Maar voor de LA lijkt mij het simpelste als ik bijvoorbeeld een behoeft heb van 109 stuks, minimaal bestel niveau is 100 en bestellen per 6 stuks dan zou ik graag een inkooporder krijgen van 114 stuks
Een Bestelniveau hebben we ook in Profit. Hiermee geef je aan "Als de Verwachte Technische Voorraad onder dat niveau uitkomt, dan moet er besteld worden". Feitelijk, hoeveel wil je er minimaal op voorraad hebben (aangevuld met de gemiddelde verkopen x inkooptijd, om tijdens de inkooptijd toch niet onder je minimum voorraad uit te komen).
Stel dat jij 109 op orders hebt verkocht, en je een Bestelniveau van 100 hebt, dan resulteert dit in een behoefte van
209 (van -109 naar 100) en vervolgens koop je in veelvouden van 6 in dus wordt de bestelling 210.
Om e.e.a. niet te verwarren met het bestaande Bestelniveau, moet jouw minimaal bestelniveau eigenlijk 'minimale bestelhoeveelheid' zijn.
Even voor de duidelijkheid het verschil:
Stel dat je Bestelniveau op 100 staat en je hebt er 100 op voorraad, en verkoopt er vervolgens 1, dan ga je met 1 in de min, dus moet er ingekocht worden, dat doe je per 6 tegelijk, dus koop je er 6 in.
Ik neem aan dat jij in dat geval zegt 'ik moet er minimaal 100 kopen dus mag ik er geen 1 bestellen maar moet de bestelling 100 zijn, en daarna nog eens in veelvouden van 6 dus moet je er 102 kopen'.