Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 01:02:41 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Factureren zonder te leveren  (Read 5487 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« on: January 24, 2007, 02:14:34 pm »

Voor een klant hebben we een partij geproduceerd. Echter we hebben pas een gedeelte verzonden,
hoe kunnen we hem nu toch de volledige partij facturen.  Kan dit vanuit de verkooporder of moet je hiervoor een speciale factuur maken

Dirk-Jan Gloudemans
SE
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 24, 2007, 02:34:52 pm »

Ik ga steeds minder begrijpen van hoe jullie werken. scratching

Zodirekt ga je nog zeggen dat klanten moeten kunnen betalen voordat ze faktuur (o.i.d.) hebben ontvangen ...

Leg eens uit ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 24, 2007, 02:41:55 pm »

Beste Peter het betreft niet LA.

Dirk-Jan Gloudemans
SE

Waar we het over hebben is een partij zeep. Klant komt met een klein autootje kan niet alles meenemen vind ik niet erg maar hij mag wel alles betalen.
Als ik alles op de vrachtbrief zet verdwijnen zijn spullen uit de voorraad en is de plaats in het magazijn leeg. Terwijl er nog voorraad staat. Dit is dan wel geen eigendom van SE maar het staat er wel

Door de handel te factureren wordt de klant ook wat sneller geprikkeld om zijn handel te komen ophalen.

Dirk/jan Gloudemans
SE
Logged

Dirk-Jan
ma
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 24, 2007, 03:48:24 pm »

Quote
Dirk-Jan Gloudemans
SE

Moeilijk zeg, goed lezen.  sorry

Dan zou ik er liever aan denken dat je een stap tussenbouwt, en dat je na het aanmaken van alle toeters en bellen, het spul nog steeds binnen hebt liggen. Is ooit nog voor een andere "zeep klant" gemaakt ook ...
Hoe dat ook al weer werkt moeten we even uitzoeken voor je. Komen we op terug.

Het faktureren van niet (nog) geleverde goederen, zonder meteen te denken aan Termijnfakturering of iets wat aan dienstverlening (en Werkorders) is gerelateerd, zou ik uit je hoofd willen praten (lees : dat wil je niet betalen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
rbcgr001
Poster
*
Offline Offline

Posts: 2


View Profile
« Reply #4 on: January 24, 2007, 04:47:34 pm »

Dit doen wij middels een wachtlokatie. Wanneer een raaplijst goedgekeurd is gaat de voorraad naar een wachtlokatie (bij ons WL000). Je kunt dan een faktuur genereren. Wanneer de zending opgehaald wordt kunt je een vrachtbrief maken, je moet dat alleen nog definitief leveren na het selecteren van de pakbon (volgens mij middels F2-F6). Hoe het met een gedeelte gaat heb ik geen idee van.
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #5 on: January 24, 2007, 05:31:30 pm »

Wij doen dit middels 2 artikelnummers.
Immers als de klant betaald heeft is het van hem en zetten we het na de levering (in Heart) weer via een dummy inkoop tegen 0-waarde terug op voorraad.
Voor de herkenbaarheid start het artikelnummer dan met een specifieke lettercode.
Dus ART1***** is ons eigendom met waarde
en bv. DIRK0******* is eigendom van Dirk en staat bij ons op voorraad tegen 0-waarde.

Mede reden voor ons om het zo te doen is dat wij als chemische club wettelijk verplicht zijn alle goederen op het terrein in te boeken en de voorraden bij te houden en dit was de enige wijze waarop we dit konden realiseren.

Dezelfde methodiek gebruiken wij als de klant een partij als inbesteed werk om niet aanlevert.

Misschien dat dit je helpt als het vaak voorkomt....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 24, 2007, 05:44:33 pm »

Mede reden voor ons om het zo te doen is dat wij als chemische club wettelijk verplicht zijn alle goederen op het terrein in te boeken en de voorraden bij te houden en dit was de enige wijze waarop we dit konden realiseren.

... zolang je maar onderkent dat de methode van rbcgr001 ook een methode is, en dat die methode (nu 14 jaar bestaat en) formeel onderdeel van het logistieke proces is in Heart-Profit. Dus, het fenomeen "Wachtlokatie" is inderdaad een in het pakket behandeld fenomeen.

rbcgr001 welkom !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 24, 2007, 08:11:58 pm »

Quote
  Dus, het fenomeen "Wachtlokatie" is inderdaad een in het pakket behandeld fenomeen.
rbcgr001 welkom !

Prachtig mijne heren maar hoe richt je dit in. of te wel HELP heb even bij lokatie gekeken maar daar niets kunnen vinden van wacht lokatie. Het spreekt mij zeker. Maar net zoals MdeKraa schrijf ben je verplicht om alle voorraad al dan je eigendom de registreren en aan te geven of het een gevaarlijk product bijvoorbeeld is.

RBCgr001 laat eens even horen hoe jullie dat doen

Dirk-Jan Gloudemans
SE
Logged

Dirk-Jan
ma
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 24, 2007, 08:22:44 pm »

Je hebt ook nog de mogelijkheid om het echt als een vooruitbetaling te registreren. Zo is het bijv. mogelijk om een Proforma Faktuur te maken o.b.v. een Verkooporder. De betaling van de klant wordt financieel ontvangen op Distributie Ontvangsten, en zodra alles geleverd is en de echte faktuur uit het systeem komt rollen, letter je de Distributie Ontvangst af op de Faktuur.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
rbcgr001
Poster
*
Offline Offline

Posts: 2


View Profile
« Reply #9 on: January 25, 2007, 08:25:31 am »

Naar mijn mening heb je geen problemen met registratie, daar het nog steeds onder hetzelfde artikelnummer geregistreerd is, alleen op een andere lokatie.

Je kunt dit regelen middels "menu parameters" en dan bij "Expeditie", "Raaplijstregels reserveren op wachtlokatie" op ja zetten en dan daaronder aangeven op welke lokatie je het wilt hebben. Deze lokatie moet je dan wel aanmaken, of je neemt een bestaande.

Suc6
Logged
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: January 25, 2007, 09:17:49 am »

Op zich mag de wachtlocatie wel werken, alleen voor het specifieke geval van een bedrijf dat met gevaarlijke goederen werkt betekent dit dat je per sectie of Hal zo'n locatie zou moeten hebben. Immers dit zit in de CPR/PGS en BRZO eisen mbt de registratie van goederen op het terrein.

En volgens mij heeft Heart maar 1 wachtlocatie....
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 25, 2007, 10:20:51 am »

Ik denk zelf dat het uiteindelijk anders zou moeten werken, althans, wil je kunnen voldoen aan wat Dirk-Jan doet/wenst;

Hij schuift de nog niet geleverde pallet enz. op een "meer normale" Voorraadlokatie, alwaar de handel blijft staan totdat de klant z'n spulletjes (eindelijk) komt ophalen. Dus, fysiek zal het al niet werken als je alles op die ene administratieve Lokatie zet. En daarnaast zul je inderdaad meerdere hallen met verschillende eisen hebben.

Of we dit gemakkelijk zo kunnen aanpassen dat alles Wachtlokatie mag zijn (want dat wil je feitelijk) weet ik zo snel niet ... blush1
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: January 25, 2007, 10:32:55 am »

Wij hebben middels bovenstaande al intern opgelost, hoe DirkJan ermee om wil geen weet ik natuurlijk niet.
Wilde alleen aangeven dat de wachtlocatie oplossing niet altijd binnen de randvoorwaarden van een specifieke branche past.

 Wink
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: January 25, 2007, 10:52:20 am »

Wij doen dit middels 2 artikelnummers.
Immers als de klant betaald heeft is het van hem en zetten we het na de levering (in Heart) weer via een dummy inkoop tegen 0-waarde terug op voorraad.
Voor de herkenbaarheid start het artikelnummer dan met een specifieke lettercode.
Dus ART1***** is ons eigendom met waarde
en bv. DIRK0******* is eigendom van Dirk en staat bij ons op voorraad tegen 0-waarde.

Ik snap eigenlijk niet hoe je dit logistiek verder regelt dan.
"Niet" is natuurlijk ook een antwoord.  Shocked
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
dirkjan
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 905


De hoogste vorm van wijsheid is eigenwijsheid?????


View Profile WWW
« Reply #14 on: January 30, 2007, 09:56:20 am »

Volgens mij kun je deze producten toch versturen via een verplaats opdracht.
Door de debiteur toe te voegen  als afleveradres aan SE
Zal een raaplijst geprint kunnen worden, deze wordt teruggemeld er wordt een pakbon geprint en die kun je op een vrachtbrief zetten. Het is allemaal misschien niet helemaal zoals het precies zou moeten zijn maar dit werkt wel.

Vooral omdat het artikelen zijn met geen financiele waarde.
Wel moet je opletten volgens mij wordt er bij verplaatsten ook iets geboekt naar goederen onderweg.
Aangezien de goederen nooit terugkomen zal deze rekekning vollopen met boekingen die telekens een waarde van nul hebben dus opzich niet zo erg. Denk ik?????

Dirk-Jan
SE
Logged

Dirk-Jan
ma
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.033 seconds with 21 queries.