Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 02:07:31 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Welk Emballage Saldo wil je eigenlijk handhaven ?  (Read 2842 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« on: January 02, 2008, 10:43:39 am »

Dit is, zeg maar, ter info en het is misschien wel aardig als mensen hierop reageren en aan bijdragen :


Stel, Uw klant heeft een openstaand Emballagesaldo van 20 pallets. Bij een nieuwe order komen hier nog 5 pallets bij. De order wordt bij de klant geleverd, en de Pakbon zal de levering van 5 pallets verantwoorden. De Vrachtbrief is in staat om het openstaande saldo van in totaal 25 pallets te verantwoorden.

Echter... als op het moment dat de chauffeur bij de klant aankomt, uw expeditie-afdeling bezig is een nieuwe zending van 10 pallets voor te bereiden voor deze klant, dan is op dat moment zijn nieuwe saldo al 35. Dus, ondanks dat de 10 pallets nog niet de deur uit zijn, zal de opname van de 10 pallets al wel direkt het Emballagesaldo van de Debiteur bijwerken.

 
Op zich hoeft hier niets mis mee te zijn, immers, stel dat Uw klant er nu alvast 35 retour stuurt, dan kan hij bij de levering van de 10 pallets niets meer retour sturen.

In theorie kan echter de situatie ontstaan dat nog voor verzending de goederen niet een Europallet, maar op een Blokpallet de deur uit gaan, in welk geval de gekoppelde hoeveelheid europallets niet meer ontkoppeld kan worden omdat ze al retour zijn ontvangen.

Deze problematiek zou deels kunnen worden opgelost door te stellen dat bijv. extra meegeleverde Emballage welke aan een Raaplijst gekoppeld is, alleen mag meetellen voor het Emballagesaldo indien die Raaplijst is afgesloten (lees: de Pakbon gereed is). Op die manier telt de zending die voorbereid wordt pas mee in het Emballagesaldo op het moment dat de zending ook daadwerkelijk 'gereed' is, en klaar is voor verzending. 

Dit komt uit de Releasenotes en raakt de problematiek van de wens tot het in huis hebben van zo min mogelijk Emballage;
De programmatuur die rond deze tijd beschikbaar komt gaat hier expliciet op in, maakt gebruik van prints voor het uitstaande Emballage Saldo, scannen aan de deur om de uitstaande hoeveelheid te kontroleren, al dan niet mee terug te nemen en te boeken, en verantwoordingsoverzichten voor de klant zelf en desgewenst een email voor de klant op het Afleveradres die de verantwoording geeft van de zojuist meegegeven Emballage.
Denk hierbij aan algemene Emballage die als een pool door Nederland (of verder) zwerft, en houd hierbij in gedachten dat er vooral een surplus aan Embellage moet zijn, omdat anders niemand (zelf) zou kunnen leveren.


Met name denkend aan het laatste, zie je dat je van enig type nooit een Emballage Saldo van 0 wilt hebben. Immers, heb je 0 poolbakken, dan kun je zelf niet in poolbakken leveren. Dit zorgt er dus voor dat je *zelf* de wens hebt om een saldo groter dan 0 te handhaven.

Een klant die op enig moment 100 poolbakken van jou in huis heeft, heeft het recht om deze 100 naar jou terug te sturen. Let wel, dit is geen wet en bij een systeem zoals dat van poolbakken zou deze klant er ook 250 kunnen "terug"sturen. Dit mag zo werken omdat die 250 -waar je weliswaar statiegeld voor "terug"geeft- ooit weer door jou zelf ergens in rekening kan worden gebracht. Financieel komt het uiteindelijk dus wel goed, maar waar laat je die extra 150.
Dat je die 150 kwa statiegeld toch ook moet financieren is een afgeleide van alles en heeft er dus toch ook wel mee te maken.

Als je jezelf openstelt voor het ontvangen van Emballage zoals hier bedoeld, zit je binnen de kortste keren met magazijnen vol Emballage. Dit komt omdat iedereen er vanaf wil. Dit is op zich dan weer het gevolg van het gegeven dat er een surplus moet zijn (zie eerder), maar hoe groot dit surplus dan wel precies moet zijn is niet bepaald. Verder kun je zeggen dat het surplus altijd te hoog is, domweg omdat er niet tekort kàn zijn (als jij moet leveren, maar je hebt de Emballage niet, dan laat koop je het desnoods in bij een producent ervan). Daarnaast is het surplus te hoog omdat de buffers die overal optreden niet een vaste hoeveelheid betreft. Immers, als het met Kerst drukker is zul je meert Emballage nodig hebben - zal iederéén aan de leverende zijde meer Emballage nodig hebben, en de maand erop willen alle klanten die echt wel weer kwijt.
Met dit als voorbeeld zie je dat heel Nederland (etc.) eigenlijk het hele jaar door met te veel Emballage zit die eigenlijk nergens anders heen kan dan ... weer naar jou.
Nog maar eens gezegd : stel je je hiervoor open doordat je het niet geregeld hebt, en dan vooral in kombinatie met anderen die het wel geregeld hebben ("u heeft nooit zo veel van mij ontvangen !") dan stuurt iedereen alles naar jou.


Uit alles volgt dat de klant die met Kerst 100 poolbakken heeft gekregen, er recht op heeft deze ook terug te sturen. Dit is met goed fatsoen niet tegen te houden. Dus, ook al zou je het Saldo op 0 willen houden, het wordt vanzelf 100 minus de normale hoeveelheid buiten Kerst (stel 15) = 85 keer het aantal klanten.
Verder, stuur je inderdaad aan op een Saldo van 0, dan hèb je ook 0 indien je er intussen voor hebt kunnen zorgen die 85 (keer het aantal klanten) gedurende het jaar kwijt te raken. En dus heb je tegen de tijd dat het 0 is geworden ook werkelijk tekort. Met Kerst zelfs 100 keer het aantal klanten.

De funktionaliteiten zoals Profit die binnenkort biedt doen niet meer dan inzicht geven in het momentele Saldo, waarbij je zelf in de hand hebt (en moet houden) tot hoever je het Saldo wilt laten dalen op enig moment.
Enige intelligentie in het vastleggen hoe je de Saldi per seizoen e.d. wilt hebben is niet aanwezig, maar zou theoretisch gezien kunnen worden ontwikkeld.

Houd in het achterhoofd dat als alle leveranciers dit goed hebben geregeld, Nederland vast loopt met de Emballage, omdat in dat geval in eerste aanleg de klanten ermee zullen blijven zitten, deze het recht hebben om het terug te sturen, en omdat er nergens een (leverancier) gek meer is te vinden die zijn magazijnen beschikbaar stelt, zal iedere leverancier toch zijn aandeel weer moeten nemen. Wiskundig gezien komt dit weer neer op de 85 keer het aantal leveranciers uit het eerdere voorbeeld.

Aldus moet het duidelijk zijn dat de geboden funktionaliteiten niets anders kunnen doen dan het ervoor zorgen dat je niet nog meer krijgt dan genoemde 85. En, zolang er gekken zijn die het niet hebben geregeld, zullen die meer hebben, en jij minder dan de 85.


De pools die bij vervoerders huizen betreft een fenomeen waarvan wij op dit moment niet kunnen doorgronden hoe dit in het geheel past. Denkelijk kan het door de klant in deze worden gezien als "een leverancier", waarbij meerdere werkelijke leveranciers die van dezelfde vervoerder gebruik maken voor die klant de efficiency in zich heeft dat de klant dit als één kan zien, waar het er anders meerderen zouden zijn. De kans lijkt echter gering dat deze efficiency (vaak) optreedt.
Wel is de vervoerder in zo'n geval een extra buffer (met magazijnen ?), die aldus bijdraagt aan de mogelijkheid van het surplus zonder dat de klant of jij ermee zit.

Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.063 seconds with 21 queries.