Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 05:50:22 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Toch nieuw Chargenummer genereren bij G.O. Verplaats Opdracht  (Read 930 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: November 15, 2016, 10:57:58 am »

Een jaar of 10 geleden (in 2006) is een TouchScreen scherm ontwikkeld voor Goederen Ontvangsten. Dit TS scherm boekt de inkopen bij een Leverancier op voorraad en genereert een etiket welke op de ontvangen goederen kan worden geplakt.

Indien er aan de Inkoopzijde met Subcharges wordt gewerkt, dan zal dit etiket een Hoofdcharge genereren welke een afgeleide is van de Inkooporderregel, gevolgd door een 2 cijferig Subchargenummer. Stel dat we 3 pallets van een bepaald produkt inkopen, dan zullen we de 3 pallets separaat willen binnenboeken, krijgen ze ieder een uniek Subchargenummer (01 t/m 03) en kunnen we door het scannen van die Barcode de pallet binnen Profit verplaatsen, splitsen, afboeken in produktie, etc.

Let op: Het TS scherm is weliswaar een eenvoudige manier om goederen te kunnen ontvangen met een Subchargenummer (en Barcode) die leidt tot de Inkooporderregel waarop het produkt is ingekocht, maar... verder hoeven we op het TS scherm geen extra gegevens in te vullen van de partij zoals bijv. een Containernummer, een Chargenummer van de Leverancier of i.d. Als die informatie voor de werking van de manier waarop Profit bij u is ingericht nodig is, mag dit TS scherm vanzelfsprekend NIET worden gebruikt (u kunt immers essentiële informatie niet kwijt).

Het scherm is ontwikkeld om Inkooporderregels die bij Leveranciers zijn ingekocht te kunnen ontvangen. Maar... er zijn ook andere soorten Inkooporders, nl. "Ontvangstorders" van bijvoorbeeld Verplaatsopdrachten. Dit type orders is een kompleet andere stroom die op een totaal andere wijze afgehandeld dient te worden. Omdat Verplaatsopdrachten niet expliciet waren uitgesloten op het scherm konden ze ook worden binnengeboekt, met alle problemen van dien. Zo konden goederen worden ontvangen waarvan de verzending nog niet eens had plaatsgevonden; zie ook Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27692.0

Middels bovengenoemde Releasenote is het TS scherm dan alsnog aangepast op eenzelfde wijze als dat we binnen Profit omgaan met Verplaatsopdrachten: bij Goederen Ontvangst worden die Charges ontvangen die aan de leverzijde verzonden zijn. Als we dus 3 pallets leveren, 40 zakken van Charge A, 40 zakken van Charge B en 40 zakken van Charge C dan is het ook precies dát wat op voorraad zal worden ontvangen als de Verplaatsopdracht ontvangen wordt. Precies zoals het hoort, immers, aan een Chargenummer kunnen verdere specifikaties hangen (denk aan Keuringsrapporten of Safety Datasheets) en zo'n Chargenummer mag niet ineens veranderen doordat we de voorraad verplaatsen. Opgelost !

Althans... dat dachten we...

Toch blijkt dat er een klant voorraad ontvangt en opslaat in een Extern Magazijn, maar de ontvangen voorraad NIET voorziet van de etiketten met Chargenummers en Barcodes die leiden tot de Inkooporderregel waarop ze zijn ingekocht. Dit (deels) met de eenvoudige reden dat in het Externe Magazijn geen Profit draait en ze geen etiketten kunnen printen met de benodigde informatie.

Ondanks dat het TS Goederen Ontvangst in de foutsituatie de verzonden goederen met een nieuw gegenereerd Chargenummer op voorraad boekte, werd deze fout gebruikt om te zeggen 'wij plakken er pas een etiket op als de goederen vanuit het Externe Magazijn (MX) naar onze grondstoffenlokatie (RM) worden verplaatst'.

Nu het scherm zodanig is aangepast dat deze op de juiste wijze met Verplaatsopdrachten omgaat, kunnen zij ineens niet meer werken... Speciaal (en momenteel alléén) voor deze klant is de aanpassing in de eerdere Releasenote nu teruggedraaid, wetende wat alle bezwaren zijn in deze.

Voor de analen de achterliggende reden:

In het Externe Magazijn (MX) wordt géén Profit gebruikt en eigenlijk is dat de enige reden voor het hele probleem; introduceer daar Profit en de partijen kunnen bij Goederen Ontvangst van de juiste etiketten (Barcodes) worden voorzien, en na verplaatsing behouden alle partijen gewoon de etiketten die ze al hadden.

Zoals het scherm (daar) nu gebruikt wordt zijn bijvoorbeeld in Januari 3 pallets van ieder 40 zakken van 25 Kg grondstof ingekocht. Deze voorraad is destijds ook ontvangen via het TS Goederen Ontvangst, maar, een etiket met het toegekende Chargenummer zal niet op de ontvangen voorraad zijn geplakt. De hele partij zal dan ook als 1 partij van 120 zakken op voorraad zijn geboekt (en niet met een Subcharge per pallet).

Stel dat de goederen destijds zijn ingekocht op Inkooporderregel 2 van Inkooporder "20160117021" dan zal deze partij van 120 zakken een Subchargenummer "261H0210201" toegekend hebben gekregen.

Als nu deze 3 pallets worden verplaatst van MX naar RM, dan worden ze opnieuw ontvangen en wordt er WEL een etiket op geplakt. Dit etiket bevat echter een nieuwe Hoofd-/Subcharge gebaseerd op de Ontvangstorder van de Verplaatsopdracht. Ofwel, als wij deze voorraad met Ontvangstorder "20161115012" naar "RM" verplaatsen, dan leveren we vanuit "MX" weliswaar 120 Verschijningen van Charge 261H0210201" maar zodra we ze op "RM" ontvangen als 3 pallets, krijgen ze ineens een nieuw Chargenummer "26BF01201.01", "26BF01201.02" en "26BF01201.03" (waarbij de punt overigens enkel voor de duidelijkheid is opgenomen).

Het effekt:

* Traceability weg

* Ketting doorbroken voor Doorrekenen Gewijzigde Inkoopprijs

* Geen koppeling meer met MSDS of Keuringsrapporten

* Aan de hand van het Chargenummer is niet meer zichtbaar wanneer deze partij op voorraad is gekomen

* FIFO afboeken werkt niet meer op basis van Chargenummer

en mogelijk nog meer wat we nu niet kunnen overzien.

Middels een uitgebreid ontwerp hebben we toch pogingen ondernomen om deze problematiek op te lossen. Bijvoorbeeld door te stellen dat als we weten dat de 120 zakken in MX op voorraad van hoofdcharge "261H02102" zijn, en altijd Subcharge "01" hebben, we gewoon 3 nieuwe Subchargenummers zouden kunnen genereren op basis van de verzonden Hoofdcharge. De voorraad zou dan worden ontvangen als 261H0210202 t/m 261H0210204.

Maar ja... wat nu als er 3 pallets worden verzonden, waarbij de ene partij al sinds 2014 op voorraad ligt, en de andere partij in 2016 is ingekocht. Vanuit "MX" wordt dan bijv. 1 pallet met Charge 24xxxxxxxxx en 2 pallets met Charge 26xxxxxxxxx verzonden. Beide gaan in dezelfde vrachtwagen naar Magazijn RM toe en, daar aangekomen ziet een operator 3 pallets in de vrachtwagen, die nog geen etiketten bevatten. Profit zou dus wel 3 etiketten kunnen genereren, maar de operator weet niet op welke pallet hij welk etiket moet plakken, en daarmee werkt het alsnog niet.

Ook waren er oplossingen verzonden voor situaties waarbij de voorraad in "MX" niet onder een Hoofd-/Subcharge opgeboekt was, maar bijv. met een Chargenummer "02-2016" danwel een Dummy Charge "-26176". Al die oplossingen doen er eigenlijk niet toe, als de goederen niet op voorhand geëtiketteerd zijn. Merk bijv. op dat er 30 zakken van 25 Kg nodig kunnen zijn, en er een Verplaatsopdracht voor 30 zakken wordt gemaakt, en de raper aan de andere zijde besluit op gewoon FIFO af te boeken, en 20 zakken van Charge A levert, en dan ook nog 10 van een nieuwe partij B. Ook, daarvan zouden we nog kunnen stellen dat dit niet mag, en dat er enkel volle pallets geleverd mogen worden, maar toch... dan geldt weer dat als in 1 vrachtwagen zowel A als B zit, maar dit niet op het etiket zichtbaar is, hoe kan degene die de goederen ontvangt dan het juiste etiket op de juiste pallet plakken?

Resumer, omdat de oplossing waarschijnlijk ligt bij het direkt voorzien van de ontvangen voorraad van de juiste etiketten, kunnen we allerlei oplossingen proberen aan te dragen om dit aan de praat te krijgen, maar, zolang die oplossingen toch niet werken is dat weinig zinvol. Derhalve is de werking voor deze ene klant teruggezet naar de werking zoals het voorheen (fout) werkte: bij Goederen Ontvangst worden er nieuwe Subcharges gegenereerd op basis van de Ontvangstorder.

Let op: hierbij nog wel een aantal extra aanpassingen opgenomen:

In de juiste werkwijze van het TS scherm i.c.m. Verplaatsopdrachten stellen we dat de verzonden goederen ontvangen zijn of niet. We kunnen dan geen nieuwe Subcharges genereren. Nu moeten we juist WEL Subcharges kunnen genereren. Echter... omdat Verplaatsopdrachten geen Deelontvangsten ondersteunen MOET het aantal Subcharges x het aantal Verschijningen per Subcharge overeenkomen met het aantal verzonden Verschijningen.

Ofwel, 120 zakken van 25 Kg mag als 3 pallets van 40 worden ontvangen (immers 3 x 40 = 120 Vrs). We zouden het ook als 4x30 of als 5x24, of als 6x20 mogen maar... 120 Verschijningen is NIET deelbaar door 7 en dus zouden we nooit 7 Subcharges met dezelfde inhoud kunnen ontvangen (immers, dan ontvangen we of teveel of teweinig, en dat is niet toegestaan bij Verplaatsopdrachten).

Dit impliceert dus ook dat als we 60 zakken nodig hebben, en we aan de leverende zijde 1,5 pallet verplaatsen (1x40 + 1x20)  we dit aan de Goederen Ontvangstzijde niet aan zullen kunnen. We mochten immers geen deelontvangst van 1x40 boeken! Vervelend, maar niet een beperking die nieuw is, immers deelontvangsten hebben we nooit voor iemand mogen maken (= relatief duur). Mocht dit toch aan de orde zijn, dan kan deze klant er alsnog voor kiezen om de hele partij als 1x60 binnen te boeken, en daarna 1x20 te splitsen naar een nieuwe Subcharge, waarna ze alsnog 2 pallets overhoudt van 1x40 + 1x20.

Als de Spinner van het aantal Subcharges wordt gevuld met een waarde die leidt tot een niet boekbare kombinatie (zoals de 7) dan zal deze spinner een kleur "rood" krijgen. Verwerken leidt dan tot een foutmelding, waarna eerst al die rode regels met een juiste waarde gevuld moeten worden.

Dan is er nog een tweede belangrijke aanpassing voor deze klant: v.w.b. de Verplaatsopdrachten zullen alleen Verplaatsopdrachten naar Lokatie "RM" (Raw Materials) worden opgenomen in het TS scherm Goederen Ontvangst! Deze beperking is ingebouwd omdat het verplaatsen van voorraad voor veel meer situaties gebruikt wordt. Zo geldt dat 1 of meerdere malen per dag alle geproduceerde goederen naar het Externe Magazijn (MX) verplaatst worden. Zouden we daar de goederen ontvangen via het TS scherm, dan zouden we aan een geproduceerde Charge ineens een kompleet nieuw Chargenummer toe gaan kennen, en zijn we daar ook de link met produktie kwijt. Hetzelfde geldt als we eindprodukten naar Externe Magazijnen in andere landen verzenden (zoals Griekenland en Spanje). Omdat het daar om eindprodukten gaat mag het Chargenummer daar niet wijzigen. De klant weet dat dit vroeger fout ging, en boekte dit verplaatsingen dan ook netjes via Hoofdmenu-4-2-1 (Goederen Ontvangst) binnen, welke funktionaliteit (net zoals het TS scherm dat nu doet voor alle andere klanten) dezelfde Charges ontvangt als die verzonden zijn. Om te voorkomen dat een medewerker toch een van dit soort VPO's binnenboekt middels de teruggedraaide funktionaliteit in het TS Goederen Ontvangst, zijn voor deze klant alle Verplaatsopdrachten naar andere Magazijnen dan "RM" uitgesloten van opname in het scherm. Oh, en ja, dat betekent dus dat dat alsnog fout gaat als iemand een Eindprodukt met een Externe verplaatsopdracht zou gaan verplaatsen naar het grondstoffenmagazijn.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
CLASSES     Geen standaard funktie    06-10-2016    14-11-2016
LOTSGO      TouchScreen Goederen Ontvangst    11-11-2016    14-11-2016
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.367 seconds with 20 queries.