Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 07:30:33 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Doorrekenen Gew. Inkoopprijs m.b.t. Externe VPO + Nieuw Chargenummer  (Read 818 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: October 04, 2017, 03:10:59 pm »

Bij een normale voorraad verplaatsing geldt dat de goederen in één handeling worden overgeboekt; tijdens die handeling wordt de voorraad van de ene Lokatie afgeboekt en in dezelfde seconde op de andere Lokatie opgeboekt.

Indien er meer tijd zit tussen de Levering en de Ontvangst kunnen we gebruikmaken van een zgn. Externe Verplaatsopdracht. Een Externe Verplaatsopdracht bestaat uit een zgn. Verzendorder en een Ontvangstorder. De Verzendorder (een speciaal soort Verkooporder) staat zo goed als alle funktionaliteit die ook gebruikt kan worden om een zending naar een klant de deur uit te krijgen toe om uw zending de deur uit te krijgen. Immers, net als dat de voorraad aan uw klant zou worden gezonden zal er 'gereserveerd' en 'geraapt' moeten worden en zal er op enig moment een Vrachtwagen gaan rijden die de benodigde papieren moet hebben voor het vervoer.

Enkele uren (of dagen) later zal de voorraad aankomen op de eindbestemming (op zich gewoon een andere Lokatie) en zal (wederom net alsof het een normale Leverancier is die levert) de voorraad via een Ontvangstorder (een speciaal soort Inkooporder) kunnen worden ontvangen.

Nb: Deelontvangsten zijn bij Externe VPO's nooit ontwikkeld; dit zou alleen veel tijd (en dus geld) kosten om te ontwikkelen, terwijl het eigenlijk niet aan de orde hoort te zijn, immers, als wij aan de leverzijde 3 pallets versturen, dan zullen we aan de ontvangstzijde ook 3 pallets (moeten) ontvangen. Is dat niet het geval, dan kunnen we natuurlijk allerlei funktionaliteit ontwikkelen waarmee we gaan registreren dat er ergens een pallet van de vrachtwagen is afgevallen en hoe we dat financieel willen verantwoorden, maar, er is voor gekozen dat NIET te doen, omdat we evengoed de verzonden 3 pallets kunnen binnenboeken en daarna met Bij-/Af de gewenste korrekties te maken en financieel te verantwoorden.

Waar we in principe bij een normale Leverancier vooraf niet weten welke produkten hij met welke hoeveelheden en welke charges komt leveren, is het uitgangspunt dat we dit bij een Externe VPO wél weten. Immers, als we aan de leverende zijde Charge A, B en C hebben geleverd dan zál aan de andere kant ook Charge A, B en C retour moeten worden ontvangen. Default geldt dan ook dat we bij een Ontvangst van een Externe VPO feitelijk alleen aangeven "de vrachtwagen is binnen", en waarbij de verzonden Charges (en hun hoeveelheden) worden binnengeboekt conform wat er verzonden is.

"Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs" (zeer complexe funktionaliteit die de gebruiker in staat stelt om achteraf een Inkoopprijs te wijzigen en waarna dit wordt doorgerekend naar alle plekken waar die voorraad is verbruikt) kan op zo'n manier eenzelfde Charge meerdere malen in een Inkooporder terugvinden; een eerste keer op de order zoals de partij werd ingekocht bij de Leverancier, en daarna nog eens op de Ontvangstorders van Externe Verplaatsopdrachten.

Echter...

Voor een van onze klanten geldt een uitzondering. Aldaar geldt dat bij IEDERE Goederen Ontvangst een nieuw Chargenummer wordt toegekend aan de ontvangen partij. Dit betreft dan een Subchargenummer welke bestaat uit een Hoofdcharge (die een versleuteling betreft van het Inkooporderregelnummer) en een Subchargenummer (Palletnummer).

Dit is typisch een geval waar dit Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs niet tegen kan, immers, als we 3 pallets van 40 zakken met Charge A hebben ontvangen (en deze genummerd zijn als A01, A02, A03) en we gaan bij deze leveren, dan wordt ook A01 t/m A03 afgeboekt, maar, als we nu bij Goederen Ontvangst ze ineens B01 t/m B03 gaan noemen, en achteraf blijkt de Inkoopprijs van A fout te zijn, dan wordt weliswaar de prijs van A gekorrigeerd, maar niet die van B.

Voor dit probleem is deze run ontwikkeld. Deze run gaat (in een op te geven periode) op zoek naar de Ontvangsten op Externe Verplaatsopdrachten (in die periode) en zal vervolgens kontroleren of er sprake is van toekenning van nieuwe Subchargenummers. Zo ja, dan zal ze kontroleren of de waarde waarmee de Ontvangsten op voorraad zijn geboekt overeenkomt met de waarde waarvoor de goederen zijn verzonden. Is dat het net geval, dan zal (onder water) Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs worden opgestart die zal proberen de prijs opnieuw door te rekenen.

Merk overigens op dat we er hier voor gekozen hebben deze VPO's met een run te korrigeren bóven het introduceren van de mogelijkheid om vanuit een specifieke Ontvangstorder "Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs op te kunnen starten", al was het maar omdat deze run zelf in staat is de fouten op te sporen, en tevens te berekenen wat het juiste bedrag zou moeten zijn. Al zouden we de mogelijkheid ontwikkelen om e.e.a. vanuit een VPO te kunnen wijzigen, dan nog weet de gebruiker niet op welke VPO's dit moet worden toegepast.

I.v.m. performance redenen is de run enkel beschikbaar in de ADS versie van Profit.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOEXPEVP    Omschrijving (nog) niet bekend      -  -        02-10-2017
LOIBIODI    Inkooporders - Diversen    04-09-2013    02-10-2017
LOIBIP      Omschrijving (nog) niet bekend      -  -        02-10-2017
LOIRPEBR    Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs    12-07-2017    02-10-2017
LOIRPEPO    Omschrijving (nog) niet bekend    04-10-2017    04-10-2017
LOIRPEWG    Omschrijving (nog) niet bekend    02-10-2012    02-10-2017
LOIRRA      Raadplegen Inkooporder-regels    21-09-2017    02-10-2017
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.149 seconds with 20 queries.