Heart-Profit ERP
June 29, 2024, 12:57:18 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Nieuw Bedrijf openen  (Read 4023 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
gert
Poster
*
Offline Offline

Posts: 1


View Profile
« on: December 18, 2006, 11:51:30 am »

Is het mogelijk om er 2 nieuwe bedrijfs-indentifikaties bij te openen en het gehele grootboek etc. te kopieren van onze huidige Holding naar de nieuwe bedrijfsind. Of moet ik alle Journ. Post def. en Interfaces etc. zelf opnieuw invoeren.
 
Ik hoor (lees graag).
Logged

Heart-Profit company ID : WA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 18, 2006, 11:58:27 am »

Binnen Heart-Profit kun je net zo veel administraties voeren als je maar wilt. Een nieuw bedrijf erbij is een kwestie van Toevoegen Bedrijf (F4) bij Raadplegen Bedrijven (Hoofdmenu F5).

V.w.b. het financiële deel bestaat er een mogelijkheid om een heel Rekeningschema (Grootboekrekeningen, Journaalpostdefinities + koppelingen aan Interfaces en desgewenst Perioden) te kopiëren naar het nieuwe bedrijf.



Houdt hierbij rekening mee dat als je eenmaal een nieuw bedrijf hebt toegevoegd, en deze aktiveert, het systeem al automatisch een nieuw Rekeningschema aanmaakt (ik dacht onder de standaard Identifikatie LO).  Daarna bestaat dat Rekeningschema formeel en kun je deze niet overschrijven. Wel kun je dan naar een ander Rekeningschema kopiëren en die vervolgens aktief maken.

Meest eenvoudige werkwijze:

1. Voeg een nieuw bedrijf toe via Hmenu-F5-F4, en aktiveer deze vooral nog even niet.
2. Kopieer dan je huidige Rekeningschema naar dat nieuwe bedrijf.
3. Dan pas het nieuwe bedrijf aktiveren.

Pas echter op, want misschien wil je dit toch niet 1:1 kopiëren. Zo kun je bijv. niet zomaar een Rekeningschema welke in de Database-Valuta NLG is opgezet zomaar doorkopiëren naar een nieuw bedrijf welke je in EUR zou willen inrichten; die Valutakode NLG is nl. ook aan diverse Grootboekrekeningen gekoppeld. Doorkopiëren van een NLG schema naar een ander bedrijf impliceert dan dat dat nieuwe bedrijf ook een Database-Valuta NLG zou moeten hebben, en dat zou iets zijn wat ik niet zou willen... Als het bedrijf waaruit je kopieert reeds in EUR is ingericht, kun je dit probleemloos zelf doen; als het nieuwe bedrijf in een andere database-valuta gaat werken (grote kans) dan is het misschien beter dat wij e.e.a. even doen (nacalc. basis).

Een volgende waar je mee te maken hebt bij een nieuw bedrijf is de inrichting van alle bedrijfsparameters. Als je een nieuw bedrijf toevoegt, zijn de parameters standaard gereset naar hun default waarde (leeg ;)). Er zijn op zich ook mogelijkheden om bijv. alle bedrijfsparameters van het ene bedrijf naar een andere te kopiëren, maar dat is niet eenvoudig via "een druk op de knop" (maar zal wel altijd sneller zijn als dat je het met de hand moet doen).

Let op:
Het kopiëren van een rekeningschema opent bestanden voor alleengebruik; dit houdt in dat die funktie alleen kan worden uitgevoerd indien er verder niemand in het systeem zit.
« Last Edit: December 18, 2006, 12:18:18 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: July 22, 2007, 05:13:32 pm »

Dit gaat niet,
Als ik het LO schema wil kopieren voordat het bedrijf actief is geeft het systeem aan dat dat niet gaat, daar de database valuta nog onbekend is..

« Last Edit: July 22, 2007, 05:27:35 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: July 22, 2007, 05:29:36 pm »

Verder:
Als ik het dan probeer via 9.5.6 lukt me dit voor de LO directory
Maar bij de AD directorie krijg ik een geblokkeerde functie
Heb backup maar weer terug gezet en wacht op jouw antwoord

Wat ik wil is een lege kopie maken van "VV BV" naar "RUIGENDIJK"


* blok.doc (175 KB - downloaded 126 times.)
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #4 on: October 02, 2008, 11:21:42 am »

ook ik wil een nieuw bedrijf openen en loop tegen het probleem aan dat de database valuta nog niet bekend is.
Verder wil ik het rekeningschema kopieren van een ander bedrijf. Dit data-bas van het valutebedrijf staat hier op NLG.
Als het nieuwe bedrijf in euro's kan is beter schrijf jij.
Verder wil ik ook graag alle bedrijfsparamaters kopieren?
Hoe moet ik hier mee omgaan?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: October 02, 2008, 11:51:07 am »

Als ik het LO schema wil kopieren voordat het bedrijf actief is geeft het systeem aan dat dat niet gaat, daar de database valuta nog onbekend is..

Dit topic heb ik destijds schijnbaar gemist, dus hier eerst maar eens een reaktie op:

Het is niet mogelijk om een Rekeningschema, opgezet in Valuta X te koiëren naar een bedrijf wat met Valuta Y werkt. De melding die je krijgt impliceert dus dat je éérst (na Toevoegen van het Bedrijf), de DatabaseValuta moet opgeven (Financiële Administratie, Overige Basisgegevens, Parameters) wil je er een Rekeningschema naartoe kunnen kopiëren.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #6 on: October 02, 2008, 12:04:00 pm »

Als ik het dan probeer via 9.5.6 lukt me dit voor de LO directory
Maar bij de AD directorie krijg ik een geblokkeerde functie
Heb backup maar weer terug gezet en wacht op jouw antwoord

Tsja.. What can I say?

Om te beginnen heb je expliciete toegang nodig voor deze funktie, en is de helptekst duidelijk over het gebruik ervan. Ze is als tool bedoelt voor consultants die er gebruik van kunnen maken op lokatie, of door gebruikers die dermate veel kennis hebben van de database dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Met onjuist gebruik kún je je hele database vernaggelen! (waarbij het simpelste voorbeeld gewoon iets kan zijn waar jij geen weet van hebt, bijvoorbeeld het feit dat je niet een Rekeningschema van een NLG bedrijf mag kopiëren naar een EUR bedrijf).

Dat jouw kopiëer opdracht foutloopt zal worden veroorzaakt door het feit dat je binnen de \FOX\AD directory een LOPF directory wilt gaan kopiëren.  Sad

Een 2e fout die je vervolgens maakt, is dat je op de plek waar je de lokatie van de Indexen behoort aan te geven, je óók verwijst naar een PF directory (daarin staan geen indexen!). En dan dus ook nog eens van LO i.p.v. AD.

Gelukkig val je wel in de categorie gebruikers die backups maken, dus je kon nog terug  Wink

Verder wil ik je adviseren om jezelf de autorisatie voor deze funktie te ontnemen. Je fouten tonen niet echt aan dat je weet hoe je met deze funktionaliteit om moet gaan, en je vernaggelt op deze manier je eigen database.


* sybhbsko.PNG (51.25 KB, 675x232 - viewed 176 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #7 on: October 02, 2008, 12:15:37 pm »

tja, maar nu even concreet, hoe kom ik nu verder. Desnoods kun je mij even bellen.
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 02, 2008, 12:29:14 pm »

tja, maar nu even concreet, hoe kom ik nu verder. Desnoods kun je mij even bellen.

Je was nog nèt iets te vroeg met je reaktie, want de reaktie op jouw vraag was nog niet gepost. Die volgt hieronder.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #9 on: October 02, 2008, 12:29:50 pm »

ook ik wil een nieuw bedrijf openen en loop tegen het probleem aan dat de database valuta nog niet bekend is.

Betreft Kopieren Rekeningschema; zie uitleg hierboven. Je moet eerst de Database Valuta instellen bij Fin. Parameters. Dat heet, als je op deze manier "enkel een rekeningschema + jp-definities" wilt kopiëren.

Verder wil ik het rekeningschema kopieren van een ander bedrijf. Dit data-bas van het valutebedrijf staat hier op NLG.
Als het nieuwe bedrijf in euro's kan is beter schrijf jij.

Hoewel een gebruiker er zelf weinig van zal merken, is het voor iemand die wat meer van de interne database afweet nooit handig dat daar bedragen in staan die nog even moeten worden omgerekend naar de bedrijfsvaluta (v.w.b. een oude administratie staan er NLG in de database, terwijl er EUR op het scherm getoond wordt). Zou je zelf queries uitvoeren rechtstreels op de database, dan zul je zelf ook aan het omrekenen moeten slaan. Wat dát betreft is het altijd handiger om een nieuwe bedrijf meteen in euro's op te zetten, immers dan heb je niets meer te maken met dit soort omrekeningen.

Een funktie als "kopiëren Rekeningschema" staat daar buiten, want van iets wat in guldens is opgezet kún je niet doen alsof het euro's zijn. Met het benodigde maatwerk kunnen we vast wel iets verzinnen dat bij het kopieren het Rekeningschema en de JP-Definities van de oude bedrijfsvaluta worden omgezet naar de nieuwe bedrijfsvaluta, maar zonder e.d. aanpassing kun je dus enkel kopieren tussen bedrijven die in dezelfde valuta werken.

Verder wil ik ook graag alle bedrijfsparamaters kopieren?

Voor dit soort voorbeelden is de SYBHBSKO funktie ontwikkeld waar mdekraa naar verwijst. Merk echter op dat bij die funktie al snel geldt: "je kopieert óf alles, of niets". Tussensmaken zijn er bijna niet, ja, er is een instelling waarmee je kunt aangeven "laat de mutatiebestanden maar zitten". Ofwel, dan zou je "alles" kopieren, dus ook Debiteuren, Crediteuren, Lokaties, etc. maar je Voorraad, Verkooporders, Inkooporder etc. worden niet meegekopieerd.

De SYBHBSKO funktionaliteit biedt de mogelijkheid om bijv. alleen de bedrijfsparameter bestanden te kopiëren, in welk geval je niet je debiteuren-/crediteuren-/artikelen etc. kopieert, maar ja... onderdeel van die parameters is ook weer "je bedrijfsvaluta". Dus, stel dat je een bedrijf hebt toegevoegt in EUR, een rekeningschema hebt ingevuld in EUR, en daarna parameters kopiëert uit een NLG bedrijf, staat je bedrijf daarna in NLG, maar je Rekeningschema in EUR. Puinhoop dus.
Ook wordt vanuit parameters gerefereerd aan sleutels, die je vervolgens niet meekopiëert. Ook daarmee kun je ellende uitlokken. Aan de andere kant, veld voor veld uitzoeken wat wel/niet gekopieerd mag worden is ook geen doen.

Het hangt er vanaf wat je precies wilt, en wellicht komt het er al snel op neer dat je het maar beter door een consultant kan laten doen (op nacalc. basis uiteraard).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Dinand
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 682


View Profile
« Reply #10 on: October 02, 2008, 01:43:00 pm »

Wat ik wil is een nieuw bedrijf, waar geen produktie plaats hoeft te vinden.
Als ik een bedrijf kán aanmaken in euro's dan voer ik zelf de journaalposten, interfaces, BTW kodes, parameters en de rest wel in. Of is dit een megaklus.
Aan hoeveel uur moet ik denken als iemand van Heart Profit dit doet?
Logged

BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #11 on: October 02, 2008, 02:27:19 pm »

Wat ik wil is een nieuw bedrijf, waar geen produktie plaats hoeft te vinden.
Als ik een bedrijf kán aanmaken in euro's dan voer ik zelf de journaalposten, interfaces, BTW kodes, parameters en de rest wel in. Of is dit een megaklus.
Aan hoeveel uur moet ik denken als iemand van Heart Profit dit doet?

Ik bel je wel even.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.022 seconds with 20 queries.