Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 08:41:56 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Transporttijd berekening maar éénmalig uitvoeren  (Read 1266 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: November 06, 2014, 12:40:14 pm »

Bij een Debiteur-/Afleveradres kunnen we een rubriek "Transporttijd in dagen" invullen. Deze rubriek wordt sinds kort bij Intercompany Inkopen, waarvan de Levering via een Inslaglijst plaatsvindt, gebruikt om een verschil te kunnen aangeven tussen het moment waarop de goederen bedrijf A verlaten, en in bedrijf B arriveren.

Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26347.0

De rubriek werd echter ook gebruikt als middel, om bij Toevoegen Verkooporder een Leverdatum te kunnen bepalen op basis van de Datum in Huis. Stel dat we 4 dagen Transporttijd hebben, en de klant moet een produkt de 17e in huis hebben, dan zullen wij het 4 dagen eerder moeten leveren (uit de Datum in huis wordt de 13e als Leverdatum berekend, en mogelijk nog eerder, indien een kalender bepaalt dat op tussenliggende dagen niet geleverd kan worden).

Andersom geldt dat op basis van invulling van de Leverdatum rubriek "Datum in huis" werd bepaald. Zouden we de 13e als Leverdatum invullen, dan wordt de "Datum in huis" met 4 dagen later gevuld.

Hoewel dit al zo sinds 1999 zo werkt, kunnen we nu vraagtekens plaatsen bij de juistheid ervan. Immers, een Transporttijd in dagen die we op Afleveradresniveau kunnen invoeren, is slechts "een defaultwaarde". De Transporttijd is nl. afhankelijk van meerdere faktoren, waarbij als duidelijkste de "vervoerwijze" zal gelden. Of we iets "per vliegtuig", "per vrachtwagen", "per binnenvaartschip" of "per fiets" leveren, zal vast uitmaken voor de transporttijd. Ook zal de ene Vervoerder duurder zijn dan de andere, maar wel sneller kunnen leveren (denk aan regulier transport versus een koerier).

Wat dat betreft handig dat we "als rekenmiddel" de ene datum uit de andere willen kunnen berekenen, maar, uiteindelijk geldt dat we zelf iedere willekeurige kombinatie moeten kunnen invoeren!

Per heden werkt e.e.a. als volgt:

 Toevoegen Verkooporder

Als we een Verkooporder toevoegen, zal de Leverdatum standaard worden bepaald op basis van de 'standaard afleverdag' (bedrijfsparameter) in een week. Is het vandaag "donderdag", en is de standaard leverdag "woensdag", dan zal de leverdatum automatisch wijzigen naar volgende week woensdag.

Als we willen rekenen met de Transporttijd in dagen, dan zullen we nu òf een Leverdatum overschrijven en daaruit de Datum in huis willen bepalen òf we passen de Leverdatum niet aan, en wijzigen juist de Datum in huis om daaruit de Leverdatum te berekenen. Zodra er een omrekening heeft plaatsgevonden zal dit niet nogmaals gebeuren (voor deze order).

Willen we tóch nadat het systeem eenmaal een datum heeft berekend, dit nogmaals doen, dan kunnen we door met de cursor opnieuw naar het schermdeel waarin om Debiteur-/Afleveradres wordt gevraagd heen gaan, en dan door enteren naar de rubriek 'Leverdatum' danwel 'Datum in huis'.



 Wijzigen Verkooporder

Doet nu helemaal niets m.b.t. deze berekening. Dit was ook nooit de bedoeling (zie de helptekst van de rubriek Transporttijd in dagen) maar gebeurde abusievelijk toch, omdat de wijzigfunktie dezelfde validatie uitvoerde als bij de Toevoegfunktie.

Merk op dat het hierdoor in de oude situatie niet mogelijk was om aan te geven dat de klant het produkt 2 dagen eerder in huis mocht verwachten (omdat u een snellere vervoerder-/vervoerswijze heeft gekozen), omdat het wijzigen van de Datum inhuis meteen weer triggerde dat het produkt 2 dagen eerder verzonden moest worden...

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOVOTV      Toevoegen Verkooporders    09-10-2014    06-11-2014
LOVOTVVA    Omschrijving (nog) niet bekend    03-07-2014    06-11-2014
LOVOWY      Wijzigen Verkooporder    21-08-2014    06-11-2014
Logged
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: November 15, 2021, 09:44:36 am »

Terugkomend op de situatie "Wijzigen Verkooporder":

Het bericht schrijft dat er nu niets gebeurt m.b.t. de Transporttijd in dagen bij het Wijzigen van een Verkooporder, en met als reden "het kunnen inzetten van een vervoerder/vervoerswijze waardoor er sneller geleverd kan worden".  Toch geldt dat als bijv. een Turks bedrijf iets besteld bij haar zusterbedrijf in Nederland en er een Transporttijd van 6 dagen is ingevuld, een gewijzigde Leverdatum toch wel degelijk moet leiden tot een andere Datum in Huis. Dus ja, we mogen daarna ook nog best voor een andere en snellere vervoerwijze kiezen, maar, dat houdt hooguit in dat we de Datum in Huis weer moeten kunnen overschrijven.

Per heden geldt voor "Wijzigen Verkooporder" dat zodra we de Leverdatum van de Verkooporder wijzigen, Profit o.b.v. de Administratieve Levertijd zelf opnieuw de Datum in Huis uitrekent. Deze Datum in Huis moet daarna handmatig weer kunnen worden overschreven (zonder dat er nu vanuit een Datum in Huis weer wordt teruggerekend naar een andere Leverdatum).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.194 seconds with 21 queries.