Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:47:13 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: 14000 bestellen, 1167x12 leveren, surplus gratis  (Read 2053 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« on: May 17, 2018, 01:51:17 pm »

Met ingang van heden is Toevoegen Verkooporderregels uitgebreid met een rubriek 'Surplus Gratis J/N'.

Als we op een Verkooporderregel een bestelling plaatsen, wordt deze altijd omgerekend naar een bestelling in volle Verschijningen. Een produkt welke verpakt is in dozen van 12 stuks, daarvan geldt (in de basis) dat we deze altijd in veelvouden van 12 stuks zullen moeten bestellen. Bij het Toevoegen van een Verkooporderregel kan een aantal dozen besteld worden, het is ook mogelijk een aantal eenheden in te vullen waarna het systeem uitrekent hoeveel verschijningen dit dan moet gaan worden.

De nieuwe situatie is bedoeld om bij het plaatsen van een Verkooporderregel een bestelling van 14000 ST in te kunnen vullen. Profit rekent dan uit, uitgaande van een produkt welke in dozen van 12 stuks verpakt is, dat er 1167 dozen geleverd moeten gaan worden. De klant krijgt dan dus 1167x12 =14004 stuks. Rubriek 'Surplus Gratis J/N' is nu bedoeld om het surplus t.o.v. de opgegeven bestelling (14004-14000) gratis te leveren. Hiermee staan we de klant toe om een vrije hoeveelheid te bestellen, besluiten "wij" dat het ons minder tijd kost om de extra doos als "vol" te leveren, in plaats van de extra doos open te maken, de benodigde hoeveelheid eruit te halen, het restant in een andere doos te verpakken, beide weer administratief op voorraad te leggen etc. We leveren dus expliciet teveel, maar, de klant krijgt een Faktuur voor hetgeen zij bestelde: de 14000.

Verkooporderregel
Op onderstaande Verkooporderregel is een bestelling opgegeven van 14000 ST welke wordt omgerekend naar 1167 Verschijningen. In de verklarende tekst achter de bestelling zien we de 14000, de 14004 die dan (in volle dozen) geleverd zullen gaan worden, en de 1167 Colli die hiermee gepaard gaan. Middels rubriek 'Surplus Gratis J/N' is aangegeven dat de 4 stuks die nu extra geleverd worden t.o.v. de bestelling van 14000 gratis zijn. De regelprijs wordt nu derhalve 14000 ST x EUR 0,20 / ST = EUR 2.800,-.


Verkooporderregel Credit
Iedere Verkooporderregel bevat een aantal Verschijningen en een inhoud, waarbij het produkt daarvan het totaal aantal eenheden impliceert. We kunnen moeilijk een sommetje maken: 1167x12=14000, immers dat klopt niet. De 1e Verkooporderregel zal derhalve (net als altijd) de te leveren hoeveelheid bevatten: 1167x12=14004. De gratis 4 worden op een separate regel getoond, die op een vergelijkbare manier werkt als 'Verkooporderregel-Credit' (die we uit Drydock Retouren kennen).

'Vergelijkbaar' omdat het niet een 'normale' Credit betreft... Bedenk immers dat als we gaan leveren, we alsnog "iets anders" kunnen doen dan de opdracht was. Zo kan op het moment van leveren blijken dat we slechts 1100 dozen op voorraad hebben en we er simpelweg niet meer kunnen leveren. De 4 "gratis" zijn alleen van toepassing als we 1167 dozen leveren, maar NIET als we een andere hoeveelheid leveren. Zouden we dus 1100 dozen leveren, dan zijn de gratis 4 niet van toepassing. Vanzelfsprekend mag mogen de 1167 dozen wel weer in deelleveringen de deur uit gaan, waarbij het gratis surplus wordt verrekend zodra de hele Verkooporderregel (voor de volledige 1167 Verschijningen) zijn geleverd.


Orderbedrag
Bij de bepaling van het Orderbedrag gaan we er vanuit dat er geleverd zal worden conform de bestelling, en dat de gratis 4 stuks aan de orde zullen zijn; het Orderbedrag bedraagt derhalve 14000 stuks x EUR 0,20.


Opdrachtbevestiging
Op de Opdrachtbevestiging wordt het gratis surplus verrekend met de te leveren hoeveelheid; de klant ziet op zijn orderbevestiging dat er 14000 x 0,20 zullen worden berekend = EUR 2.800,-.



Pakbon
Hoewel we op de Verkooporderregel aangeven dat de klant die extra 4 niet hoeft te betalen, gaan we hem wel 14004 stuks leveren; we kiezen er nl. voor dat het ons minder kost om de laatste doos vol te leveren <> de laatste doos te openen en eruit te halen wat we nodig hebben (en dit administratief te verwerken). De Pakbon zal derhalve wel degelijk 1167 x 12 = 14004 Stuks (moeten) bevatten. Ook kwa gewicht berekening (transport) zal met 14004 worden gerekend. De Pakbon is (in de huidige versie) niet aangepast op de weergave van bedragen. Prijzen hoeven op zich niet op de Pakbon te staan, maar omdat we er Layoutvariabelen voor hebben, is het mogelijk dit af te drukken, en dan zou het consistent moeten zijn met de rest. Met als uitgangspunt dat de Pakbon bestemd is voor de klant, zou de prijs hier gebaseerd moeten zijn op de 14000 die uiteindelijk bij de klant in rekening zullen worden gebracht. Toch is het niet zo simpel, immers, als we meerdere Pakbonnen hebben, dan mogen we de korting maar op 1 Pakbon tonen. Als we er ook voor kiezen om Charges weer te geven op de Pakbon, kunnen we "per regel" een prijs hebben, waarbij de 4 gratis op slechts 1 regel zouden mogen worden verwerkt. Is vast uit te komen, maar op zich 'een verhaal apart', waarbij momenteel nog niet eens bekend is OF dit wel gewenst is. Vooralsnog dus even overgeslagen.



Te Faktureren VO Regels
Vanuit de Verkooporder is het mogelijk een overzicht op te vragen die toont welke regels er voor welk bedrag kunnen worden gefaktureerd. Dit overzicht verrekent de 4 gratis stuks, en toont eveneens een omzet van 14000 ST x EUR 0,20 / ST.



Faktuur
Vanzelfsprekend staat er daarna op de Faktuur ook 14000 ST x EUR 0,20 / ST = EUR 2.800,-


Let op:
Binnen Profit faktureren we Verkooporderregels, of beter, de Leveringen op Verkooporderregels: de Raaplijsten met hun Raaplijstregels.
We faktureren NIET op Chargeniveau, noch op Werkelijke Inhoud. Natuurlijk geldt dat als 3 verschillende Charges Rapen op een Raaplijst, deze alle 3 in rekening worden gebracht, maar, als totale hoeveelheid van 1 Raaplijstregel; het is dus NIET zo dat een eventuele Charge A, B en C resulteren in 3 verschillende Faktuurregels. Ditzelfde geldt ook voor de Werkelijke Inhoud. Stel dat we voor een klant 100 Liter verf moeten produceren, en we maken/leveren 98 L en leveren dit uit als 4 blikken van 20 L en 1 blik van 20 L met een W-Inhoud van 18 L, kan volgt hieruit 1 Faktuurregel met een totaal geleverde hoeveelheid van 98 L.

Met bovenstaande in het achterhoofd geldt dus altijd al dat we eigenlijk nooit een "Inhoud" van een Verschijning op een Faktuur moeten vermelden; immers, als we ons zelf toestaan andere inhouden te leveren, dan klopt een rekensom aantal x inhoud op de Faktuur nooit. Zo zijn in bovenstaande alinea 5 blikken geleverd van 20 liter, maar was het laatste blik niet vol. Wat zetten we dan op de Faktuur? 5 x 20 = 98? Dat klopt niet.

Omdat er toch een aantal klanten zijn waarbij bij hun wijze van inrichting enkel en alleen volle Verschijningen worden geleverd, is er ooit toch een Layoutvariabele 'Werkelijke Inhoud' gemaakt voor een Faktuurregel. Deze inhoud betreft dan een 'gemiddelde' inhoud, welke berekend wordt uit het totaal aantal eenheden / aantal Verschijningen. Ofwel, zouden we altijd onze blikken vol leveren, dan hadden we 100 L geleverd, en mogen we op de Faktuur stellen dat de Inhoud dan wel 100 L / 5 blikken = 20 L per blik zal zijn geweest. Gebruiken we die variabele echter bij het leveren van andere inhouden (wat we dus niet moeten doen!) dan zal hieruit volgen dat de Faktuur 5 x 19,6 = 98 L toont.

Terug naar ons voorbeeld: Wij leveren 1167 Verschijningen. 1167x12 = 14004 stuks, maar, we hebben er met een Creditregel voor gezorgd dat de klant er 4 gratis krijgt. Onze Faktuur moet dus 14000 x EUR 0,20 = EUR 2.800,- bevatten. Onze Faktuur mag ook best aangeven dat we 1167 dozen geleverd hebben (immers, ook dat hebben we), maar als we op de Faktuur een sommetje willen maken 1167x12=14000, dan klopt deze niet. Zoals hierboven uitgelegd zal de Layoutvariabele een inhoud als gemiddelde uitrekenen. Zouden we de inhoud op onze Faktuur opnemen, dan bevat deze een waarde van 14000/1167 = 11,997. De Faktuur zou dan tonen: 1167 x 11,997 = 14000 ST.


Disclaimer
De aanpassingen m.b.t. 'Surplus Gratis J/N' in dit topic zijn op dit moment enkel en alleen beschikbaar voor de klant voor wie dit is ontwikkeld. In deze eerste opzet is het eerst nog een soort praatplaat om te kijken of de manier waarop dit is opgezet voldoet. Zo zijn een aantal strategische funkties aangepast op de funktionaliteit, maar, kunnen we ons natuurlijk voorstellen dat dit veel verder gaat. Denk aan overzichten die op basis van aantal x inhoud uitkomen op 14004 stuks, maar waar nog een korrektie op moet worden uitgevoerd van de 4 stuks die nu gratis zijn. Dit soort overzichten zullen 'moeten worden gevonden' en kunnen daarna alsnog hierop worden aangepast; de basis is nu in ieder geval gelegd. We weten dat we conform de werkelijkheid 1167x12 leveren, en dat we via een speciaal soort creditregel 4 stuks in mindering brengen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: June 21, 2018, 11:16:17 am »

Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=28575.0
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.053 seconds with 20 queries.