Heart-Profit ERP
July 05, 2024, 09:27:51 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: LOARV6RA TOONT geen negatieve waarden  (Read 3702 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: August 06, 2007, 01:48:45 pm »

LOARV6RA (OF is het nou LOARVGRA?) Raadplegen verwachte voorraad per artikel per week toont telkens 0.

bij LOPBIVGN Genererern prod/ink behoefte (behoefterun) heb ik als datum 17-09-2007 opgegeven. Zolang ik maar geen scope gebruik (scope niet aanvinken) komt er geen geblokkeerde functie, en kom je vervolgens via <3 - Shift f7 - 4> bij LOARV6RA, met het beeld zoals in de bijlage is opgenomen. Dit bevreemd mij, daar er wel degelijk een uitgaande behoefte lijkt te zijn, die niet gedekt kan worden door de actuele voorraad.

Nu kom ik overigens ook nergens expliciet tegen hoe we dachten om te moeten gaan met 'negatieve' voorraad. Is er bewust voor gekozen om negatieve voorraad (hetgeen je dus tekort komt) niet te tonen? Mij lijkt namelijk, dat je net als in o.a. het verwacht voorraadverloop, gewoon negatieve voorraad kunt krijgen. Er zijn namelijk nog geen PO's aangemaakt om die verwachte vraag te dekken. Dit kan dus niet de oorzaak van het feit dat er elke week '0' voorraad is.

Wat gaat hier mis?


* loarvgra.JPG (37.08 KB, 1206x152 - viewed 145 times.)

* loarvvra 11868.JPG (80.14 KB, 891x374 - viewed 165 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #1 on: August 06, 2007, 02:06:44 pm »

Ik heb de verklaring ook al: Dit komt voort uit het besteladvies. Als je bij het besteladvies het verwacht voorraadverloop bekijkt, komt volgens mij de aap uit de mouw: In tegenstelling tot het verwacht voorraadverloop wat je ziet het artikel, staan hier ook de inkomende behoefte's in de vorm van "besteladvies" tevoorschijn. Dus: een uitgaande behoefte van bijvoorbeeld 100 ton (HPP, verkooporders etc....) wordt gedekt door een inkomende behoefte van 100 ton in de vorm van een besteladvies. Dan moeten we maar eens even ter rade gaan wat de toegevoegde waarde nog is van dit scherm ...

De definitie die ik nog heb terug kunnen vinden was:
"Verwachte voorraad aan het einde van elke week (= huidige voorraad in week 0 - verwacht gebruik + geplande ontvangst) voor de weken 2 t/m 6"

Moeten we nou de discussie aan gaan of een besteladvies een "geplande ontvangst" genoemd mag worden? IN de Helptekst kan ik het antwoord er althans (nog) niet op vinden. Of zijn mijn verwachtingen omtrent dit scherm wellicht onjuist?
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: August 06, 2007, 02:09:38 pm »

Ik heb de verklaring ook al:
--> voor alle duidelijkheid: ik vermoed dat dit wellicht een oorzaak zou kunnen zijn. Dit hoeft niet per se zo te zijn!
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #3 on: August 06, 2007, 03:08:04 pm »

Het lijkt er inderdaad op dat er geen negatieve waarden getoond worden; maar net iets anders als jij denkt. Als ik bij ons op het systeem een voorbeeld maak dan heb ik voor de eerste week 110 Verschijningen nodig (Verwachte Voorraad -110), en voor elke week daarop volgend 120 Verschijningen. Ik krijg voor elke periode als Verwachte Voorraad +110 te zien. Het lijkt erop dat de weken niet goed bepaald worden en voor elke week de Verwachte Voorraad in de eerste week wordt getoond. Ik vermoed dus dat jouw 0 voortkomt uit het feit dat je voor de eerste week geen onderschreden Behoefte hebt, daarom in week 1 een 0 staat en je vervolgens voor alle weken daarop ook een 0 krijgt.

Kun je dit bevestigen?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: August 06, 2007, 03:15:19 pm »

Ik weet niet eerlijk of ik dit al dan niet kan bevestigen. Bijgaand het verwacht voorraadverloop vanuit het besteladvies. Wellicht dat je daarmee het antwoord op je vraag zelf kunt invullen. Betreft een bulkverschijning

Ik vermoed echter dat we beide het zelfde bedoelen.


* loarvvra 11868_2.JPG (30.77 KB, 891x445 - viewed 164 times.)
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: August 06, 2007, 03:20:06 pm »

Ik kan jou uitspraak dus niet bevestigen. De voorraad die ik in de week nodig heb komt er via het besteladvies wel bij. (nog niet met eoq's en dergelijke zitten knoeien) Dus de uitgaande behoefte's worden in mijn voorbeeld dus niet opgeteld bij de eindvoorraad van week 1.
Logged

KM
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #6 on: August 06, 2007, 03:24:32 pm »

Het lijkt er inderdaad op dat er geen negatieve waarden getoond worden; maar net iets anders als jij denkt. Als ik bij ons op het systeem een voorbeeld maak dan heb ik voor de eerste week 110 Verschijningen nodig (Verwachte Voorraad -110), en voor elke week daarop volgend 120 Verschijningen. Ik krijg voor elke periode als Verwachte Voorraad +110 te zien. Het lijkt erop dat de weken niet goed bepaald worden en voor elke week de Verwachte Voorraad in de eerste week wordt getoond. Ik vermoed dus dat jouw 0 voortkomt uit het feit dat je voor de eerste week geen onderschreden Behoefte hebt, daarom in week 1 een 0 staat en je vervolgens voor alle weken daarop ook een 0 krijgt.

Kun je dit bevestigen?

Waarom is dit nou eigenlijk +110? Als de voorraad op "1-1-1900" (nu) dus 0 is, de uitgaande behoefte -110 oplevert, dan is devoorraad toch -110, en niet +110? DAt die waarde vervolgens bij alle overige weken wordt getoond, tja misschien, ik kan het echter niet bevestigen omdat het rekensommetje "HPP" (uitgaande behoefte) + "Besteladvies" (inkomende behoefte)  óók altijd op 0 komt. Ik zal eens een niet-bulk voorbeeld er bij pakken.
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #7 on: August 06, 2007, 03:35:26 pm »

Je hebt een uitgaande behoefte in week 34 dus ik zou verwachten dat je iets te zien krijgt. Zoekend naar verschillen viel het me op dat bij jou de Behoeftedatums gelijk waren (HPP en Besteladvies). Dus ik heb in mijn voorbeeld de Produktie-/Inkooptijd ook aangepast en voilà, de Verwachte Voorraad schiet van +110 naar -10. Negatieve getallen kunnen dus wel.  

Ik heb mijn Voorraad gewijzigd naar 20. En als ik opnieuw de Behoefterun genereer en de Verwachte Voorraad per Week bekijk heb ik nu in elke Periode een Verwachte Voorraad van -20. Die nullen van jou komen dus omdat je per vandaag geen Voorraad hebt. Leg maar eens iets op Voorraad en kijk hoe dit uitpakt.

Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #8 on: August 06, 2007, 03:40:32 pm »

kun je die nog 's toelichten? Als je een voorraad hebt in week 1 van 110 en een uitgaande behoefte van 120 dan is de voorraad (110-120)=-10. Dat snap ik

Als je een voorrad hebt van 20, en een uitgaande behoefte van -120, dan is de som toch (20-120)=-100

Waarom kom je dan op -20?
Logged

KM
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #9 on: August 06, 2007, 03:55:20 pm »

Je haalt nu twee dingen door elkaar.

Ik ging eerst van +110 naar -10 toen ik de Behoeftedatums gelijk zette. Op dat moment constateerde ik alleen dat er blijkbaar wél negatieve getallen mogelijk waren. Ik begreep toen nog niet waar die getallen vandaan kwamen

Om daar achter te komen heb ik toen mijn Voorraad aangepast naar 20 stuks en toen dat -20 opleverde heb ik bedacht dat de Voorraad voor aanvang van Week 34 wel eens bepaald kon zijn voor hetgeen je ziet als Verwachte Voorraad in de komende Perioden.
 

De +110 kan ik nu denk ook wel verklaren. Als in het overzicht +110 staat, dan zou dat in moeten houden dat de Verwachte Voorraad voor week 34 op -110 uitkomt. In week 34 een HPP van 120. Met een Inkooptijd van 4 dagen, moet deze behoefte in week 33 gedekt worden. In week 33 ga ik dus 120 in de min, en met fysiek 10 op voorraad, was eind week 33 de Verwachte Voorraad -110.



Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: August 07, 2007, 08:50:09 am »

Ok menno, hij toont wel negatieve waarden, als ik wat op voorraad heb liggen. Leuk dat daarmee het tegendeel van de door mij bedachte titel van dit topic is bewezen. Minder leuk dat het waarden zijn waar je volgens mij weinig aan hebt. Hier klopt namelijk iets niet met de verwachting die we van LOARV6RA hadden, hetgeen ook uit bovenstaande mag blijken. Mocht het nodig zijn om het subject van dit topic aan te passen is dat uiteraard prima.

Mocht er nog een toelichting nodig zijn op onze verwachtingen van LOARV6RA dan is een vraag of belletje prima.

In de bijlage het effect wat er gebeurt als er wat voorraad is.


* loarvvra loarv6ra.PNG (67.28 KB, 1118x752 - viewed 157 times.)
Logged

KM
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.036 seconds with 19 queries.