Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 06:35:20 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Verbruik Emballage-/Verpakkingsmateriaal in P.O. met Mengrecept  (Read 755 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: July 11, 2017, 11:57:14 am »

Van Emballage en-/of verpakkingsmateriaal is in het verleden al eens gesteld dat deze niet in de Receptuur mag worden opgenomen; Emballage wordt getriggerd door de Output van de Produktieorder en zou verwerkt moeten zitten in de Emballagesets die getriggerd wordt door de Verschijningsvormen waarin de Output van de Produktieorder wordt opgeboekt.

Bij Assemblage Recepten (we produceren één Verschijning) zou het op zich zijn toegestaan, immers, hoeveel we ook in ons Recept gooien, er komt altijd één Verschijning uit (wat ook een blik van 20 liter mag zijn). Er zijn klanten die deze werkwijze hanteren bij de afwezigheid van de module Profit-Emballage.

Emballage en-/of verpakkingsmateriaal opnemen in Mengrecepten doen we normaliter niet. Het hoort niet maar zou ook niet werkbaar zijn. Bedenk dat als we 1000 liter produceren, we dit kunnen afvullen in blikken van 5 liter, 10 liter, 20 liter, emmers, drums etc. en dat het nimmer mogelijk is om op voorhand in het Recept aan te geven welke Emballage er nodig zal zijn; theoretisch zou e.e.a. dus wel werken als we een Recept voor 1 stuks zouden maken, een Recept voor 1 blik van 20 liter (maar we voor het mengen zelf weer een halffabrikaat nodig hebben).

De vraag "als we nu géén module Profit-Emballage hebben én we willen geen blikken eindprodukt "assembleren" hoe boeken we dan onze blikken en etiketten af en zorgen we ervoor dat dit de kostprijs van het produkt verhoogd?". Tsja... goede vraag... en een module ProfitEmballage is ook niet voor niets in het leven geroepen. Zonder deze weten we dat er gebruikers zijn die via een Bewerking een kostprijs verhogende faktor aanbrengen in het Recept ter dekking van dit soort kosten, om vervolgens de Emballage 'handmatig' van voorraad af te boeken. Vergelijk het met het printen naar een printer, waar we ook niet ieder verbruikt A4-tje gaan registreren; op basis van de ervaring weten we hoeveel papier we verbruiken en op basis van de aktuele voorraad kunnen we bepalen dat het tijd is om nieuw papier in te kopen.

Merk op dat er binnen Profit géén blokkade is voor de opname van Emballage en-/of verpakkingsmateriaal in een Recept danwel in een Produktieorder-recept. We nemen normaliter nooit Emballage op, en, zouden we dat tóch doen, dan is (was) er niets wat kon herkennen dát het om Emballage, verpakkingsmateriaal of stickers ging. Grofweg stellen dat het niet is toegestaan om 'stuks-artikelen' in een Mengrecept te verwerken kan niet, immers, een blik van 20 liter zou theoretisch met een Assemblage Recept geassembleerd kunnen zijn in welk geval het weliswaar 1 stuk betreft, maar nog steeds bekend kan zijn dat 1 stuk 25 kg weegt en 20 liter bevat.

Hoewel opname van Emballage-/verpakkingsmateriaal in een Recept sowieso niet zal gebeuren, is nu bij een klant gekonstateerd dat ze wél dit soort produkten handmatig toevoegt aan de Produktieorder. Bedenk dat als je 1000 liter produceert en wéét dat je in het afvuladvies (de output van de P.O.) hebt aangegeven dat je dit wilt afvullen als 30x20 liter en 80x5 liter, je op dat moment dus ook weet hoeveel Emballage je theoretisch nodig hebt, en dat als Bijstelling kunt opnemen in de naar de Produktieorder gekopieerde Receptuur.

Op zich zal Profit nu voorstellen dat ook die Emballage moet worden afgeboekt, en staat ze de gebruiker toe deze Emballage af te boeken. Emballage-/verpakkingsmateriaal zal veelal in de Voorraadeenheid "ST" of "M1/M2" op voorraad liggen, als zodanig worden afgeboekt, en bijdragen tot de totale kostprijs van de geproduceerde Charge. Daarna wordt de totale kostprijs van de batch gedeeld op de Ordergrootte om zodoende tot een prijs per eenheid eindprodukt te komen. Zou je je aan diverse 'werkinstrukties' houden, dan zou dit een methode kunnen zijn die je best aan de praat krijgt. Helaas drukken de meeste medewerkers gewoon domweg op F1 zonder ergens over na te denken, en dan levert deze methode toch de benodigde problemen om.

Geldt bij Assemblage Recepten dat ongeacht wat er in de Produktieorder gooien er ALTIJD één Verschijning geproduceerd wordt, bij Mengrecepten geldt dat als we 100 liter in een kuip hebben, en we gooien er 20 liter bij er dús 120 liter in de kuip zit. Die 20 liter die we erbij gooien zal normaliter een vloeibaar produkt zijn die achteraf wordt toegevoegd. Maar, zie het eerdere voorbeeld, in theorie kan dit een "blik van 20 liter" zijn, doch welke is ingericht als "stuks" artikel. Immers, bij het Artikel (Voorraadeenheid "ST") kunnen we aangeven dat 1 stuks 25 Kg weegt en dat de Soortelijke Massa 1.25 Kg/L is, waaruit (dus) volgt dat 1 stuks gelijk is aan 20 Liter.

Als we de 100 liter willen afvullen in 20 blikken van 5 liter, en we vinden dat we handmatig 20 etiketten kunnen toevoegen als Bijstelling op die Produktieorder, dan weet Profit nu niet dat dit etiket "Emballage-/verpakkingsmateriaal" betreft. Ze zal dus uitzoeken wat het gewicht is van het etiket (en die staat veelal gewoon op de default 1 Kg per ST). Een Soortelijk Gewicht zal niemand invullen bij een Etiket, en dus staat die ook standaard op 1 Kg/L. Het effekt is echter dat hieruit dús volgt dat 1 etiket = 1 Kg = 1 Liter, en dus impliceert de opname van 20 etiketten dat er 20 Liter wordt toegevoegd aan de Produktieorder, en 100 Liter + 20 Liter impliceert dús dat er nu ineens 120 Liter wordt geproduceerd en dat klopt natuurlijk niet. Merk op dat als het gewicht op 1 gram gezet zou worden het effekt weliswaar minder is, maar, ook dat is geen optie, immers, op eenzelfde wijze zouden we een blik of een pallet kunnen opnemen en die hebben (omwille van de netto-/bruto gewicht berekening) wel degelijk een gewicht.

Om deze specifieke situatie te ondervangen is er vanaf deze Releasenote op Artikelniveau (Tabblad #7) een rubriek "Telt mee bij berekening Output P.O. J/N" erbij gemaakt. Bij Emballage-/verpakkingsmateriaal zal deze rubriek op "Nee" moeten worden gezet. Het geassembleerde (stuksartikel) blik van 20 liter zou dus gewoon op Ja moeten staan, en leidt dan tot een verhoging van de P.O. met 20 L, maar bij blikken, emmers, drums, stickers, folie etc. zal deze rubriek op "Nee" moeten worden gezet wat er vervolgens voor zal zorgen dat een Bijstelling van 20 etiketten niet leidt tot een verhoogde P.O. output; vanzelfsprekend dragen de etiketten wél toe tot de kostprijs van de Charge.

Nb: Als u nooit Emballage en-/of verpakkingsmateriaal toevoegt aan de naar de Produktieorder gekopieerde Receptuur dan is het overigens niet nodig om deze rubriek voor al uw verpakkingsmateriaal op Nee te zetten. Het is dus enkel bedoeld voor de situatie waarin dit wél gebeurd, maar het niet wenselijk is dat daardoor de ordergrootte verhoogd wordt.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOAPKPTV    Koppelen Artikel (Bijstelling)    09-06-2015    11-07-2017
LOPOABRA    Raadplegen/Afboeken verbr.Mat.    07-07-2017    11-07-2017
LOPOABWG    Omschrijving (nog) niet bekend    10-07-2017    11-07-2017
LOPORGHB    Omschrijving (nog) niet bekend    20-01-2014    11-07-2017
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.163 seconds with 20 queries.