Heart-Profit ERP
July 01, 2024, 08:47:40 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Debiteur "Partikulier"  (Read 2781 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« on: November 28, 2006, 03:08:50 pm »

Ik weet dat je middels debiteur "Partikulier" eenmalige klanten kunt leveren/factureren.
Nu ben ik alleen kwijt hoe dat nu precies in elkaar zit  blush1

Kan iemand me daarmee verder helpen?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 28, 2006, 03:08:50 pm »

Is maar goed ook dat je dat vergeten bent, want het kan tegenwoordig totaal anders  biglol

Om eenmalig op een ander Afleveradres te kunnen afleveren, moet je bij het Toevoegen van de Verkooporder (LOVOTV) Afleveradres 999 gebruiken. Er volgt dan een popup waarin je het Afleveradres kunt invullen. Is is ook mogelijk om een Afleveradres te selekteren uit een tabel met Algemene Afleveradressen (waar desnoods alle adressen uit het telefoonboek in mogen staan).

De Debiteur-Id zal afhangen van de situatie. Stel dat een van jouw klanten iets bestelt en dat bij hun klant wil laten afleveren, dan is het Debiteur-Id jouw klant, en het afleveradres hun klant. Heb je het over 'kontante verkopen' dan zou je daarvoor een speciaal Debiteuren-id kunnen aanmaken. In het eerste geval zal de Faktuur gewoon naar jullie klant gaan (mag dus op rekening), terwijl in het tweede geval de Faktuur wordt aangemaakt voor een dummy Debiteur-id 'kontante-/personele verkopen' en wellicht meteen betaald moét worden omdat je anders om een andere reden (openstaand saldo in het grootboek-/aanmaningen etc.) formeel een Debiteuren-id nodig zou hebben.


* LOVOGIOP.PNG (15.64 KB, 622x360 - viewed 175 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: November 28, 2006, 03:08:50 pm »

Nee, zo werkt het niet (lees : kan het niet werken);

Als je inderdaad letterlijk zo makkelijk zou willen faktureren waarmee je m.i. impliceert dat je iemand een rekening stuurt, dan

a. Heeft dit weinig met de post van wrijnbende te maken;
b. kan dit gewoon niet op een manier die de post van wrijnbende suggereert.

Wel kun je het volgende overwegen :

De Debiteuri-ID is altijd dezelfde (bijv. PARTIKULIER, en je zorgt ervoor dat de betreffende instantie/persoon contant betaalt;
Vervolgens mag je van bij hetgeen van bovenstaande post toepassen, domweg om te registereren aan wie je iets hebt geleverd.
Komt de persoon/instantie later terug voor een credit-nota, dan zul je wel weer ergens problemen hebben, omdat je het net iets te formeel hebt aangepakt.

Aangaande het laatste, het is dan bijna beter om niet te registreren aan wie je hebt geleverd, want dan hoef je ook niet moeilijk te doen bij een Creditering (je kunt het dan niet meer fout doen, c.q. je kunt alleen maar op het grove niveau werken zoals de order ontstond).

Zeker niet duidelijk ? scratching
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 02, 2007, 11:03:50 am »

Misschien moet ik eventjes wat duidelijker beschrijvingen *waarom* ik deze vraag heb gesteld:

Wij verkopen veel fruitschalen aan eenmalige klanten. Het is alleen noodzaak dat deze fruitschalen gefaktureerd worden. Het gaat hier dus echt om een eenmalige faktuur. Er is wat mij betreft geen sprake van creditfakturen bij deze werkwijze.
Wij gebruiken de eenmalige fakturatie ook echt alleen maar voor zaken die maar 1 keer gefaktureerd dienen worden.

Kan ik dan de methode van Wouter gebruiken?
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Demis van Kouwen
Profitable
***
Offline Offline

Posts: 1249

Get starting...


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 06, 2007, 07:57:04 pm »

Euhh, kan iemand mij misschien antwoord geven  whistle
Logged

Heart-Profit company ID : GE
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4073


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 08, 2007, 03:38:06 pm »

Tja ... je kunt wel een antwoord willen hebben, maar dat antwoord heb je al tijden (ik bedoel, maanden). Wat mij betreft -en zoals de vlag er nu bij hangt- wil je iets onmogelijks.

Wat je wellicht bent vergeten (na het eerste kontakt hierover), is dat JIJ hebt gehoord dat hiervoor iets zou zijn, IK heb gezegd dat dat niet waar is, maar JIJ blijft volhouden. Het minste wat je dan kunt doen is geen antwoord verlangen. smile

Ik zie het je nu niet meer noemen, maar je weet nog dat je gewoon aan een "Algemene Relatie" kunt faktureren ? (dus, steeds dezelfde, en in werkelijkheid bestaat die niet). Maar, dat wilde je destijds ook niet. Wat mij betreft alleen maar omdat JIJ dacht dat het anders kon.

Dus ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.041 seconds with 20 queries.