Dit krijg je m.i. niet makkelijk goed. Althans, niet met "funktionaiteit".
Opmerking tussendoor : laat ik nou denken dat jullie het rapen voor dat soort produkten en leveringen altijd al uitstellen totdat je in één keer aan de gang kunt. Niet dus ...
Eigenlijk (gevaarlijk) denk ik te kunnen stellen dat je in deze zo anders bent gaan werken (van zeg maar, voordat je de melk leverde) dat wij hier niet meer kunnen raden hoe je werkt, hoe alles op elkaar ingrijpt, en dùs hoe we kunnen helpen met oplossingen in deze.
Voorbeeldje : als jij doet zoals je suggereert, ben je na iedere (soort !) aanlevering voor alle klanten aan het rapen. Tot 10 keer toe voor dezelfde klant, zeg maar.
Ik hoor je reaktie al : het gaat alleen om de melk c.q. wat THT produkten. Mag. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de onjuiste principes.
Als we letterlijk zouden doen waar je naar vraagt, puilt om te beginnen je voorraad uit ook de nieuwe behuizing, immers, die ga je ermee kleiner maken. En ja, ik weet het, met 20 uitzonderingsregels en prioriteiten komt het dan toch wel weer goed. Maar liever niet, want de basis stinkt.
Maar hij geldt ook andersom :
Als jij het rapen wilt uitstellen totdat alles er is, kom je 10 keer capaciteit tekort voor die paar uur die je nog hebt als eindelijk alles er is.
Hier zou ik het graag bij willen laten voor dit medium, want dat acht ik niet geschikt om zoiets als dit uit te werken. Werkt ook niet echt over de telefoon, omdat het vraagt om een grote tafel met veel betrokkenen, een whiteboard + een stapel paddo's.
Probeer s.v.p. als moraal mee te krijgen dat alles wat ik bedoel maar weinig met die THT te maken heeft, maar alles met wanneer je raaplijsten print en dus als "ga maar rapen" beschouwt.
Om een voorzetje te geven van de zeer andere richtingen waarin je kunt denken : het is misschien wel heel verfrissend om (zo ongeveer) rechtstreeks te rapen uit de aanleverende vrachtwagen. Dit komt natuurlijk best neer op wat je zo ongeveer al doet, maar de formele procedure zal anders zijn, en daarmee ook de (mogelijkheden voor de) ondersteunende funktionaliteit.
Als je e.e.a. even wilt uitstellen omdat je het wat drastisch vindt, zeg dan tegen de klant dat het in heel veel supermarkten ook zo werkt.
En als je er dan toch wakker van ligt (terecht trouwens), bedenk dàn dat het ook nog kan gebeuren dat een klant bij een latere levering een oudere THT kan krijgen. Niet omdat je niet netjes fysiek FIFO zou werken, maar omdat jouw leverancier het ook niet altijd op orde heeft.
Het laatste is wellicht te moeilijk doen (domweg omdat het onvoldoende vaak fout gaat in deze), maar denk maar aan je eigen produktie. Klant wil nog steeds alles van dezelfde THT, jij regelt die 100 KG netjes uit een nieuwere partij omdat de oude nu eenmaal nog slechts 10 Kg omvat, en de volgende dag wil die klant 5 Kg, en die 10 Kg staat er nog steeds (mer 14 dagen THT !! -> niets aan de hand dus, en daarmee lok je ook uit dat dit gebeurt).
Wie A zegt moet ook B zeggen.
Wie geen B wil/kan zeggen, kan beter helemaal niets zeggen.