Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:29:29 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verzamelfactuur lay-out variabele orderreferentie en vrachtbrief  (Read 6121 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: February 12, 2007, 12:38:03 pm »

Bij het afdrukken van verzamelfacturen maken wij gebruik van een tweetal specifieke variavele.

%HH:VFREF:40%    Geeft verkooporder, datum en referentie weer
%HH:VFVBR:11%   Geeft vrachtbrief nummer weer waar de verkooporder op geleverd is.

Het probleem ontstaat als de de klant af en toe geen verzamelfactuur maar een factuur van een verkooporder ontvangt.
Beide variabele worden nu niet gevuld.
Om dit te onder vangen is gekozen om in de header van een verkooporder
dan maar als nog het orderrefentienummer, datum en verkoopordernummer en vrachtbrief nummer op te nemen.

Dit is geen gezicht want op de verzamelfactuur verschijnt dit dan ook weer.

EDIT1 sorry vraag vergeten, kan deze variabel altijd gevuld worden ongeacht verzamelfactuur.


Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #1 on: February 12, 2007, 05:09:53 pm »

Kan deze variabele gevuld worden ongeacht verzamel factuur.

Nu staat er in het geval van verzamelfactuur twee keer het orderreferentie nummer en Vrachtbrief nummer op.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Richard Masseling
Moneymaker
****
Offline Offline

Posts: 1316


View Profile
« Reply #2 on: February 13, 2007, 10:30:45 am »

Ik dacht dat het zo was dat er in de Header m.b.v. de Variabelen %UF-ORREF%, %UF-VONR% en %UF-VRACHTBR% alleen gevuld werden indien het niet ging om een Verzamelfaktuur en dat de %HH:VFREF:xx% en de %HH:VFVBR:xx% juist gevuld werden indien het gaat om een Verzamelfaktuur.
M.a.w. op deze manier zou het op te lossen moeten zijn. Voorwaarde is wel dat je niet Faktureert op Vrachtbrief, want dan worden altijd de %HH:VFREF:xx% en de %HH:VFVBR:xx% Variabelen gevuld en als het dan om 1 order gaat, worden ook de Header Variabelen gevuld.
« Last Edit: February 13, 2007, 11:07:18 am by Richard » Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #3 on: February 13, 2007, 12:28:13 pm »

Ik dacht al dat ik dit antwoord zou krijgen
Er is geen probleem mits, En wat doet LA juist factureren vanuit vrachtbrief.
Kunnen jullie het oplossen Richard.
Zou wel prettig zijn.

EDIT 1: Ik zit nogmaals de uitleg eens goed te lezen. Maar het probleem bij LA is veel complexer.

In 90 procent van de gevallen wordt over VB gefactureerd en af en toe normaal middels LOUFGN  van verkooporder tot verkooporder. Ook om alle credit orders te factureren.
Volgens mij is het standaard vullen van de variable de eenvoudigste oplossing.

Dirk-Jan
LA
« Last Edit: February 13, 2007, 12:34:56 pm by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: February 13, 2007, 12:48:26 pm »

Kunnen jullie het oplossen Richard.
Volgens mij is het standaard vullen van de variable de eenvoudigste oplossing.

Er is vast en zeker wel een oplossing te verzinnen (maatwerk), maar niet door deze Variabele standaard te vullen. Kwa naamgeving begint de Variabele met VF hetgeen staat voor "VerzamelFaktuur". Die is dus enkel in die situatie aan de orde.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #5 on: February 13, 2007, 01:00:29 pm »

Ik snap wel dat het allemaal te maken heeft met verzamel facturen. het probleem is echter hoe lossen we het op. Ik heb ooit een variable gekregen waar ik niet in alle gevallen mee uit de voeten kan.
De layout voor de factuur is nog gemaakt door GF want niemand binnen Lampenier zou dit ooit voor elkaar gekregen hebben veel te ingewikkeld. De oplossing was toen en nog steeds fout. Niemand schrijft twee keer het zelfde order referentie op zijn factuur is gewoon geen gezicht, maar welke orderreferentie moet er dan komen te staan in de Header. Want de mogelijk is dat we wel 10 verschillende referbties moeten afdrukken. Van de eerste verkoopfactuur, of de tweede of de derde ik weet het niet.

De methode niet vullen van de Header variabele als het een verzamelfactuiur betreft is een goede oplossing echter ik waag mij, en dat was al weer een foutje in mijn vorige reply, met adviezen te komen voor oplossingen. Ik heb daar gewoon te weinig kennis voor om dit goed te kunnen bedenken  unhappy unhappy unhappy

Succes heren in B.veld.
 Cool
Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: February 13, 2007, 03:18:59 pm »

Als ik jouw laatste post lees, wil ik je dit in elk geval niet onthouden :

Als je met Verzamelfakturering werkt, ontkom je er niet aan op "regelniveau" van de Verzamelfaktuur - die dus meerdere Verkooporders bevat (op welke wijze ook ontstaan) - de Orderreferentie te noemen. Merk op dat waar er meerdere Regels van één Verkooporder worden afgedrukt, je dùs ook net zo veel keren dezelfde Orderreferentie ziet.

Dit heeft niets te maken met een niet-Verzamelfaktuur, waarbij alle zichtbare Regels horen bij die ene Order die je nu faktureert, en waarbij je dùs ook in de Header die ene Orderreferentie kunt noemen, en waarbij het ook nog eens merkwaardig staat om per Regel steeds dezelfde Orderreferentie te noemen.
Feit is dat je *eigenlijk* niet met één Layout uit de voeten kunt, tenzij wij e.e.a. zo aanpassen dat dit formeel wel kan, maar JIJ vervolgens zit met de dynamiek. Immers, je moet bij de Verzamelfaktuur niet alleen in de header de Orderreferentie weglaten, maar óók de tekst "Orderreferentie : ". Hetzelfde voor de niet-Verzamelfaktuur maar dan op Regelniveau.

De laatste alinea suggereert dan dat wij ook die tekst "Orderreferentie :" dynamisch moeten maken (leeglaten wanneer niet aan de orde), maar je altijd nog met de positionering hebt te maken, die afhankelijk van hoe je e.e.a. indeelt onaangetast kan blijven, of juist de hele boel op z'n kop zet. Bijvoorbeeld : Als de Orderreferentie als enige op een aparte regel staat bij de Verzamelfaktuur, krijg je een lege regel als je 'm weglaat omwille/bij de niet-Verzamelfaktuur. In dat geval zou je te maken hebben met een optionele regel ... en het wordt van kwaad tot erger.

Twee Layouts is de oplossing.
Momenteel zou je dat al kunnen doen MITS e.e.a. op Debiteur niveau kan worden bepaald. Dus, als Debiteur-X altijd een Verzamelfaktuur krijgt, en Debiteur-Y juist nooit. Je kunt dan de Taalkode van de Debiteur misbruiken om door te koppelen naar de verschillende Layouts. N.b.: Mooier is het om dit via de FaktuurLayout-ID te doen die op het 7e Tabblad van de Debiteur staat, ook al is deze formeel ergens anders voor bedoeld; de eerste 3 posities van wat aldaar wordt ingevuld, bepaalt de Layout-ID voor de Logistieke Faktuur.

 wacko

Houd wel het vetgedrukte in de gaten; als dat niet zo is moeten we iets maken, en houd voor je beeldvorming dan maar alvast rekening met 2 dagen werk minimaal.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: February 13, 2007, 03:44:22 pm »

Je kunt dan de Taalkode van de Debiteur misbruiken om door te koppelen naar de verschillende Layouts. N.b.: Mooier is het om dit via de FaktuurLayout-ID te doen die op het 7e Tabblad van de Debiteur staat, ook al is deze formeel ergens anders voor bedoeld; de eerste 3 posities van wat aldaar wordt ingevuld, bepaalt de Layout-ID voor de Logistieke Faktuur.

Hier nog een beetje pratend over dit onderwerp, komen we erachter dat er eigenlijk geen reden meer is om het te benaderen in de volgorde zoals aangehaald;

Tegenwoordig mag gerust het FaktuurLayout-ID zoals genoemd worden gebruikt om de Logistieke Faktuur Layout mee aan te sturen. Dit, terwijl iedereen tot vandaag eigenlijk niet beter weet dan dat je daar de Taalkode voor dient te misbruiken. Zie ook betreffende Helptekst, die bij deze zal worden aangepast.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #8 on: February 13, 2007, 03:56:56 pm »

Dat trucje met de lay-out kende ik al

Bij SE hadden we taal kode NED en NVL  respectievelijk voor Nederlands en verzamelfactuur nederlands.

Dit kon je per debiteur regelen. En omdat je voor 99,9 procent zeker wist dat de debiteur waar de taalkode NVL aangekoppeld altijd een verzamel factuur had omdat deze debiteur soms wel vijftig order per week had was er geen enkel probleem.

Dat andere deel van je verhaal begrijp ik niet, maar dat ligt niet bij jullie maar meer aan mijn inzicht in de bijbehorende problematiek die voortkomt uit verzamelfacturen etc. etc.

Maar nu LA.

Wanneer een debiteur gemiddeld zo een 10 orders heeft die op een factuur komen is dit een verzamelfactuur. Prachtig. Maar laat hij nu voor een order een afwijkende betalingsconditie hebben, Pech hiervoor moet een afzonderlijke factuur gemaakt worden, het systeem zit dit dus niet als een verzamelfactuur met als gevolg de variabele wordt niet gevuld.

En als ik dan vervolgens in jouw betoog lees dat jij denkt dat dit ongeveer 2 dagen werk is, dan weet ik wel waarom het in het verleden niet "correct" gemaakt is. En als het inderdaad twee dagen gaat kosten dan sluit dit topic maar mooi PS want dan gebeurt hier voorlopig niets mee bij LA.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: February 13, 2007, 03:57:47 pm »

Het verhaaltje mbt VF variabelen en niet VF variabelen is juist door ons met Richard zo opgezet om bij beide factuurtypen met eenzelfde basislayout de gewenset facturen te krijgen.
Zover ik weet geeft dit geen problemen.

Inderdaad krijg je soms een dubbele referentie op de print (afhankelijk van de wijze van factureren) maar door onze klanten wordt dit nooit als een probleem gezien.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #10 on: February 13, 2007, 04:09:10 pm »

Quote
Om dit te onder vangen is gekozen om in de header van een verkooporder
dan maar als nog het orderrefentienummer, datum en verkoopordernummer en vrachtbrief nummer op te nemen.
Dit is geen gezicht want op de verzamelfactuur verschijnt dit dan ook weer.
Dirk-Jan
LA

Dat is nu precies het probleem. Er zijn een paar debiteuren die hierover begonnen zijn.
Vervolgens komt deze vraag bij mij. Toen ik het stukje tekst las van Richard dacht dat is op te lossen tot dat vrachtbrief verhaal kwam. vervolgens eenheel verhaal, een niet te slimme tip van mezelf, al met al
Afsluiten debuiteuren terug het hok in en gewoon weer lekker aan het werk.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: February 13, 2007, 04:28:19 pm »

Ik begrijp niet waarom e.e.a. niet met Verzamelfakturen-alléén zou kunnen werken. Gewoon die run nogmaals opstarten (fout, gaat vanzelf) en in die volgende doorloop komen de Fakturen er wederom "verzameld" uit, maar nu voor de volgende Konditie.

Jij hebt dit gemist, of je bedoelt toch weer iets anders.

Dit afsluiten mag van mij ook hoor.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #12 on: February 13, 2007, 05:39:05 pm »

Quote
Tegenwoordig mag gerust het FaktuurLayout-ID zoals genoemd worden gebruikt om de Logistieke Faktuur Layout mee aan te sturen. Dit, terwijl iedereen tot vandaag eigenlijk niet beter weet dan dat je daar de Taalkode voor dient te misbruiken. Zie ook betreffende Helptekst, die bij deze zal worden aangepast.

Hoe kun je de factuurlayout-id aansturen indien je factureerd vanuit vrachtbrieven.

Quote
Voorwaarde is wel dat je niet Faktureert op Vrachtbrief, want dan worden altijd de %HH:VFREF:xx% en de %HH:VFVBR:xx% Variabelen gevuld en als het dan om 1 order gaat, worden ook de Header Variabelen gevuld.

Toen besloot ik om nogmaals de tekst van RM eens goed te lezen en deze eerst eens te testen of altijd de HH-XXXX variabele wordt afgedrukt. Want dan was het antwoord van RM goed en de oplossing
 smile smile
Ga ik morgen testen of het zo allemaal werkt.

Dirk-Jan
LA

« Last Edit: February 14, 2007, 08:06:12 am by dirkjan » Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.024 seconds with 21 queries.