uw software?  (Read 5855 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: September 04, 2007, 08:38:54 am »

Op het internet vragen bedrijven zich al af of de aangekondigde btw verhoging problemen oplevert voor hun software. De verwachting is dat er veel pakketten zijn waarin het btw percentage niet per ingangsdatum geregistreerd kan worden en soms zelfs hard geprogrammeerd is.

Binnen Heart-Profit wordt het BTW tarief wél geregistreerd per ingangsdatum en zult U wat dat betreft weinig problemen ondervinden.

Omdat het toch al weer even geleden is dat het BTW tarief wijzigde, en U wellicht niet meer weet hoe dit ook al weer moest, navolgend een korte handleiding:

BTW Kategoriën vindt U bij Financiële Administratie, 8, 5, 1.

De BTW-Kategorie die U gebruikt voor "BTW Hoog" zal vermoedelijk gedefinieerd zijn met als einddatum 31-12-9999, hetgeen als 'oneindig' of beter 'tot nader order' gelezen mag worden. Als eerste dient U het bij het huidige tarief van 19% de einddatum te wijzigen in 31-12-2007.



Daarna kan dezelfde BTW Kategorie nogmaals worden toegevoegd, doch met een andere Ingangsdatum: 01-01-2008. Omdat niet bekend tot wanneer dit nieuwe tarief geldig is, vullen we als Einddatum 31-12-9999 in, waarmee we wederom 'tot nader order' impliceren.



Fakturatie per een Faktuurdatum vanaf de nieuwe ingangsdatum zal dan vanzelf het nieuwe tarief oppakken;
desgewenst zou e.e.a. nu al ingericht kunnen worden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #1 on: June 13, 2012, 02:46:25 pm »

Zoals altijd willen wij in Almelo op de zaken vooruit.
Ik wil alvast de nieuwe BTW percentages vullen per 1 oktober 2012.
Nu begrijp ik in de topic van 4 sept. 2007 dat het nieuwe tarief wordt toegepast door Heart Profit waarbij de factuurdatum leidend is.
Echter wettelijk bekeken moet er naar leverdatum gekeken worden en niet naar factuurdatum.
Hoe ga ik dan om met een levering van 29 september 2012 welke pas gefactureerd wordt op 19 oktober 2012.
Gebruikelijk bij ons is binnen een dag te factureren, echter er zijn altijd v.o. welke later worden gefactureerd.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: June 13, 2012, 04:18:51 pm »

Tsja... tussen "wat hoort" en "wat praktijk" is zit ook nog een groot verschil.  smile

Zo behoor je ook een CBS aangifte te doen op basis van de Leveringen, terwijl er maar 1 klant in ons klantenbestand zit die dat op die manier doet; de rest doet e.e.a. gewoon per "Faktuurdatum"; al was het maar omdat het voor kan komen dat jij in september geleverd hebt, je eind september aangifte moet doen, jij een Faktuurwaarde moet vermelden, terwijl de prijs nog niet eens bekend is.

Ik heb even niet uitgezocht of je stelling klopt (ga ervanuit van wel), maar, je impliceert daarmee, dat als je én levert tegen 6% en 19%, en je op je layouts netjes rekening houdt met maximaal 3 btw percentages (ook 0% erbij i.v.m. geleverde Emballage), of je dan even al je Layouts wilt gaan aanpassen i.v.m. een 4e percentage (omdat 19% naar 21% gaat) en desnoods ook nog een 5e voor als 6% ook nog eens wijzigt. Immers, het is net zo goed mogelijk dat je een deel van de order in september hebt uitgeleverd, en het andere deel in oktober...
Het kan toch ook niet iemands bedoeling zijn te stellen dat het verboden is om twee leveringen op 1 faktuur in rekening te brengen...
En kijkend naar je OB aangifte... daarop staat "leveringen belast met 19% btw".
Ik kan me niet herinneren dat daar jaren lang én 17,5% én 19% op heeft gestaan, puur omdat het zo zou kunnen zijn dat iemand iets faktureert wat jaren geleden al geleverd is, maar om redenen nooit in rekening gebracht is. In ieder geval is het bij de overgang van 17,5 naar 19% nooit voor iemand een probleem geweest...

Natuurlijk zal er best ergens een kern van waarheid in zitten, in die zin, dat als jij ergens iets inkoopt voor EUR 1.000,- en een Faktuur verwacht van EUR 1.190,-, je niet verlegen zit om een Faktuur van EUR 1.210,- terwijl je alleen maar meer moet betalen "omdat jouw leverancier laat is met faktureren". Als bedrijf kun je e.e.a. terugvorderen, als partikulier ben je echt duurder uit.

Je zou kunnen besluiten om e.d. order die je op 19 oktober 2012 faktureert (desnoods omdat je niet eerder de prijs weet), te faktureren per 29 september 2012, zodat alsnog 19% btw in rekening gebracht wordt. Dit kan in theorie automatisch o.b.v. een rubriek "Faktuurdatum = Leverdatum", en, wat op zich ook alleen weer echt op gaat als er maar 1 Leverdatum aan de orde is.
Let wel; er is een verschil tussen de datum waarop je faktureert, en de datum per wanneer er gefaktureerd wordt.

Nb: En ja... ook v.w.b. dit 'anti dateren' zullen er vast wel regels zijn, want het zal vast niet geaccepteerd worden dat als er in november 2012 iets besteld en geleverd wordt, je de faktuur nog wel even op september kan zetten.

Misschien geldt wel voor iedereen dat de dag voor de overgang naar het nieuwe percentage alles gefaktureerd moet worden wat gefaktureerd kan worden, om problemen te voorkomen ?

Mag dat de oplossing zijn ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #3 on: June 13, 2012, 04:21:31 pm »

ja hoor. Kom ik wel mee uit de voeten.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: June 14, 2012, 12:42:32 pm »

In het kader van "leuker kunnen ze het niet maken"...

Het schijnt ook zo te zijn dat als je vooruitfaktureert voor de periode nadat de tariefswijziging is ingegaan, je toch al 21% moet hanteren (i.d.d. o.b.v. de leverdatum dus).

Wordt nog leuk... heb je een vakantie geboekt, dan is dat feitelijk 'een dienst' die geleverd wordt.
De reissom die je al betaald hebt is 'vooruitgefaktureerd' (en vast gewoon met 19% btw).
Kortom, kom je straks op je vakantie adres aan, mag je het verschil in btw nog even bij betalen  smile omdat "de levering" na de btw wijziging heeft plaatsgevonden.

Vandaar zeker dat ze ervoor kiezen om dit ná de grote vakantie in te laten gaan  Wink

Edit:
Hmm... een huis gekocht hebben die na 1 oktober wordt opgeleverd is nog leuker:
http://www.nu.nl/economie/2834895/hoger-btw-tarief-alleen-huizenkopers-van-april.html
« Last Edit: June 14, 2012, 01:21:39 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: September 26, 2012, 10:47:41 am »

Let op:
Indien U in Journaalpostdefinities op basis van BTW Kategoriën zelf BTW berekent, lees dan Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24652.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: September 26, 2012, 10:57:06 am »

BTW mag in principe alleen aan de Verkoopzijde automatisch worden berekend;
aan de Inkoopzijde dient U het BTW bedrag over te nemen wat op de Faktuur staat vermeld.

Als U niet per regel de BTW berekend op basis van BTW Kategoriën, zult U een extra regel in de Journaalpostdefinitie hebben staan waarop het BTW bedrag kan worden geboekt. Velen laten deze regel standaard met 0,00 komen, en overschrijven die waarde met het BTW bedrag van de faktuur.

Hoewel we nooit in staat zullen zijn om een BTW bedrag vooraf al vast goed te berekenen (op de Ingekomen Faktuur kan op het ene produkt een laag tarief van toepassing zijn, op een ander produkt een hoog tarief, en dan hebben we bijv. ook nog Statiegeld waarover geen BTW wordt berekend), hetgeen trouwens ook niet is toegestaan omdat we het btw bedrag moeten overnemen wat onze Crediteur ons in rekening brengt, geldt dat er klanten zijn die op voorhand kunnen stellen dat het gros van de Ingekomen Fakturen met 19% btw belast wordt, en rekenen zij op deze Journaalpostregel toch alvast vooraf een btw bedrag uit door gebruik te maken van een formule in de Journaalpost.

Indien U ook op deze manier default een BTW bedrag voorrekent, zal de betreffende formule straks moeten worden aangepast naar het berekenen van 21% btw. Let op: de formule weet niets af van btw of btw ingangsdata, en zal dus niet óf 19% óf 21% toepassen, ze doet wat U heeft ingevuld in de formule. Als het goed is zal e.e.a. wel zodanig moeten zijn ingericht dat het bedrag ten allen tijde kan worden overschreven (U moet immers overnemen wat op de faktuur staat), dus, hooguit zal het niet aanpassen van de formule ervoor zorgen dat er steeds een verkeerd btw bedrag naar boven komt.

Nb: Zie formule R>2 * 0.19 in onderstaand scherm.


* ADJRWY.PNG (26.55 KB, 689x519 - viewed 325 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: October 02, 2012, 11:31:40 am »

Als ik nu inkoopfacturen boek bij 7-4-1 krijg ik onderstaande melding.
Tevens heb ik bijgevoegd hoe ik eea heb ingericht mbt de BTW.
Wat doe ik fout?


* BTW wijziging percentage 2.png (19.08 KB, 1009x531 - viewed 364 times.)

* BTW wijziging percentage.png (11.2 KB, 578x211 - viewed 284 times.)
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 02, 2012, 11:35:55 am »

Wat doe ik fout?

Topic 2 posts terug niet gelezen.  smile

Zie dus http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24652.0

Ik zal meteen even kijken of ik dit zonder Upgrade kan oversturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: October 02, 2012, 11:42:29 am »

Ik zal meteen even kijken of ik dit zonder Upgrade kan oversturen.

Probeer het nog maar eens; mogelijk wel eerst even Profit opnieuw opstarten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: November 26, 2012, 12:20:11 pm »

Bij het Printen van de Omzetbelasting aangifte wordt v.w.b. de ICL vrijgestelde leveringen de totale omzet per land getoond. Hierover wordt (dummy) een btw tarief berekend welke aangegeven moet worden, maar meteen bij de voorbelasting weer mag worden teruggevorderd (per saldo 0 dus).

Dit dummy tarief kan in het scherm worden opgegeven (en zal mogelijk met Profit-DynScreen van een defaultwaarde zijn voorzien danwel disabled zijn). Met dat het BTW percentage van 19% naar 21% is verhoogd, dient U bij deze print ervoor te zorgen dat 21% wordt toegepast.


* LOPROB.PNG (9.66 KB, 398x269 - viewed 272 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.015 seconds with 19 queries.