Nu ben ik erg blij met de aanpassing
Toevoegen Verkooporderregel m.b.t. Datum Leveren i.c.m. Assortimentdie naar aanleiding van
LOVRTV artikel volgens assortiment: O.b.v. welke datum? is gedaan.
Echter, nu test ik dit nog eens, door eerst eens te kijken wat er gebeurd bij het toevoegen van prijsafspraken. (Toevoegen, want wijzigen doen we vaak niet, zodat je de historie kunt blijven zien)
Voor de goede orde: Volgens verkoop zou er een melding moeten zijn, die aangeeft dat een prijsafspraak bij de debiteur verlopen is. Dat kan niet in Profit, hiervoor moet je gebruik maken van het assortiment van een debiteur.
In dit geval was er bij deze debiteur een prijsafpraak geldig tot bijv. 30-09-2007, en het artikel was tot 31-12-9999 in het assortiment. Dus nadat de controle op assortimentaanwezigheid geweest was, ging Profit bij het toevoegen kijken of er ook een "standaardprijs" (ongeacht debiteur) bekend is. Ja, dat is het geval, dus er is een prijs bepaald. (en natuurlijk: Een 'foute' prijs volgens verkoop)
Tja, en dat is nou even net niet handig bij debiteuren die een prijsafspraak tot een bepaalde datum hebben. In die gevallen zou je toch graag willen dat de Einddatum in het assortiment, gelijk is aan de 'hoogste' einddatum die bekend is bij een prijsafspraak. Zodra er een nieuwe prijsafspraak bij die debiteur toegevoegd wordt, zou die de einddatum in het assortiment bij desbetreffende artikel / vrs mee moeten aanpassen.
Voorbeeld: 11402 van 01-09-2007 t/m 31-12-9999. Debiteur krijgt wegens hernieuwde inzichten 'harde' eindatum, stel 31-12-2007 (daarna gaan we met de klant opnieuw om tafel voor een nieuwe prijs na 31-12-2007). Dus: Nieuwe prijsafspraak toeveogen van 01-10-2007 t/m 31-12-2007.
Dan komt de vraag of je het artikel wilt opnemen in assortiment: Ja graag.
Daarna komt de vraag of het na de einddatum moet. Of je die nou met ja of nee beantwoord, beide keren blijft de einddatum op 31-12-9999 staan, ipv 31-12-2007.
Ik krijg het gevoel dat het ja of nee klikken op die laatste vraag fout loopt. Met andere woorden: Is er een manier om de einddatum van het assortiment gelijk te maken aan de hoogst bekende einddatum bij de prijsafspraken, zodat je gewaarschuwd wordt op het moment dat een artikel niet meer in het assortiment zit. (Bij de afdeling verkoop zullen ze dan zeggen: de datum dat de prijs niet bekend is).
Vraag waar jullie mee komen: Wat als de einddatum van prijsafspraak 1 op 30-09-2007 ligt en de begindatum van de nieuwe op 1-11-2007? Wat moet ik dan aan met die oktobermaand. Wel of niet in het assortiment. Goeie vraag, gelukkig speelt dit niet, maar systeemtechnisch gezien moet je dit dan ook op enigerlei wijze correct ondervangen. Ik zou zeggen, gezien onze situatie: geen biet van aantrekken, en de einddatum van de afspraak die op 1-11-2007 begint hanteren.
Meer uitleg nodig? Laat dan maar ff weten, want dan wil ik wel proberen een demo te geven.