Na telefonisch overleg komt dit m.i. neer op het volgende :
Jullie hebben een klant die jaarlijks een Verkooporder plaatst voor eigenlijk het hele jaar. Dit betreft het kreëren van voorraad ten gunste van de klanten van die klant. Jullie houden dus voorraad aan voor (o.a.
) die ene klant van jullie, dan wel kreëren die tijdig.
N.b.: "Een" Verkooporder betreft de Verkooporder voor één produkt, en zo krijg je ieder jaar voor een heel stapeltje produkten zo'n Verkooporder. En, één zo'n Verkooporder heeft een gebruikelijke Orderreferentie (of niet; maakt niet uit), en dàt nummer noemen we vandaag het SAP nummer.
Vervolgens wordt het door het jaart geleverd aan de klanten van die ene klant, en bij het Faktureren daarvan moet het SAP nummer worden vermeld. N.b.: Dat noem ik vanaf heden gewoon de Orderreferentie, wat dus desnoods gewoon het Verkoopordernummer is van de "jaarorder".
Problematiek : De klant van die ene klant bestelt meerdere produkten tegelijk op
zijn Order, en dus moet je feitelijk per Faktuurregel de Orderreferentie gaan noemen van de jaarorder. Dat zijn dus verschillende Orderreferenties van jaarorders op één Faktuur.
Terzijde ... met desnoods op de e.o.a. manier ook weer de Orderreferentie van de klant van de ene klant, maar dat is een separaat verhaal wat op "normale" wijze kan worden optgelost, e.e.a. ook afhankelijk van de verdere inrichting.
Moraal : dit betreft "Afroeporders".
Aldus, moet je jezelf toch eerst dwingen binnen dit fenomeen te gaan denken en opereren;
In Profit betreft dit Verkoop Kontrakten, die je dus in jullie geval eens per jaar inbrengt, en wel per produkt.
Een Verkoop Kontrakt lijkt heel erg op eennormale Verkooporder, en zie ook maar voor je dat je bij zo'n Kontrakt de Orderreferentie (SAP nummer) inbrengt waar het hier om gaat;
Als nu de klant van de ene klant een Order plaatst (komt via die ene klant bij jullie binnen dacht ik) dan ga je afsnoepen van de hoeveelheid die op het Kontrakt staat (en waarvoor je op dat moment de voorraad zou moeten hebben als alles goed is), en mag je het zo zien dat je een stukje van het Kontrakt overhaalt naar een normale Verkooporder. N.b.: Dit gaat vrij intuïtief, omdat je eigenlijk een normale Verkooporderregel inbrengt, en het systeem meldt dat er een Kontrakt voor loopt met de vraag "Afboeken van Kontrakt ?".
Let op : zoals laatst gekonstateerd via het forum, werken de Verkoopkontrakten niet met Dynamische Kenmerken (wel met Statische), dus houd dat in de gaten.
Nu komt er logistiek gezien veel en veel meer bij kijken dan je kennelijk zelf hebt gedacht, anders zàt je al wel op het pad van de Kontrakten. Immers, je hebt hier te maken met -zoals gezegd- het voorraad moeten houden / op tijd hebben voor die klant.
Wil je niet meteen uit je voegen barsten (magazijn) dan moét je hier iets voor regelen in logistieke zin. En dit gebeurt via HPP;
Het gaat in dit bestek te ver om dat uiteen te zetten, maar kortweg komt het erop neer dat je via HPP Behoefte gaat kreëren, en wel op tijd (niet te vroeg; niet te laat). In de Kontrakten (lees Orders waarvan je kunt afroepen) bevindt zich dan ook funktionaliteit waarmee je de Behoefte die voor een heel jaar geldt, ook kunt verdelen over dat jaar. Per Artikel zoals je denkt dat het loopt, en met een fijnheid die je zelf wenst (per maand, per week, enz.). Dus, ene klant zegt 100.000 KG, en jij verdeelt dit naar je beste verwachting over de perioden door het jaar heen. E.e.a. werkt ook
consumptief wat zoveel wil zeggen als dat het systeem weet hoeveel er in een periode nog is te gaan, dan wel wat er niet meer zal komen.
Let op :Uiteindelijk is dit nog "faktoren" meer ingewikkeld, als je ten eerste nagaat dat je aan het afnamepatroon van de klanten van de ene klant kunt gaan denken (want daar komt het uiteindelijk wel op neer), en dat je als het even kan geautomatiseerd betreffende prognoses moet gaan maken (want : kun je zelf niet meer bijhouden en het is ook één groot komplex van klantjes die samenkomen in die ene klant. Het systeem weet het echter wel (als je wilt), e.e.a. dan weer afhankelijk van wat / wie je hoe registreert;
Aangaande het laatste moet je eraan denken dat er nogal verschilk bestaat tussen het registreren van de klanten van die ene klant als Afleveradres, dan wel als normale Debiteuren waar echter de Faktuur nooit heen gaat. Beiden kan, maar in het laatste geval ben je veel flexibeler. MAAR :
Als je deze kant op wilt, moeten we eerst wel kijken of dit in het systeem op dit moment via de Kontrakten wel zo werkt zoals ik impliceer dat goed voor je is, omdat je -dan- te maken krijgt met een Verkoopkontrakt voor een Groepsdebiteur waaruit onderliggende "debiteuren" afroepen ... volgens mij kan dit nu niet. Maar ... niet moeilijk om te maken (maatwerk).
Nou, zoiets ?