Dat van die Kenmerken hadden jullie dacht ik al een keer doorgegeven; ik hier intern ook, maar die persoon is er vandaag niet om te vragen wat er van is gekomen.
Nou ... niet veel goeds.
We hebben hier een zeer uitzonderlijke situatie gevonden, waar het gaat om de consistentie in het pakket. Maar, ik snap ook wel hoe het is ontstaan;
Ten eerste betreft het dus een deeltje (Verkoopkontrakten) in het pakket dat niet van Kenmerken is voorzien. Hoort niet, klopt niet. Je weet wellicht nog wel hoe ongelovig ik was dat het zo zou zijn toen je het telefonisch meldde ...
Wat blijkt nu ?
Ooit, in 1992 o.i.d. is het maatwerk wat we ooit hadden gemaakt voor een klant verworden tot het pakket Heart-Profit. Dit is samengegaan met het onderbrengen van Kenmerken in het pakket c.q. de ondersteuning voor met name de discrete omgeving. Dit klopt ook, want de eerste keer werd het pakket met discrete werking (vs. process) geïnstalleerd bij een discrete klant. Echter, in de praktijk ging het net andersom : wij hebben in maatwerk de software die we toen hadden, voor die klant de discrete zaken ondergebracht. De Verkoopkontrakten bestonden toen al, maar die klant hanteerde geen Verkoopkontrakten ... Dat hoefde dus ook niet te worden aangepast ...
Nadat genoemd maatwerk klaar was werd het pakket het pakket (werd ook na verkrijging van de licentie bij de ooit eerste klant weer teruggezet als pakket), en werkelijk al die tijd heeft niemand gemerkt dat in het deel Verkoopkontrakten geen Kenmerken zaten. Althans, niet dat wij hebben vernomen. Dat is dus 15 jaar lang, met echt wel voldoende klanten met de Kenmerk module, en zeker ook klanten die Verkoopkontrakten gebruiken.
N.b.: Dinand die we hier sinds enkele dagen ook zien rondzwerven hoort bij de laatst genoemde groep, al is alles voor zijn tijd ingericht, en worden de Kenmerken tegenwoordig bij hem niet dynamisch meer gebruikt (zijn nu vaste waardes per Atikelnummer). Wie weet dat hij snapt hoe je dan toch met Verkoopkontrakten kunt (kon) werken ...
Ik snap dat niet zo snel.
Al met al leidt het er toe dat dit anno vandaag niet kan, en het formeel maatwerk is om het te maken. Wij beschouwen dit niét als een "bug", hoezeer je er ook zo tegenaan zou kunnen kijken. Het is destijds expliciet niet gemaakt, en dat gold destijds voor de klanten van destijds, en geldt nu nog steeds, maar dan voor de klanten van nu.
We schatten in dat het 2,5 dag kost om e.e.a. te realiseren, waarbij ik wel vind dat 50% korting op zijn plaats is, gewoon omdat ik er toch zelf erg verbaasd over was dat het er "zo inconsistent" niet in zit. Dit zou ons nu ook niet meer overkomen, waarmee ik bedoel : we zouden nu nooit meer maatwerk aanbieden dat voor het geheel in consistentie niet alles zou dekken.