Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:21:03 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Blokkade "Terugdraaien P.O. " i.g.v. Her-te-gebruiken-Emballage  (Read 7903 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #15 on: June 08, 2007, 11:22:21 am »

AU,
Ik heb dus de grijze cellen van PS geactiveert, ben benieuwd naar de output...

 smile smile
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #16 on: June 08, 2007, 01:03:54 pm »

Er ligt hier intussen een ontwerpje. smile
Eerst eens kijken of we dat hier intern kunnen afschieten ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
tovi
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 172


View Profile
« Reply #17 on: June 14, 2007, 10:37:00 pm »

Wij zijn er tot onze verbazing vandaag ook achter gekomen dat iets dat regelmatig werd gebruikt opeens niet meer werkte.

Ik ben het eens met de stelling dat het pakket correct moet werken. Correct bijhouden van emballage hoort daarbij.
De emballage registratie bij ons rammelt behoorlijk en wij zijn momenteel dan ook in kaart aan het brengen waar het fout gaat met als uiteindelijk doel het sluitend te krijgen. Oorzaken zullen zowel in procedures als in stamgegevens en mogelijk dus ook in software liggen.

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat waar er gewerkt wordt er ook fouten worden gemaakt. En gemaakte fouten moeten daar waar nodig hersteld kunnen worden.
Vandaag heeft iemand wel de grondstoffen afgeboekt en per ongeluk 0 verschijningen met gereed product opgeboekt.
Nu zitten we dus met de gebakken peren. (in dit geval eigenlijk zonder peren)
Ik zou even niet weten hoe dit geval op te lossen.

Kennelijk is het drukken op de knop: "gereedmelden PO" een dergelijk ingrijpende actie dat terugdraaien daarvan vrijwel onmogelijk is.
In dat geval moet je dus zien te voorkomen dat er foute boekingen zitten in de PO voordat er op de knop wordt gedrukt.

Met andere woorden;
zorg dat er voldoende controles zijn op de integriteit van de ingevoerde gegevens voordat met de knop kan indrukken;
-0 gereed product mag nooit
-massa balans tussen input en output mag niet meer afwijken dan ..% -> waarschuwing
-er mag nooit meer massa uitkomen dan dat er in is gegaan
-grondstoffen verbruik dat ..% afwijkt van de norm -> waarschuwing
-inbouwen van een tussenstap? eerst afdrukken nacalculatie en goedkeuren alleen door bepaalde personen met juiste autorisatie ?

Maar dan nog zijn er wel gevallen denkbaar dat je wilt corrigeren ook al was men gewaarschuwd.
Een fout in het opgeboekte aantal gereed product of een fout in het aantal afgeboekte grondstoffen kan op zich leiden tot een foutieve registratie van de emballage en dat is nu juist wat er beoogd wordt te voorkomen. Sterker nog; nu klopt de emballage niet meer maar de grondstof klopt ook niet meer.
Een oplossing voor dit zeer actuele probleem is daarom toch wel gewenst.

Ook als de order nog niet de status G heeft is het hebben van een mogelijkheid tot correcties uitermate belangrijk.
Bij het verwerken van de productieorders via de scanner is aan de grondstoffenkant al de mogelijkheid gebruikte grondstoffen terug te boeken.
Bij de gereed product kant is die mogelijkheid er nog niet en ook daar zijn inmiddels de nodige fouten gemaakt.
Wij zitten daar dan ook met smart te wachten op de mogelijkheid om opboekingen ongedaan te kunnen maken.
Maar ook bij het boeken van de minuten op een order is de mogelijkheid van corrigeren er nog niet.
Hoewel we al wel de mogelijkheid hebben om met de scanner uren te registreren op een order durven we het niet aan om het toe te passen, domweg omdat de gevolgen niet te overzien zijn als men een fout maakt.

Thomas
Logged

LE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #18 on: June 15, 2007, 09:24:58 am »

Nou, niemand vertelt onwaarheden, en hooguit kan de problematiek hier en daar nog worden benadrukt. Ik bedoel : dat het eigenlijk wel heel erg komplex is allemaal.

Thomas mag er momenteel de meeste problemen mee hebben, omdat hij aan de ene kant het produktiepersoneel graag alles laat doen, maar aan de andere kant je het niet aan dat personeel kunt overlaten (hebben ze geen tijd voor zeg maar smile) om e.e.a. te korrigeren. Aldus is inderdaad één van de hier besproken opties om domweg ervoor te zorgen dat het niet fout kan gaan. Overigens hebben we hier nog niet aan gewerkt, omdat we toch eerst formeel de zaken moeten kunnen herstellen en wat domweg het gevolg is van het niet voor iedereen hetzelde zijn. Voorbeeldje voor Thomas : bij mdekraa kan er formeel best wel meer massa uitkomen dan erin ging, alhoewel het bij hem om minder dan een Kg zal gaan (??) maar toch. Neem je iemand die inkt of verf maakt (op de e.o.a. manier durven die jongens op 1 na het forum niet op geloof ik), dan wordt het al snel 10Kg, als het al niet veel meer is.

Wat bij Thomas weer bijzonder is, is dat hij discreet produkt maakt in feitelijk kontinu proces ! En daar heb je het gedonder, want als er nu een pallet fout wordt opgeboekt (hoe kriiiiijg je het voor elkaar !) worden er ook getriggerde grondstoffen afgeboekt die midden in de stapel van alle door output getriggerde afboekingen zitten (ja Marco, dat zul jij wel niet gebruiken, maar ook dat kan). Zo maar de boel opnieuw doen (kwa output) is ook niet wat, want op die pallet zit een sticker, en dat ding is al 23 keer heen en weer gescanned zijn al weer doosjes afgehaald die geen idee waarheen zijn vertrokken en blablabla.

Ik stop maar weer even, maar kan in elk geval aangeven dat we al eerder dan dit topic hieraan kontinu bezig zijn (anders was de Releasenote er ook niet, haha). En eigenlijk is dàt geboren omdat iemand z'n emballage beter wil hebben. Dan snapt Marco ook weer beter waarom we niet aan alles voetstoots mogen toegeven. Maar goed dat wist hij intussen natuurlijk al.
Overigens is jullie input in deze echt nooit voor niets. Zolang je maar niet gaat denken dat wij er alleen maar zijn om het oneens te zijn met alles ... wij hebben het grotere beeld (hoop ik in elk geval) en je ziet zelfs dat het ook intern wel eens dit soort gevechtjes oplevert. Allemaal nuttig, en zoals elders ook al gezegd, intern doen wij het al jaren zo (niet praten maar schrijven).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #19 on: June 15, 2007, 09:35:02 am »

Tovi,

als je naar gaten in de emballage registratie zoekt:
Behalve deze hebben wij er nog 1 gevonden, en dat is (natuurlijk) als je omvormt zonder hier een formele productieorder aan te hangen.
In dat geval creeer je de "verpakking" uit lucht.
Het is dus zaak als je gaat zoeken dat je ook eens kritisch kijkt naar de [BIJ/AF] en [OMVORM] mutaties en dit ook met de mensen op de werkvloer eens goed onder de loupe neemt.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #20 on: June 20, 2007, 12:55:18 pm »

Wij krijgen hier nu echt problemen met kostprijzen en voorraden door het niet meer kunnen inzetten van de terugraai functie daar 60% van onze "bulk" opslag in hergebruik IBC's zit
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #21 on: July 03, 2007, 12:25:32 pm »


Marco,

Met name naar aanleiding van jouw grieven in deze, hebben we voor anderen nu e.e.a. dusdanig op de rit dat de basis goed is om voor jou mee verder te gaan (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18531.0). Let wel, weken werk verder en de meeste tijd door ons betaald. Aan jou het verzoek om te kijken of je per de genoemde Releasenote nu iets kunt wat je aanstaat, met de opmerking dat er niets in zit wat rekening houdt met jouw situatie, maar het tòch zou kunnen voldoen (dat dus, gezien genoemde juiste basis die er nu zou moeten zijn).

Ik kan me voorstellen dat je in dit stadium niet weet waar het over gaat, en wat dat betreft het verzoek om een Upgade te doen, zodat we er daarna op kunnen verder borduren.

Mocht er voor jou nog maatwerk nodig zijn, houd dan svp in gedachten dat je nu wèl afbent van het handmatig moeten korrigeren van de Emballage.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #22 on: July 09, 2007, 09:32:15 am »

Samenvattend,

OK, ik zal het gaan testen, en kijken of de functie voor ons met de in de releasenote genoemde voorbehouden een voor ons werkbare situatie geeft.

(trouwens ik ben net terug van vakantie, dus weer helemaal "bij", dus opgepast  smile)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #23 on: July 26, 2007, 01:51:31 pm »

Zover ik kan vinden werkt het niet:

1 - Ik kan nog steeds geen grondstof input corrigeren
2 - Als ik 1 verschijning heb met meerdere inhouden boekt het systeem alles terug, maar zet maar 1 output regel open. (Bv bij 20 hele drums en 1 restdrum)
3 - Aangezien kostprijs bij goedkeuren afboekingen bepaald wordt wordt de kostprijs ook niet goed aangepast.

Dus, helaas nee dit is geen oplossing voor ons probleem
Blijf dus nog steeds zitten met een groot probleem dat wij niet in staat zijn kennelijke productiefouten eenvoudig op te lossen. Hetgeen waarvoor wij in eerste instantie die terugboek functie hebben laten maken.

mbt jouw eerdere opmerking:
<quote>
Dus, Terugdraaien PO wilde niemand behalve jij, en omdat wij die Emballage even niet zien, maar jij wel en je je vervolgens van de domme houdt omdat we je al 100 keer hadden gewaarschuwd ...
</quote>

Ik kan me echt niet voorstellen dat de andere gebruikers alleen maar operators hebben die nooit wat fout afboeken. Dus die opmerking snijdt geen hout.

Juist omdat mensen fouten maken hebben we die functie in juni2001 voor Hfl. 2100 laten bijprogrammeren.
Immers alle andere modi om iets te corrigeren werken niet echt daar je dan achteraf corrigeert en dus de verkeerde kostprijzen en producthoeveelheiden in de statistiek en boekingen blijft zien.

Graag toch een meer constructieve oplossing waarmee we op een correcte wijze om kunnen gaan met de altijd aanwezige operatorfouten.

« Last Edit: July 26, 2007, 02:02:32 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.127 seconds with 20 queries.