Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:28:43 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Genereren geserienummerde PO op basis artikel eigenschap  (Read 3454 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: March 26, 2007, 11:12:12 am »

Hallo,

Momenteel hebben wij een klant die ons een serie vaten stuurt met daarin een afgewogen hoeveelheid halffabrikaat. AD moet deze per partij afmaken op spec. Vergelijk even met het op kleur maken van een heel stel blikken verf in zo'n verfmengmachine.

Wat zij willen is dat de batchnummering een teller gaat bevatten. Dus het eerste vat krijgt ons normale batchnummer met -01 erachter en het 11e vat -11 en zo door.
We willen deze PO's per klantorder ingeven en dat heart dit dan automatisch splitst en "serienummert".
Per vat willen we een aparte PO ivm traceerbaarnheid, werkinstructies, hoeveelheiden enz...

Met de huidige situatie is het wel mogelijk om door Heart van elke drum een aparte PO te genereren (maximale ordergrootte op verschijningniveau), maar hierbij krijgt elke PO een nieuw batchnummer; wat we dus niet willen.

Zou het mogelijk zijn op artikelniveau tabblad 6 iets te maken waarmee deze werkwijze getriggert kan worden?
Dus een soort chargenummer + serienummering activeren, met opgave lengte chargenummer + lengte serienummer?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #1 on: March 26, 2007, 01:17:31 pm »

Je kan dit realiseren door bij de Artikel/Verschijning de Rubriek "Aantal Verschijningen per Partij" op 1 te zetten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: March 26, 2007, 05:09:09 pm »

Volgens mijn collega Joost krijg ik dan gewoon een normale oplopende reeks batchnummers en niet de gezochte:
<basisbatchnummer-volgnummer> format

en dat is wat onze klant op zijn labels wil en waar de tracibility ook op moet kunnen zoeken
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Menno
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 398

Het is niet zo moeilijk, als je denkt.


View Profile
« Reply #3 on: March 27, 2007, 08:23:24 am »

Joost mag het weten, maar volgens mij levert deze inrichting onderstaand resultaat op: 1 Charge en per Outputregel een Intern Chargenummer bestaande uit het Chargenummer en een Volgnummer.


* PO.jpg (84 KB, 709x526 - viewed 221 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: March 27, 2007, 08:35:52 am »

Het mechanisme voegt hier niet slechts 01, 02, 03 , 04 etc. aan toe, maar vult het Chargenummer helemaal op tot het einde met voorloopnullen en dan 1, 2, 3 etc. Afhankelijk van je 'hoofdcharge' kun je dan 12345000001, 12345000002 krijgen danwel 12345678901, 12345678902.

Afzender: Joost. Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: March 27, 2007, 09:14:16 am »

PS mijn collega heet echt Joost - LOL

Maar mijn vraag blijft: Is het mogelijk om het chargenummer in het format
<basisbatchnummer-volgnummer> te krijgen, want dat is de vraag van onze klant....

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: March 27, 2007, 10:02:42 am »

Hetgeen je letterlijk vraagt is volgens mij niet mogelijk. Als er iets als Subcharges (01, 02, 03, 04 etc.) aan de orde is op een Hoofdcharge, dan is dat in ieder geval altijd binnen één Produktieorder, en nooit over meerdere orders heen.

Wat misschien wel een oplossing is, is een specifieke Chargeserie te hanteren. Je kreëert 11 Produktieorders afzonderlijke Produktieorders die je allen in eenzelfde (nieuwe) range laat nummeren, waarna je vanzelf 01 t/m 11 krijgt.

Bij een Artikel (Tabblad 6) kun je aangeven dat het Artikel met een vrij Chargenummer moet werken. Middels de rubriek eronder kun je de lengte van die Chargeserie opgeven.

De eerste rubriek zorgt ervoor dat je zelf 'het linkerdeel van het uiteindelijke chargenummer' mag opgeven: de chargeserie. Profit zal vervolgens zelf beginnen te volgnummeren binnen deze chargeserie, door het chargenummer op te vullen met 00000000001, 00000000002 etc.

Maar...

Die procedure is dynamisch opgebouwd o.b.v. de lengte van de Chargeserie. Ofwel, bij een Chargeserie van 9 blijven er 2 posities over om te volgnummeren. Bij een Chargeserie van 8 blijven er 3 posities over om te volgnummeren. Het bij het Artikel opgeven van een Chargeserie van 8 of 9 hoeft helemaal niet in te houden dat je er ook 8 of 9 moet invullen, maar het dwingt wel af hoeveel volgnummers je krijgt.

Ofwel, als jij bij je Artikel een Chargeserie van 9 opgeeft, dan kan het systeem nog maar 2 posities gebruiken voor het volgnummer, en da's precies wat je wilt. 01, 02, 03 etc.

Bij het (handmatig  Sad) toevoegen van een Produktieorder zal het systeem a.g.v. de 1e rubriek vragen om een Chargeserie. Stel dat je daar ABC invult, dan worden de Chargenummers binnen die serie ABC - ABC01, ABC02 etc.
Vul 12345 in, en je krijgt 1234501, 1234502 etc.
Het zou een idee kunnen zijn de door de klant aangeleverde batch als Chargeserie te gebruiken.

De Chargeserie is echter wel iets wat je zelf moet invullen, en zal niet een nummer zijn volgens je normale algoritme. Daarnaast leent e.e.a. zich denk ik niet om vanuit een Verkooporder(regel) direkt 11 Produktieorders te genereren binnen dezelfde Chargeserie.

Nb: Chargeserie gebruiken + Serienummeren (Assemblagerecept) biedt wel de mogelijkheid om 1 PO met 10 stuks te maken, in welk geval alle Subcharges op die ene Produktieorder staan. Je produceert dan a.h.w. 10 charges op 1 order (maar Input-/Output kun je wel per charge registreren). Bij Af-/Opboeken moet je er dan rekening mee houden dat je de gegevens wel op de juiste charge boekt.


* LOPOVPRA2.PNG (13.81 KB, 709x364 - viewed 209 times.)

* LOPOVPRA.PNG (18.1 KB, 709x364 - viewed 208 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #7 on: March 29, 2007, 04:29:14 pm »


Bij het (handmatig  Sad) toevoegen van een Produktieorder zal het systeem a.g.v. de 1e rubriek vragen om een Chargeserie. Stel dat je daar ABC invult, dan worden de Chargenummers binnen die serie ABC - ABC01, ABC02 etc.
Vul 12345 in, en je krijgt 1234501, 1234502 etc.
Het zou een idee kunnen zijn de door de klant aangeleverde batch als Chargeserie te gebruiken.

Dit doen we al bij meerdere aftaporders vanuit een tank. Dan geven we het originele batchnummer met een "-" in en krijg je dus 00000-01, 00000-02 enz.



De Chargeserie is echter wel iets wat je zelf moet invullen, en zal niet een nummer zijn volgens je normale algoritme. Daarnaast leent e.e.a. zich denk ik niet om vanuit een Verkooporder(regel) direkt 11 Produktieorders te genereren binnen dezelfde Chargeserie.


En dit is nu juist wat ik wilde....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: March 30, 2007, 08:47:20 am »


De Chargeserie is echter wel iets wat je zelf moet invullen, en zal niet een nummer zijn volgens je normale algoritme. Daarnaast leent e.e.a. zich denk ik niet om vanuit een Verkooporder(regel) direkt 11 Produktieorders te genereren binnen dezelfde Chargeserie.


En dit is nu juist wat ik wilde....

Nah... misschien zijn er toch nog mogelijkheden...

Om te beginnen dacht ik dat een P.O. zich 1:1 verhoudde met een V.O.-Regel, maar zag dat Weergeven P.O. bij V.O.-regel wel een 1:n scherm betreft. Als ik vervolgens een P.O. wil genereren uit een V.O.-regel, dan zie ik in het scherm een regel 'Maximum aantal Verschijningen per P.O. niet bekend' staan, en dus dat veld eens ingevuld bij de Artikel-/Verschijning.
Onder rubriek 'Aantal Verschijningen per Partij' (waarmee je 1 P.O. voor 400 zakken van 25 Kg kan laten opsplitsen naar 1 P.O. met 10 subcharges van ieder 40 zakken) heb je een rubriek 'Maximaal aantal Verschijningen per P.O.'. Deze is bedoeld om de Behoefterun (en schijnbaar ook genereren PO uit VR) 1 P.O. te laten genereren per opgegeven aantal Verschijningen.

Ofwel, die vul ik nu in met 1 (ik wil 1 PO per vat).
Bij de VO regel vul ik de basischarge in (ABCDE).
En ik ga een PO genereren uit de VO regel.

Resultaat bij een verkoop van 5 vaten is



Ofwel, een 1:n relatie tussen de VO-regel en de daaruit gegenereerde PO's.

Maar, helemaal goed gaat het nog niet, want alleen bij de eerste PO wordt de opgegeven Chargeserie gerespekteerd, en bij de volgende orders niet.

Zal hier eens naar kijken...

We komen in ieder geval al verder dan ik verwachtte.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: May 30, 2007, 02:21:46 pm »

Aangepast. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=18342.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.051 seconds with 19 queries.