Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:58:10 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Facturatie per leverdatum  (Read 2347 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: December 08, 2006, 08:35:57 am »

Ik heb nog wat problemen met de facturatie in HVC.
Als ik de rubriek "faktureren t/m leverdatum" op bijvoorbeeld 1-12-2006 zet, worden er ook order gefactureerd die op 2-12-2006 geleverd zijn. Ik weet dat dit zit in het feit dat er raaplijsten op 1-12-2006 worden goed gemeld die op 2-12-2006 geleverd worden. Dit heb ik een tijdje geleden ook met Yvonne/Wouter besproken.

Toch begrijp ik dit niet helemaal, in Van Gelder worden (weliswaar via het TS verkoop) ook order op 1-12-2006 goed gemeld via een raaplijst waarbij de order op 2-12-2006 wordt uitgeleverd.

Ik vind het in HVC toch onhandig. Ik krijg vaak opmerkingen van klanten waarbij bepaalde orders van (bijvoorbeeld) 2-12-2006 worden gefactureerd en bepaalde niet. Het gaat dan volgens mij om orders waarbij alle orderregels op die bepaalde order via een raaplijst geraapt worden.

Ik wil graag van Ma t/m Za faktureren, bij Van Gelder werkt dit perfect maar bij HVC blijft het onoverzichtelijk.

Is hier niets aan te doen?
« Last Edit: December 09, 2006, 09:55:35 am by DKN » Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: December 08, 2006, 09:05:28 am »

In het TS Leveren Verkooporder hebben we dit op een andere wijze laten werken dan dat dat normaal gesproken werkt. Als je gebruik maakt van het TS dan héb je geen Raaplijst. Ok, die wordt onder water wel gegenereerd, maar omdat je geen Raaplijst hebt moet de datum levering "ergens" vandaan komen. Dit hebben we aldaar keihard ingesteld als "is de leverdatum van de VO-regel", met dus als uitgangspunt dat die goed staat ingesteld én in een omgeving als bij jullie, je normaliter ook op die datum zult leveren (en niet eerder of later).

HVC werkt op een totaal andere wijze, en maakt deels wel gebruik van Raaplijsten en deels ook weer niet. Volgens mij is bij het deel wat daar automatisch verloopt (Inslaglijsten die ontvangen worden en direkt geraapt worden op een raaplijst voor de betreffende debiteur) het ook zo dat de leverdatum v/d Verkooporder gebruikt wordt.

Er is echter ook nog het deel wat daadwerkelijk via de Raaplijst geleverd wordt, en dat maakt gebruik van de bestaande programmatuur. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat iedere Verkooporderregel op zich een andere Leverdatum kán hebben, maar de hele Raaplijst toch op één datum de deur uit gaat. Welke? dat kan het systeem niet verzinnen, en dus neemt ze 'vandaag', met de mogelijkheid deze datum te overschrijven (zie bijlage). Als je die datum overschrijft met de daadwerkelijke verzenddatum (veelal "morgen" in jullie geval) dan lijkt me dat de fakturatie t/m leverdatum gewoon goed gaat. Het probleem is dat als je nu op 01-12 een order raapt voor 02-12, de verzenddatum default op 01-12 staat en de goederen v.w.b. het systeem (en dus de fakturatie) op 01-12 verzonden zijn.

Middels een bedrijfsparameter kunnen we er op zich best voor zorgen dat deze datum afhankelijk van de instelling niet default op de systeemdatum staat, maar de leverdatum bij de Verkooporderheader ophaalt; in dat geval heb je al default 02-12 ingevuld staan.



* LOLRRG.PNG (14.62 KB, 532x405 - viewed 132 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: December 08, 2006, 09:53:11 am »

Bij welke oplossing ook (en die Bedrijfsparameter gaat het m.i. niet lekker oplossen) moeten we rekening houden met het volgende :

Er wordt momenteel funktionaliteit ontwikkeld die het toestaat om iets "voor vandaag te rapen" op een Raaplijst te krijgen, terwijl het morgen pas de deur uit moet. Dit, in verband met dermate grote hoeveelheden te Rapen dat als je daar op de dag van Leveren zelf pas mee begint je het niet haalt.

E.e.a. zal worden opgelost middels een rubriek "Aantal dagen eerder Rapen" (o.i.d.) die ten opzichte van de Leverdatum zal werken en die per Verkooporder Regel (anders) kan worden ingevuld.

Voor de volledigheid : dit zal (in elk geval in eerste aanleg) geen invloed hebben op de Behoefterun gezien de omgeving waar e.e.a. is gepositioneerd, maar zal wèl de VTV beïnvloeden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #3 on: December 08, 2006, 09:57:59 am »

De functionaliteit die nu ontwikkeld wordt is handig als je vooraf weet op welk moment(en) je de order gaat rapen. Dit is bij ons niet zo.
Orders die via een raaplijst lopen worden, met leverdatum maandag, gedeeltelijk op vrijdag en gedeeltelijk zaterdag geraapt.
Je kan dus niet vooraf aangeven dat de order een X aantal dagen vooraf geraapt worden.

Wat mij betreft (sprekend voor de werkwijze bij ons bedrijf) zou ik kiezen voor de oplossing van Wouter (zie eerdere reactie).
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #4 on: December 08, 2006, 10:01:15 am »

Quote
Bij welke oplossing ook (en die Bedrijfsparameter gaat het m.i. niet lekker oplossen) moeten we rekening houden met het volgende :

Mogen we er alsjeblieft toch rekening mee houden ? (antwoord niet nodig).

 Tongue
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 21 queries.