Heart-Profit ERP
October 01, 2024, 01:33:25 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kommissie Reservering <> Omzetbelasting aangifte  (Read 535 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27468


View Profile WWW
« on: January 22, 2018, 03:41:57 pm »

Deze Releasenote bevat vnl. aanpassingen m.b.t. 'Aangiftes' en 'welke Fakturen geven we wanneer weer'. De basis opzet voor Kommissie Fakturen blijft ongewijzigd.

Het maatwerk "Kommissie Reserveren middels Interne Creditfaktuur" is ontwikkeld om (financieel) periodiek een reservering te kunnen maken om aan het einde van het jaar Kommissie uit te kunnen betalen. Bedenk dat als we iedere maand voor EUR 1.000.000,- aan omzet faktureren en we niet over dit maatwerk zouden beschikken, we weliswaar in december een statistiek kunnen printen en op basis daarvan kunnen bepalen wie er recht heeft op Kommissie (en hoeveel), maar, stel dat deze Kommissie op 10% uitkomt, en we gaan dit pas in december crediteren dan hebben we in december een hele slechte maand. Maandelijks rapporteren we een omzet van EUR 1.000.000,- maar, de omzet van december zou ineens verlaagd worden met 10% Kommissie over de hele jaaromzet van EUR 12.000.000,-. Ondanks dat we in december niet anders presteren dan in de andere maanden, zou de omzet over december toch negatief uitpakken.

Het Kommissie maatwerk zorgt er nu voor dat we op voorhand onze Kommissie Ontvangers kunnen vastleggen met het Kommissiepercentage welke we aan het begin van het jaar verwachten; stel 15%.

Als we nu in januari een order faktureren van EUR 100.000,- dan volgt er automatisch een 'Pending Kommissie Creditfaktuur' t.w.v. deze 15%. Ofwel, we genereren één Faktuur, maar krijgen er twee. De eerste is de échte Faktuur die naar de klant gaat (100K), de tweede is een interne Creditfaktuur (-15K). Deze gaat de kast in, en doen we verder niets mee.

Aan het einde van het jaar (in december) gaan we een Kommissie Eindafrekening maken. Deze tool genereert eerst in Excel een (intern) overzicht die van een Kommisie Ontvanger toont over welke orders (fakturen) hij Kommisie krijgt, en hoeveel. Ook bevat dit overzicht hoeveel liters er verkocht zijn (volume).  Op basis van volume en/of de totale omzet van de orders waarover hij Kommisie krijgt, kunt u handmatig bepalen of deze Kommisie Ontvanger zijn target behaald heeft en of we daarwerkelijk met 15% gaan afrekenen danwel met ze recht heeft op een hoger of lager percentage. Als we dat percentage bepaald hebben maken we die aan het systeem kenbaar en starten we de tool nogmaals op, maar dan in een 'daadwerkelijk afrekenen' modus.

Op dat moment (in december, dus stel per 31-12) worden alle openstaande Pending Kommissie Creditfakturen automatisch tegengeboekt, en volgt er een échte Kommisie Faktuur ter grootte van het opgegeven percentage waarvan we vinden dat de Kommisie Ontvanger recht op heeft.

De Eindafrekening zal nu de eerder gegenereerde Pending Kommissie Creditfaktuur tegenboeken, en tegelijkertijd een nieuwe échte Kommissiefaktuur genereren ter grootte van het percentage waarmee er echt moet worden afgerekend.

Stel dat we gedurende het jaar 15% gereserveerd hebben en we aan het einde van het jaar ook daadwerkelijk 15% uitkeren, dan zal de eindafrekening eerst met EUR +15.000,- de Pending Kommissie Credit tegenboeken, genereert ze vervolgens een échte Kommissie Credit van EUR -15.000,- en zal het resultaat over december per saldo 0,00 zijn. Dit klopt, want we hebben in januari de omzet van 100K financieel gereduceerd tot 85K en in december wijzigt daar niets aan.

Als we in december besluiten af te rekenen conform een ander percentage, dan zal er in december een resultaat ontstaan. Zouden we besluiten met 10% af te rekenen, dan zal de tegenboeking van de Pending Kommissie Credit nog steeds tot een Faktuur van +15K leiden, maar is de echte Kommissie Faktuur slechts -10K, en geldt dat we nog een omzet hebben van +5K. In werkelijkheid hebben we nu voor 100K verkocht, hebben we -10K Kommissie verleend, en is de echte omzet dus 90K. Hiervan hadden we in januari 85K gejournaliseerd en in december komt er dus nog 5K bij omdat we met een ander percentage gingen afrekenen.

Tot zover de opfrissing; zie ook topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27941.0

De aanpassingen in deze Releasnote omvatten aanpassingen in wanneer we welke fakturen weergeven.

Aangifte Omzetbelasting
Per heden is gesteld dat we de Pending Kommissie Creditfakturen niet meer weergeven in de aangifte omzetbelasting. Deze aangifte komt daarmee altijd overeen met wat we écht verstuurd hebben aan onze klant. Als we in januari onze klant écht faktureerden voor EUR 100.000,- dan hebben we op dat moment een échte faktuur van 100K. Deze staat in het Grootboek (immers, de klant zal 100K betalen en we moeten die betaling kunnen afboeken op een faktuur van 100K). Ook zullen we in de BTW aangifte 100K rapporteren opdat deze consistent is met de echte fakturen. Als we in december een échte Credit sturen voor EUR -10.000,- dan zal deze in de aangifte van december terecht komen. Over het hele jaar hebben we dan +100 en -10 aangegeven, per saldo 90K. Financieel is deze 90K echter verantwoord door in januari 85K te journaliseren (100 - 15) en in december +5K (+15 -10) te journaliseren.

Wij geven in januari een uitvoer aan van 100K (eventueel op het OB nummer van de Debiteur) en deze komt overeen met wat die Debiteur als invoer zal registreren onder ons btw nummer (indien aan de orde).

-> Deze aangifte bevat dus alleen de échte Fakturen = 100 K in januari en -10K in december.

Aangifte Vennootschapsbelasting
Bepalen we aan het einde van het jaar op basis van het Grootboek. Tegen de tijd dat dit aan de beurt is, zullen we al een Eindafrekening hebben gegenereerd (per 31-12), zijn alle Pending Kommissiefakturen tegengeboekt, en is alles rechtgetrokken.

-> Op basis van Grootboek en daarmee op basis van alle Fakturen; 85K in januari en 5K in december, daarmee 90K over het hele jaar.

CBS Aangifte
Hiervan is gesteld dat deze op basis van de gekorrigeerde Faktuurwaarde moet; dus 85K. Merk hierbij op dat we in principe grensoverschrijdende leveringen aangeven, en de omzet, rekeninghoudend met dat we een juist Kommissiepercentage reserveren, 85K zal bedragen. In theorie wijzigt dit bedrag misschien nog wel in december, maar, in december leveren we niet opnieuw, en hebben we geen goederen die een grens over gaan. De "CBS" aangifte van moet toch wel de werkelijke omzet zijn (85K), terwijl de klant 100K zal opgeven (indien aan de orde op de aangifte). De klant/zending krijg *geen* export faktuur (hoeft gewoon niet) en de klant weet niet beter dan dat hij 100K heeft betaald (hij bekijkt zijn inkoopfaktuur die met de post is gezonden).

Gefaktureerd Verkoopoverzicht
Binnen het gefaktureerde verkoopoverzicht kunnen we zelf bepalen hoe we onze data opvragen; middels J/N rubrieken kunnen we aangeven dat we onze omzet inklusief of exclusief de Pending Kommissiefakturen willen zien. Dit overzicht is verder niet aangepast in deze Releasenote.

BTW
Hoeven we het eigenlijk niet over te hebben, omdat het uitgangspunt voor dit maatwerk was (en is) dat er GEEN BTW aan de orde is bij de Fakturen waarover Kommissie gereserveerd wordt. Zie ook het hieraan gewijdde hoofdstuk in topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27941.0

Daarnaast geldt dat als we een Faktuur niet  meenemen in de BTW aangifte terwijl we er wél BTW over zouden berekenen, er vast iets niet glad loopt.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOKLBR1     Omschrijving (nog) niet bekend    22-02-2017    10-01-2018
LOOBBRN     Omschrijving (nog) niet bekend    05-05-2017    10-01-2018
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.076 seconds with 20 queries.