Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:44:02 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: printen naar scherm  (Read 4239 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: January 25, 2007, 10:59:33 am »

Een bijna perfecte functie is het printen naar scherm, waarbij alles in het kladblok wordt gezet. bijna, want er mankeren m.i. 2 dingen aan op de wijze waarop ik het heb ingericht.

1. Er worden alsnog pagina gegenereerd. Of ik nou het aantal regels op 0 of op 999 zet (zie schermvoorbeelden) het maakt niet uit, hij zal constant van die pagina's blijven maken. Dat is verrekte onhandig als je gaat kopieren en dergelijke. Wat heb ik fout staan waardoor die pagina's worden gegenereerd? Ik snap dat je pagina's krijgt als je een x aantal regels hebt opgegeven, maar hoe stel je het nou in dat hij een oneindig aantal regels op 1 blad mag houden?

2. het verspringen: Zodra je naar scherm print dan houdt 'ie een soort marge aan. Waarom eigenlijk? Ik snap dat je dat nodig bent als je naar een printer gaat, maar voor het schermprinten hoef je toch niet eerst 6 spaties te geven alvorens de regel te printen? Hoe stel je die marge in voor het printen naar scherm?

Nou zie ik bij de koppeling que aan functie wel allerhande gegevens staan die ik niet kan instellen. Biedt de geavanceerdere printmodule profit Print 3 (of iets dergelijks) uitkomst?


* sypptdrwy.PNG (18.37 KB, 625x480 - viewed 202 times.)

* syptrawx.PNG (5.92 KB, 385x218 - viewed 209 times.)

* syqdk1rawx.PNG (14.55 KB, 632x448 - viewed 215 times.)
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 26, 2007, 09:48:35 am »

Het zal toch zeker wel zo zijn dat je onderstaande 72 niet op 999 hebt gezet >  Shocked

De fysieke lengte van de print op het scherm zal hiermee heus 999 regels zijn (dus, 999 regels verderop krijg je ==Einde Overzicht==), maar  daar gaat het je toch niet om ? of juist wel ?


Die marge ontstaat omdat het een print is en blijft. Kijk overigens eens naar de kop van de print, of die toch niet stiekem meer naar links staat dan de rest (volgens mij is dat namelijk standaard werkwijze). Zo niet :

Probeer de marge te beinvloeden door een negatieve kantlijn op te geven.
Niet dat je dat gaat lukken, want je hebt nu te maken met schermdrivers, en dáár heeft echt niemand meer de boekjes van zoals die in 1980 bestonden ... (maar als je weet hoe het moet, moet het kunnen; wij weten dit overigens niét).


* SYPRK1.PNG (8.92 KB, 733x152 - viewed 181 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 26, 2007, 10:55:44 am »

Het zal toch zeker wel zo zijn dat je onderstaande 72 niet op 999 hebt gezet >  Shocked

De 999 regels die jij bedoelt staan in de Printerdriver, en daar heeft Johan e.e.a. op 999 staan (zie 1e schermprint).
Deze bladlengte wordt hooguit gebruikt bij matrixprinters om mee te impliceren of er 11" of 12" papier in zit. Wink
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 26, 2007, 11:06:38 am »

Nou, daar hebben we wat aan.  no
Kun je dan ook aangeven hoe het beschreven probleem wèl wordt opgelost ? immers, als het goed is bestaat het probleem niet.
Of ?

Daarnaast ben ik het vast niet met je eens. Bladlengte = Bladlengte, en die zal er -als alles goed is- voor zorgen dat er na 72 regels ook een nieuw blad ontstaat.
Zeg het maar ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #4 on: January 26, 2007, 04:18:34 pm »

toestaan dat er meer dan 999 regels op een blad mogelijk zijn? Lijkt me althans het gemakkelijkste. Of: als er 0 staat dan een oneindig aantal regels op 1 blad.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 26, 2007, 04:52:44 pm »

Ik geloof niet dat je hier erg geholpen wordt.
Probeer dan toch mijn 72 > 999 maar eens.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 26, 2007, 09:50:10 pm »

toestaan dat er meer dan 999 regels op een blad mogelijk zijn? Lijkt me althans het gemakkelijkste. Of: als er 0 staat dan een oneindig aantal regels op 1 blad.

Er moet wel wat meer gebeuren... Merk op dat als je een printje van 10 regels naar je scherm print met een driver die 999 zegt, de '== einde overzicht' op 2 regels onder het eind terecht komt. Op regel 997 dus. Verhoog je dit tot 9999, dan heb je straks bijna 10000 lege regels in de print. Kortom, ook daar zullen we dan op moeten ingrijpen, en als het ff tegenzit, zit dat in ieder printje.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 26, 2007, 09:53:38 pm »

Merk op dat als je bijv. een standaard printoverzicht eerst naar het scherm print, en daarna exporteert naar Excel (of DBF), daar al koding in zit die de pagina's herkent en deze eruit filtert.
Voor hetzelfde geldt probeer je ook zoiets zelf te doen door de PRFILE.PRN in Excel in te lezen, en is je probleem toch een reeds opgelost probleem.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 26, 2007, 09:57:36 pm »

2. het verspringen: Zodra je naar scherm print dan houdt 'ie een soort marge aan. Waarom eigenlijk? Ik snap dat je dat nodig bent als je naar een printer gaat, maar voor het schermprinten hoef je toch niet eerst 6 spaties te geven alvorens de regel te printen? Hoe stel je die marge in voor het printen naar scherm?

Iedere regel op een printje heeft een marge links van een aantal posities. Bedoeld om gaatjes in het document te kunnen prikken voor opslag in een ringmap. Dit soort zaken zijn ingebouwd in het printje. Een printje print op algemene wijze naar 'een device'. Of dit scherm, een printer, pdf, een fax is maakt niet uit. Het printje weet daar niets vanaf.
Niet instelbaar dus. Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 29, 2007, 08:26:40 am »

Quote
Iedere regel op een printje heeft een marge links van een aantal posities. Bedoeld om gaatjes in het document te kunnen prikken voor opslag in een ringmap. Dit soort zaken zijn ingebouwd in het printje. Een printje print op algemene wijze naar 'een device'. Of dit scherm, een printer, pdf, een fax is maakt niet uit. Het printje weet daar niets vanaf.
Niet instelbaar dus. Sad

Bij het printen van EDI berichten zoals pakbonnen of inkooporders mogen er geen lege spaties zijn en moet de print beginnen op positie "0" iets wat het ook doet. Als je deze print opent in notepad begint de print perfect vooraan zonder voorloop spaties.

Maar dit zal wel niets te maken hebben met het de bovenstaande discussie.

Dirk-Jan
LA
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 29, 2007, 09:11:34 am »

Bij het printen van EDI berichten zoals pakbonnen of inkooporders mogen er geen lege spaties zijn en moet de print beginnen op positie "0" iets wat het ook doet. Als je deze print opent in notepad begint de print perfect vooraan zonder voorloop spaties.

Sorry, ik had duidelijker kunnen zijn. "Bij ieder standaard printoverzicht".
De overzichten waar jij op doelt zijn gemaakt via een Variabele Layout, en daar bepaal je zelf hoe e.e.a. eruit ziet.
Dit heeft niets met de standaard prints te maken (omdat je daar de indeling niet zelf van kan bepalen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.026 seconds with 21 queries.