Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:31:41 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2  All
  Print  
Author Topic: Statiegeld emballage artikel afhankelijk van debiteur  (Read 8392 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« on: December 13, 2006, 04:23:21 pm »

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Je gaat naar de supermarkt met een bierkratje vol met lege bierflesjes. De statiegeldautomaat kijkt je even aan en zegt: Ja, jij krijgt 5 euro voor je krat met lege bierflesjes. Je buurman krijgt voor eenzelfde krat met evenveel flesjes 2 euro. Terwijl een kratje bier 3,90 (€2,40 voor de flessen en €1,50 voor het krat) officieel is. Dit is de situatie die bij ons speelt.

Statiegeld artikelen geef je op blad 2 van wijzigen artikelen een tarief. Dit tarief is geldig voor alle debiteuren, zo lang het vinkje ‘statiegeld rekenen’(“STGLDREK”) bij wijzigen (blad 6) / toevoegen debiteur maar is aangevinkt. Is dat vinkje uit, dan betaalt de debiteur het statiegeld niet en ziet hij het ook niet terug op de factuur. In onze situatie (en waarschijnlijk zal dat altijd wel moeten) is zo’n artikel gekoppeld aan een emballage set(LO<1-1-3-3>). Bij het goedkeuren van de raaplijst geef je op hoeveel ‘kratjes’ je meestuurt. Dit zie je dan weer terug bij het emballage saldo van desbetreffende debiteur. Kun je het tarief van 1 en hetzelfde emballageartikel, per debiteur instellen?  Nu hoeft dat niet met fotosensors zoals ik bovenin suggereer, maar is dit bijvoorbeeld via een prijs/kortingsafspraak of iets dergelijks in te stellen?

Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 14, 2006, 08:20:38 am »

Ik zie dat het Topic al aan iemand is toegewezen, maar ik kan de vraag zo beantwoorden, dus bij deze:

Per Emballageset-onderdeel kun je bij het Artikel voor iedere Debiteur een ander Statiegeldtarief opgeven. Dit doe je bij Wijzigen Artikelen, Tab2, toets F6.  Zelfs nog in een andere Valutakode als dat nodig is. De rubriek bij de Debiteur (jouw Statiegeld rekenen J/N) is bedoeld om aan te geven ňf er wel/geen Statiegeld in rekening gebracht moet worden bij de betreffende Debiteur.


* LOSFRA.PNG (14.29 KB, 547x762 - viewed 744 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #2 on: December 14, 2006, 10:46:11 am »

prachtig dat dit werkt. Echter: bij een tarief van € 0,0000 wordt de emballage niet op de factuur getoont, dit is ergens heel begrijpelijk.

De vervolgvraag was namelijk: Kunnen we ook statiegeldpallets tegen € 0  factureren, zodat de debiteur de emballage niet alleen op de vrachtbrief ziet, maar ook op de factuur. Ik heb voorgesteld om pallets tegen een tarief van € 0,0001 te factureren in zo'n geval. Omdat we per levering (vrachtbrief) factureren, gaan er nooit meer dan 50 pallets op 1 factuur, waardoor het 0 blijft. Als je wel 51 pallets stuurt op 1 vrachtbrief krijg je natuurlijk de afronding naar 0,01 euro voor de kiezen.

Ondanks het feit dat ik er wat valt te zeggen voor het niet noemen van emballage op de factuur als deze toch 0,0000 euro is,  vroeg ik me af, of je op een andere wijze statiegeld van 0,0000 euro op een factuur zichtbaar kunt maken.

Als Emballage van 0,0001 euro retour ontvangen wordt, dan krijg je een credit verkooporder (uiteraard afhankelijk van de inrichting) die een credit factuur oplevert. De status 'doorbelast' van een factuur is normaliter 'ja', 'nee', of 'n.v.t.'. Daar komt dan 'nul' te staan.
Logged

KM
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 14, 2006, 11:43:24 am »

De trigger is nu schijnbaar "indien bedrag <> 0, dan op faktuur opnemen". 0 bedragen expliciet vermelden kan uiteraard gemaakt worden, maar dan moeten we even oppassen op welk niveau. Bij expliciet meegeleverde Emballage (pallets) kan ik me voorstellen dat je dit wilt. Doen we het echter bij alles, dan moet je oppassen dat als de Verschijningsvorm "Blik 20 liter" bestaat uit een leeg blik en uit een deksel, je niet én een blik én een deksel op je faktuur te zien gaat krijgen (maar wellicht weer wel als beide retour moeten komen).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 14, 2006, 12:19:29 pm »

Het lijkt mij dat dit iet waar kan zijn, aangezien bijna iedereen ook 0.00 bedragen op de faktuur wenst.
Dus, voor Statiegeld (of gewoon Emballage), ja, kan ik me voorstellen, maar in het algemeen niet.

Moraal : voor Statiegeld (enz.) wordt dit kennelijk expliciet tegengehouden.
Maar pas op dat er geen Bedrijfsparameter is die ŕlles in deze tegenhoudt / toestaat (dus inkl. Emballage).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #5 on: December 14, 2006, 12:32:12 pm »

Het lijkt mij dat dit iet waar kan zijn, aangezien bijna iedereen ook 0.00 bedragen op de faktuur wenst.
Dus, voor Statiegeld (of gewoon Emballage), ja, kan ik me voorstellen, maar in het algemeen niet.

Moraal : voor Statiegeld (enz.) wordt dit kennelijk expliciet tegengehouden.
Maar pas op dat er geen Bedrijfsparameter is die ŕlles in deze tegenhoudt / toestaat (dus inkl. Emballage).

Welke parameter doel je hierbij op? In principe wordt emballage berekenen ingeregeld onderaan op blad 6 van wijzigen debiteur. Al kan ik me bovenstaande doornemende ook voorstellen dat je dit afhankelijk van het soort emballage (blik / deksel etc.) weer zou willen scheiden.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: December 14, 2006, 12:54:57 pm »

Ik bedoelde een Bedrijfsparameter waarmee je kunt aangeven of 0.00 bedragen op de Faktuur moeten verschijnen. Dus andersom : als het bedrag 0.00 is : hele regel weglaten.
Ik kan me voorstellen dat zo'n Parameter bestaat (maar ben niet degene die ernaar gaat zoeken  ;) )
... waarmee ik ook niet zeg dat jij dat zelf moet doen (maar mag wel).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #7 on: December 15, 2006, 11:24:10 am »

Deze parameter zit niet bij 'wijzig faktuur-parameters (verkoop) ', ook niet bij '3 - journalisering facturering'. Tot slot zou ik het nog verwachten onder 'I - Verkoop', maar ondanks het 3-maal doorlopen daarvan heb ik dat ook over het hoofd gezien. Tot slot heb je nog 'J - Expeditie ', maar daar gaat het alleen over emballage op de vrachtbrief.

Kortom. het zal vast ergens in de programmatuur zijn ingebakken ipv de bedrijfsparameters, dat statiegeld van 0,0000 euro niet op de factuur zichtbaar wordt, ondanks de parameter op debiteurniveua.

Maar natuurlijk zie ik ook zomaar wat over het hoofd.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: December 15, 2006, 11:48:49 am »

We gaan wel eens even zoeken / aanpassen indien nodig.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: December 15, 2006, 03:09:22 pm »

Nou, slecht nieuws ... er is nog niets voor; emballage wat niets kost komt ook niet op de faktuur.
En tja ... eigenlijk wel logisch, want bij de AH zie ik ook geen aparte regel op mijn bonnetje voor het flesje van de ketjapsaus.

Maar goed, alles kan.
Als het middels een Bedrijfsparameter moet worden opgelost (en dus altijd Ja of altijd Nee) dan wordt het 5 uur;
Kan het per Debiteur worden bepaald dan kost het 1,5 uur.

Moet het per Artikel ... dan weet ik het niet zo snel, want dan gaan m.i. allerlei kombinaties optreden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #10 on: December 18, 2006, 09:13:59 pm »

Nou, slecht nieuws ... er is nog niets voor; emballage wat niets kost komt ook niet op de faktuur.
En tja ... eigenlijk wel logisch, want bij de AH zie ik ook geen aparte regel op mijn bonnetje voor het flesje van de ketjapsaus.

Maar goed, alles kan.
Als het middels een Bedrijfsparameter moet worden opgelost (en dus altijd Ja of altijd Nee) dan wordt het 5 uur;
Kan het per Debiteur worden bepaald dan kost het 1,5 uur.

Moet het per Artikel ... dan weet ik het niet zo snel, want dan gaan m.i. allerlei kombinaties optreden.

Eerlijk is het vergelijk met de ketjapfles echt niet. Ik vraag namelijk helemaal niet om een aanpassing die er voor zorgt dat al mijn meegeleverde zakken (waar onze producten in worden verpakt) tegen 0 euro worden getoond, of terwijl een illustratie die m.i. kant nog wal raakt.

Ik prefereer overigens de instelling per debiteur. Zet die dan aub op blad zes, waar ook de rubriek 'statiegeld rekenen' staat. Dan kan er een rubriekje bij genaamd "óók als het 0,0000 is" of iets dergelijks. Dit maakt het even wat flexibeler.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: December 19, 2006, 12:52:00 am »

Quote
of terwijl een illustratie die m.i. kant nog wal raakt

Dat weet ik nog zo net niet. Het blijft toch zo dat je indirekt vraagt om iets wat geen statiegeld kost toch op de faktuur te melden, maar dan met een bedrag van 0,00 ?

Let wel, het gaat om het "recht" dat je aldus claimt dat het er standaard in zou moeten zitten. Althans, dat impliceer je als je zo praat. Toch ? Je zegt dat niet, maar de teneur lijkt wel zo.

Quote
prachtig dat dit werkt. Echter: bij een tarief van € 0,0000 wordt de emballage niet op de factuur getoont, dit is ergens heel begrijpelijk.

Oh.  Cool
Wellicht kan ik het niet volgen, maar voor mij is een fles ketjap (de fles dan) niet anders als jouw zak.
Feit is m.i. dat je dit ofwel per produkt wilt kunnen aangeven, dan wel de bedrijfsvoering het "in het algemeen" verlangt. Althans, dat is mijn "feit". Jouw feit is dat het voor alle produkten voor één klant zou gelden. Wat mij betreft onjuist, maar voor 1,5 uur mag het nog steeds ...

 smile


Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Johan
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2178


As it net kin sa't moat, dan mat it mar sa't kin.


View Profile
« Reply #12 on: December 19, 2006, 08:10:44 am »

Het verschil tussen een fles ketjap en de Kunststof pallets (waar ik het voor zou moeten gebruiken) is het feit dat je bij pallets spreekt over retour-emballage, dat heb je bij de ketjapfles niet.
Logged

KM
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #13 on: December 19, 2006, 08:25:21 am »

Ahhh ...  wacko

 smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #14 on: December 19, 2006, 10:25:34 am »

Wat mij betreft zijn er ook best wel mogelijkheden te verzinnen zonder instellingen. Om te beginnen is van belang over welk soort Emballage we het hebben. Ten eerste hebben we impliciet geleverde Emballage (wordt getriggerd door de Verschijningsvorm, de Emballage-set) en expliciet geleverde Emballage (pallets, die extra worden meegeleverd bij het rapen van een order, hierbij is geen Emballage-set aan de orde). In beide gevallen zullen we het altijd over Retour Emballage hebben, want dat is de situatie dat Statiegeld aan de orde is.

Als ik me even beperk tot de laatste vorm, de expliciet meegeleverde Emballage (de pallets) dan gaat het er om te beginnen al om dat iemand expliciet moeite moet doen om aan te geven dát er extra Emballage meegeleverd is, en dat expliciet aangeven ervoor zorgt dat die Emballage op bepaalde documenten voorkomt (Pakbon, Vrachtbrief). Als het Statiegeldtarief 0,00 is verschijnt deze Emballage niet op de Faktuur. Terecht of niet, op e.o.a. manier zal dit instelbaar gemaakt moeten worden, omdat ik weet dat er klanten zijn die bijv. aangeven dat goederen op wegwerppallets geleverd zijn, en dit wel op de Pakbon moet komen, maar niet op de Faktuur.

Ervanuitgaande dat we het in jouw voorbeeld over "uitzonderingen" hebben, dan denk ik dat we bijv. zouden kunnen stellen "stel dat er bij een pallet standaard EUR 15,- aan Statiegeld is opgenomen, maar in LOSFRA (zie eerdere Printscreen in dit Topic) is aangegeven dat het Statiegeld tarief voor Debiteur X nihil is voor dit type pallet, dan zouden we kunnen stellen dat het al dan niet 0,00 zijn o.b.v. het Emballage-artikel triggert of de regel wel-/niet op de Faktuur voorkomt. Dus, omdat bij het Emballage-artikel "E-PALLET" een statiegeld tarief is opgenomen komt deze altijd op de Faktuur, doch de koppeling geacht debiteur kan afdwingen dat het tarief 0,00 is.
En, als dat niet voldoende is, zouden we ook bij diezelfde koppeling in LOSFRA bij invulling van een bedrag 0,00 een veldje "opnemen op faktuur J/N" kunnen opnemen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1] 2  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.036 seconds with 21 queries.